اینترنت اکسپلورر نسخه های قدیمی فلش پلیر را پشتیبانی نخواهد کرد

شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینترنت اکسپلورر در کنار مایکروسافت اج همچنان پشیبانی خواهد شد اما آپدیت جدید این مرورگر نسخه‌های قدیمی ادوب فلش پلیر را پشتیبانی نمی‌کند.
تبلیغات

اگرچه مایکروسافت اج (Microsoft Edge) به عنوان مرورگر اصلی ویندوز ۱۰ کانون توجه را به خود اختصاص داده است، اما اینترنت اکسپلورر 11 برای کاربرانی که ممکن است به سایت‌های قدیمی‌تر سر بزنند همچنان در پس زمینه وجود خواهد داشت. همچنین این مرورگر برای استفاده‌ی مشتریانی که از پیوستن به طرفداران رو به رشد ویندوز 10 امتناع می‌کنند، تهیه شده است؛ به همین دلیل تیم توسعه دهنده مایکروسافت این مرورگر قدیمی را بروزرسانی می‌کند و این بروزرسانی شامل طرحی برای توسعه ویژگی بلاک کردن کنترل‌های اکتیوایکس قدیمی (ActiveX Control Blocking) از 11 اکتبر است.

اینترنت اکسپلورر

طبق نظر تیم توسعه دهنده، اینترنت اکسپلورر 11 از ماه آینده بلاک کردن نسخه‌های قدیمی ادوب فلش پلیر (Adobe Flash Player) را آغاز خواهد کرد. این موضوع شامل همه نسخه‌های قبل از 21.0.0.198 ادوب فلش پلیر و همه نسخه‌های قبل از 18.0.0.241 ادوب فلش پلیر Extended Support Release است. به هر حال بلاک کردن این ویژگی مختص اینترنت اکسپلورر ۱۱ آن هم فقط روی Windows 7 SP1 و Windows Server 2012 R2 خواهد بود.

به گفته جسیکا باوا، مدیر برنامه بخش امنیت و تجارت، کاربرانی که از سیستم عامل‌های  Windows Server 2012 R2 ، Windows 8.1 و Windows 10 استفاده می‌‌کنند در معرض این تغییرات نیستند. به طور پیش فرض فرآیند بروزرسانی ویندوز، آپدیت فلش پلیر مربوط به مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر را به محض اینکه قابل دسترس شدند به صورت خودکار روی این سیستم‌ها نصب می‌کند.

از جنبه تجاری نیز باوا اعلام کرد کنترل‌های اکتوایکس قدیمی در قسمت های Local Internet Zone و Trusted Site Zone بلاک نخواهد شد. بنابراین برای اینکه ببینیم وقتی کاربری به یک سایت سر می‌زند که از کنترل‌های اکتیوایکس قدیمی استفاده می‌کند، چه اتفاقی رخ می‌دهد، باوا مراحلی را برشمرد که کاربران ادمین (Administrators) می‌توانند با استفاده از آنها اخطارهای مبتنی بر فلش را تولید کنند.

کاربران ادمین ابتدا می‌توانند آخرین نسخه کاملا آپدیت شده اینترنت اکسپلورر را نصب کرده و با استفاده از Command Prompt دانلود نسخه بروزرسانی شده فایل «verionlist.xml» را متوقف کنند. سپس می‌توانند نسخه تستی این فایل را از مایکروسافت دانلود و در محل مناسب روی هارد دیسک قرار داده و بعد از تغییر نام فایل‌، مرورگر را دوباره اجرا کنند. نتیجه به صورت اخطار بلاک کردن کنترل اکتیوایکس به شکل زیر ظاهر خواهد شد:

Flash player was blocked because it is out of date and needs to updated

کاربر امکان انتخاب بین دو دکمه “Update” یا “Run this time” را خواهد داشت. باوا افزود بعد از اتمام تست، این فایل را با نسخه مربوط به محصول که در اینجا قابل دسترس است جایگزین کنید.

html5

زمانی ادوب فلش پلیر اینترنت را به سمت نسل جدیدی از روش‌های استفاده از اطلاعات سوق داد و باعث شد فضای ساده و دوبعدی صفحات وب به صفحاتی با قابلیت‌های تصویری بالاتر و رابط گرافیکی تعاملی همراه با ویدئوهای تعبیه شده و انیمیشن‌ها و امکانات دیگر تبدیل شود. اما به مرور به نظر می‌آمد این تکنولوژی باعث یکی از مشکلات رو به رشد امنیتی شده است بطوریکه اکنون تعدد محتوای آشکار و پنهان فلش مانند زنجیری بر پای صفحات وب به شکل یک پارامتر بازدارنده عمل کند.

حال که اینترنت به سمت HTML5 حرکت می‌کند، فلش به رسانه ثانویه تبدیل می‌شود. اما تا زمانی که فلش به طور کامل از صحنه اینترنت حذف شود، مجبور هستیم به ادوبی فلش و شرکت‌هایی مثل مایکروسافت متکی باشیم. برای حفظ امنیت کاربران وب در مقابل اجرای نسخه‌های قدیمی و ناامن فلش پلیر به نظر می‌رسد آخرین نسخه فلش پلیر 23.0.0.162 است که 13 سپتامبر عرضه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات