آیفون 7 مجهز به مودم اینتل در سیگنال های ضعیف دچار مشکل شدید می شود

جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
آیفون 7 در دو مدل مجهز به مودم MDM9645M کوالکام و XMM7360 اینتل به بازار ارائه شده است. اما این دو مدل در دسترسی به شبکه LTE عملکرد برابری ندارند.
تبلیغات

اپل به خاطر زنجیره تامین قطعات نیرومندش شهرت بسیاری دارد. این شرکت کنترل کیفیت شدیدی را از تامین کنندگان قطعات خود مطالبه می‌کند. با این حال احتمالا با مشکلی در مودم‌های خود مواجه شده است. در گذشته اپل، ساخت چیپست‌‌های مورد نیاز خود را به سامسونگ و تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) واگذار می‌کرد و در هر دو از مودم ساخت کوالکام بهره می‌برد. در مورد آیفون ۷، اپل، نسخه‌های ویژه اپراتورهای AT&T و T-Mobile را با مودم‌های اینتل عرضه کرد. این در حالی است که دستگاه‌های آنلاکی که مستقیما در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و دستگاه‌هایی که به وسیله اپراتورهای Sprint و Verizon عرضه می‌شوند همگی از سیلیکون‌مودم MDM9645M کوالکام استفاده می‌کنند.

بر اساس تحلیلی که سایت Cellular Insights انجام داده است، هر دو مدل آیفون ۷ که مجهز به مودم اینتل و کوالکام هستند، در صورتی که سیگنال قدرتمند باشد، عملکردی خوب و برابر دارند. اما عملکرد مودم XMM7360 اینتل در شرایطی که سیگنال ضعیف باشد به طور قابل ملاحظه‌ای افت می‌کند. سایت سلولار اینسایتز، هر دو نوع آیفون ۷ را با  ترکیب‌بندی ۴x۲ مایمو (MIMO) در باندهای LTE متعدد (باندهای ۴، ۷ و ۱۲) آزمایش کرده است. نمودار زیر بر مبنای باند ۴ رسم شده است. بنابر اطلاعات سایت سلولار اینسایتز، این باند متداول‌ترین باند استقرار LTE در آمریکای شمالی است.

qualm-vs-intel

RSRP مقیاس اندازه‌گیری قدرت سیگنال LTE است. انتظار می‌رود این مقیاس محدوده‌ای از ۷۵dBm - (زمانی که مستقیما در بالای آنتن ارسال امواج اپراتور تلفن همراه اندازه‌گیری می‌شود) تا ۱۲۰dBm- (در پایان منطقه تحت پوشش) را در بر بگیرد. ما در این‌جا می‌بینیم، مودم اینتل قادر به حفظ توان عملیاتی خود نیست. این مطلب به خصوص در آستانه ۱۰۵dBm- به خوبی خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که مودم کوالکام توان عملیاتی قابل قبولی را ارائه می‌کند. در قدرت سیگنال ۱۱۵dBm- فاصله بین مودم اینتل و کوالکام تقریبا ۲ برابر است. به عبارت دیگر، توان عملیاتی مودم کوالکام نسبت به مودم اینتل در قدرت سیگنال مشابه تقریبا دو برابر است.    

سلولار اینسایتز، همچنین این دو دستگاه را با گلکسی اس۷ اج، آیفون ۶اس، ال‌جی جی۵، و نکسوس ۵ایکس مقایسه می‌کند. بر اساس گزارش این سایت، گلکسی اس۷ اج، در تمامی موارد عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. اما در مقابل مودم اینتل XMM7360، در اکثر موارد، بدترین عملکرد را از خود نشان داده است. البته آیفون ۶اس نیز چندان عملکرد مناسبی نداشته است. این مطلب شاید بیان کند که چرا اپل، در وهله نخست خواستار همکاری با اینتل بوده است. به هر حال مودم XMM7360 اینتل قادر به برابری با MDM9645M کوالکام نیست.

q

مقایسه عمر باطری بین مدل‌های دارای مودم اینتل و کوالکام نیز موضوع جالبی خواهد بود. با این حال ممکن است اپل بتواند از طریق یک به روزرسانی نرم‌افزاری، عملکرد مودم اینتل را بهبود بخشد. اگر شما واقعا به عملکرد LTE در آیفون اهمیت می‌دهید یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که پوشش LTE در آن ضعیف است، نسخه آنلاک کارخانه (factory-unlocked) آیفون ۷، قطعا بهترین انتخاب برای شماست. زیرا در حال حاضر مودم اینتل عملکرد مناسبی ندارد.

q

مشارکت اینتل در تولید قطعات مورد نیاز آیفون ۷، پیروزی بزرگی برای این شرکت بود. اما این پیروزی بر مبنای این فرض که مودم‌های اینتل و کوالکام عملکرد یکسانی را ارائه خواهند داد، به دست آمده بود. به نظر نمی‌رسد که این فرض چندان هم درست باشد. دقیقا معلوم نیست که اشکال موجود در مودم‌های اینتل چگونه بر روی محدوده دسترسی آیفون ۷ به شبکه LTE، قطع شبکه آن و دسترسی به شبکه در مناطقی با پوشش ضعیف، اثر می‌گذارد. بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد که مودم کوالکام عملکرد بهتری را ارائه می‌کند و احتمالا در مناطقی با سیگنال ضعیف شبکه LTE، به خوبی عمل خواهد کرد. نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات