۱۵ نشانه برای اینکه بدانید حقوق دریافتی شما کمتر از ارزش کارتان است

یک‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در این گزارش به بررسی مهم‌ترین نشانه‌های حاکی از کم بودن حقوق دریافتی افراد پرداخته‌ایم.
تبلیغات

همه‌ی ما می‌دانیم که حقوق کم برای هر کارمندی نا‌امید‌کننده است. لین تیلور (Lynn Taylor)، کارشناس ملی محیط کاری است. او کتابی با عنوان « رئیس سخت‌گیر خود را رام کنید: چطور رفتار بچه‌گانه رئیس‌تان را مدیریت کنید و در کارتان موفق باشید» منتشر کرده است. وی در این کتاب می‌گوید:

اینکه در مورد شغلتان چه احساسی داشته باشید یک آزمایش است. آزمایشی که نشان می‌دهد عملکرد شما در شغل‌تان چگونه است و اینکه آیا در شغلتان پیشرفت می‌کنید یا خیر.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ از سوی Glassdoor.com انجام شد، ۳۹٪ کارمندان بر این باورند که به طور عادلانه‌ای حقوق نمی‌گیرند. اما کارمندان در‌باره‌ی‌ این موضوع مطمئن نیستند چون آنطور که تیلور می‌گوید، شرکت‌ها در خصوص موضوع حقوق‌ها حساس هستند و به نحوی حقوق کارمندان را می‌دهند که هیچ کس از حقوق دیگری سر در ‌نمی‌آورد. وی می‌افزاید: «با این حال اگر شما روی این موضوع به اندازه‌ی کافی هزینه و زمان صرف کنید در نهایت خواهید فهمید که آیا حقوق شما عادلانه است یا نه و در آن صورت می‌توانید تصمیم بگیرید که شرکت را ترک کنید یا تقاضای افزایش حقوق داشته باشید.»

در اینجا به ۱۵ نشانه‌ای می‌پردازیم که می‌تواند مشخص کند آیا حقوق شما کمتر از میزانی که باید باشد هست یا نه. در ادامه با این گزارش همراه باشید.

۱. فرصت شغلی مشابه با شغل شما در شرکت‌تان وجود دارد که حقوق بیشتری را پیشنهاد می‌دهد

تیلور در این باره می‌گوید:

اگر شما در وب‌سایت شرکت‌تان آگهی استخدام دیدید که با کار شما مشابه است و حقوق پیشنهادی درج شده بیشتر از حقوق شماست، در این صورت بدانید که حقوق عادلانه‌ای دریافت نمی‌کنید.

 همیشه وب‌سایت شرکتی که در آن کار می‌کنید را چک کنید که آیا پیشنهاد کار در آن درج شده است یا نه. به طور مستمر حقوق افراد تازه وارد به شرکت را تحت نظر داشته باشید. مایکل کر (Michael Kerr)، یک سخنران بین‌المللی در زمینه‌ی تجارت و نویسنده‌ی کتاب «مزیت شوخ‌طبعی» این‌طور می‌گوید:

حقوق خود را با حقوق کارمندان تازه‌وارد مقایسه کنید و با در‌نظر گرفتن سابقه و سطح کاریتان ببینید که حقوقتان منصفانه است یا نه.

۲. سود شرکت بالا رفته ولی حقوق شما تغییر نکرده است

اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید خصوصی باشد، پی بردن به میزان سودش در مقایسه با شرکت‌های دولتی سخت‌تر است. خانم تیلور این‌گونه توصیه می‌کند:

در مکالمات عادی که با مدیران دارید سعی کنید به میزان سود شرکت پی ببرید. همواره از فرصت‌های مختلف استفاده کنید تا اطلاعات خود را بالا ببرید. اگر شما یقین پیدا کردید که سود شرکت بیشتر شده است باید این حقیقت را به رئیس خود گوشزد کنید و تقاضای افزایش حقوق کنید.

 ۳. تحقیقات نشان دهند که حقوق شغل شما بالاتر است

تیلور می‌گوید:

برای یک شغل ممکن است براساس تجربه یا مهارت، حقوق‌های مختلفی پرداخت شود. شما باید اطمینان پیدا کنید که در بالای این لیست قرار دارید. می‌توانید به سایت‌های Indeed.com، PayScale.com، Glassdoor.com (طبیعتا این مثال‌ها برای کشورهایی است که پایگاه‌های فوق در آن قرار دارند.) سر بزنید و ببینید که کارمندی در شرایط شما به طور متعارف چقدر حقوق می‌گیرد.

کر باور دارد که استفاده از منابع آنلاین برای اطلاع یافتن از میانگین حقوق شغل شما ضروری است. با در نظر گرفتن تجربه، مهارت و تحصیلات خود تحقیق کنید که چقدر دریافتی می‌توانید داشته باشید. این می‌تواند یک نکته‌ی آغاز باشد تا بفهمید که آیا به میزان کم و ناعادلانه‌ای حقوق می‌گیرید یا خیر.

۴. حقوق شغل اول شما کمتر از میانگین پرداختی بود و ازآن زمان تاکنون تفاوت زیادی نکرده است

به زمانی فکر کنید که شغل اول خود را داشتید. شاید آنقدر درمانده بوده‌اید که برای گرفتن آن شغل، با حقوقی کمتر از کف حقوق موافقت کرده بودید. حالا به پیشرفتی که در کارتان کرده‌اید فکر کنید، اگر حقوقتان افزایش چندانی نداشته، بدانید که حقوقتان کم است. تیلور می‌گوید اگر از حقوق پائین شروع کرده باشید، بعدا نمی‌توانید جبران کنید.

۵. با اینکه تجربه و مهارت شما از همکارانتان کمتر نیست، ولی حقوق شما کمتر است

خیلی از کارمندان سعی می‌کنند در مورد حقوقشان صحبت نکنند و حتی در بعضی از شرکت‌ها کارکنان از انجام آن منع شده‌اند. با این حال در حین معاشرت‌ها و رفت‌‌و‌آمد‌ها و بعضی از مناسبت‌ها افرادی که دارای شغل مشابه هستند گرد هم می‌آیند، ممکن است موضوع درآمد هم پیش بیاید. کر می‌گوید:

اگر با شنیدن حقوق دیگران دهانتان باز ماند، مطمئن باشید که حقوق شما کمتر از میزانی که باید باشد است.

۶. مسئولیت‌های بیشتری را پذیرفته‌اید ولی حقوق‌تان افزایش نیافته است

کر در این باره می‌گوید:

اگر رئیس شما هر روز به شما کار بیشتری محول می‌کند و مسئولیت‌های شما بیشتر شده‌، اما هیچگونه افزایشی در پاداش و حقوق شما اتفاق نیفتاده یا حتی صحبتی در این باره نشده‌ است، در این صورت بدانید که کم حقوق می‌گیرید.

یک نشانه‌ی دیگر در مورد کم حقوق گرفتن را تیلور برمی‌شمارد: سمَت شما ارتقا پیدا کرده ولی در مورد حقوقتان این اتفاق رخ نداده است.

۷. شما تخصصی دارید که متقاضیان کمی دارد

برای بعضی از شغل‌ها تقاضای زیادی وجود دارد. تیلور چنین عقیده دارد:

بعضی از شغل‌ها برای مثال امنیت سایبری و توسعه‌ی وب‌سایت متقاضیان زیادی دارند. اما بعضی از موقعیت‌های شغلی یا در حال مکانیزه‌شدن هستند یا به هر نحوی متقاضیان زیادی ندارند. اگر شما تخصصی دارید که بازار نیاز دارد و شمار جویندگان کار برای آن موقعیت‌های کاری کم است، بدانید که در بازار دست بالاتری دارید.

 ۸. همه‌ی افرادی که در اطراف شما هستند پاداش می‌گیرند جز شما

آیا می‌شنوید که همکارانتان پاداش‌ سالانه یا پاداش عملکرد درخشان می‌گیرند، در حالی که شما هیچ پاداشی دریافت نکرده‌اید؟ باید در این مورد تحقیق کنید. اینکه پاداشی به شما تعلق نگرفته باشد، شاید یک اشتباه سهوی باشد، اما مواردی هم وجو دارد که از روی قصد انجام شده‌است. باید سردر بیاورید که چرا پاداش نگرفته‌اید بخصوص وقتی‌که مطمئن هستید لیاقتش را دارید.

 ۹. ذهنیت شما این است که چون بیکار نیستید خوشبختید

آیا شما یکی از افرادی هستید که به خاطر صرف داشتن شغل، خوشحال و قانع هستید؟ تیلور می‌گوید بسیاری از مدیران می‌توانند این روحیه کارکنان را احساس کنند و دیگر نمی‌خواهند شما را بیش از حد خوشحال و پرتوقع کنند. پس جاه‌طلب باشید و به چیزی که دارید قناعت نکنید.

۱۰. در طول یک سال هیچ بررسی در مورد عملکرد شما وجود نداشته است و افزایش حقوقی نداشته‌اید

تیلور می‌گوید که عملکرد کارکنان شرکت‌ها هر ساله بازبینی می‌شود و به دنبال آن حقوقشان افزایش می‌یابد. ولی اگر به نظر می‌رسد که در مورد شما چنین اتفاقی نیفتاده یا اینکه بازبینی صورت گرفته، ولی افزایش حقوقی در کار نبوده، بدانید که کم حقوق می‌گیرید.

۱۱. احساس می‌کنید کم حقوق می‌گیرید

نظر کر در  این مورد چنین است:

اگر تمایل دارید تا وقت ناهار خود را طولانی کنید یا اینکه وسائلی را از دفتر یا شرکت بردارید یا به نحوی از موقعیت خود سواستفاده کنید و احساس کنید که شرکت به شما بدهکار است، حتی اگر همه‌ی اینها ناخودآگاه باشد، نشانه‌ای است مبنی براینکه کم حقوق می‌گیرید.

۱۲. میزان استخدام شرکت شما بالا است

کر در این مورد می‌گوید اگر کارکنان شرکتی که در آن کار می‌کنید دائما کار خود را ترک می‌کنند و تازه واردها جای آنها را می‌گیرند، می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه کلا حقوقی که شرکت به کارمندان خود می‌دهد پائین است.

۱۳. هیچ‌گاه در مورد حقوق خود مذاکره نمی‌کنید

یک تحلیل که توسط وب‌سایت Salary.com منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که با رئیس خود در مورد حقوقشان مذاکره و بحث نمی‌کنند، ممکن است در طول مدت کاری خود میلیون‌ها دلار از دست بدهند.

۱۴. وقتی می‌خواهید با رییس خود درباره آینده‌ی شغلیتان صحبت ‌کنید، او از این گفتگو طفره می‌رود

آیا شما هم جز افرادی هستید که اصلا نمی‌توانند در مورد آینده‌ی کاریشان با رئیس خود صحبت کنند؟ رییس شما از این کار طفره می‌رود چون ممکن است موضوع حقوق پیش آید یا موضوعاتی پیچیده‌ی‌ دیگری که او آمادگی صحبت درباره‌ی آنها را ندارد. تیلور در این زمینه می‌گوید:

اگر رییس‌تان این‌چنین رفتار می‌کند، نباید از آن چشم‌پوشی کنید و بدانید که حقوقتان از آن چیزی که باید کمتر است.

۱۵. افزایش‌ حقوق شما بسیار ناچیز است

شاید شما طی چند سال گذشته افزایش حقوق داشته باشید ولی همواره حدود ۱٪ یا ۳٪ بوده است. البته دپارتمانی که در آن کار می‌کنید و نوع خود شرکت بر این موضوع تاثیر می‌گذارند ولی در اکثر موارد افزایش‌ حقوق‌های اینچنینی می‌تواند نشانه‌ای از کم حقوق گرفتن شما باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات