گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه سوم ۲۰۱۶: درآمد ۲۲.۳ میلیارد دلاری و افت شدید فروش گوشی‌ها

جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت در فصل سوم از سال ۲۰۱۶ موفق به کسب درآمد ۲۲.۳ میلیارد دلاری شده، اما فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت، افت فروش ۷۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.
تبلیغات

مایکروسافت گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول از سال مالی ۲۰۱۷ که معادل سه ماهه سوم از سال میلادی ۲۰۱۶ می‌شود را منتشر کرد و در آن خبر از درآمد ۲۲.۳ میلیارد دلاری داد که به موجب آن هر سهم از سهام ردموندی‌ها سود ۰.۷۶ دلاری را دریافت می‌کند. از آنجایی که تحلیل‌گران انتظار درآمد ۲۱.۷۱ میلیارد دلاری را داشتند مایکروسافت بهتر از انتظارها عمل کرده است.

گزارش مالی مایکروسافت به سه بخش تقسیم شده است که در ادامه به هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازیم:

بهره‌وری و فرایندهای تجاری

این بخش که شامل مجموعه‌های درآمدزای آفیس و آفیس ۳۶۵ می‌شود، رشد ۶ درصدی را تجربه‌ کرده‌اند تا به درآمد ۶.۷ میلیارد دلار برسند. برای دومین فصل پیاپی، نزدیک به یک میلیون مشترک جدید به سرویس آفیس ۳۶۵ اضافه شده‌اند. درآمد بخش‌ محصولات آفیس و سرویس‌های ابری نیز ۵ درصد رشد داشته است. منبع درآمدزایی مایکروسافت از سرویس‌های اشتراکی ادامه خواهد داشت و سرویس‌های بیشتری تحت بستر فضای ابری ارائه خواهند شد. 

هوشمندی ابری

این بخش که شامل محصولات سرور و نسخه‌های سرور ویندوز و ویندوز آژور (Azure) می‌شود رشد ۸ درصدی را تجربه کرده تا به درآمد ۶.۴ میلیارد دلاری برسد. محصولات سرور و سرویس‌های ابری ۱۱ درصد رشد درآمد داشته‌اند، اما همچون فصل‌های گذشته بازیگر اصلی این بخش، Azure است که ۱۱۶ درصد رشد کرده است. رشد این سرویس نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

کامپیوترهای شخصی

این بخش از گزارش مایکروسافت شامل محصولات خانواده سرفیس، گوشی‌های موبایل و ایکس باکس می‌شود که با ۲ درصد کاهش درآمد به رقم ۹.۳ میلیارد دلار رسیده است. ویندوز OEM Pro که در اختیار شرکای تجاریِ تولیدکننده‌ی محصولات مبتنی بر ویندوز قرار می‌گیرد یک درصد رشد درآمد داشته اما نسخه‌ی عادی Windows OEM یک درصد کاهش درآمد را تجربه کرده است. درآمد محصولات سرفیس ۳۸ درصد رشد داشته و از ۶۷۲ میلیون دلار در همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته به ۹۲۶ میلیون دلار در فصل پیش رسیده است که البته همچنان رقم بسیار کمی برای سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک به شمار می‌رود. 

اما توجه نکردن به بخش موبایل و عرضه نکردن گوشی‌های جدید باعث شده تا درآمد مایکروسافت از بخش موبایل ۷۲ درصد کاهش یابد. مایکروسافت همچنان کارمندهای بیشتری را از بخش‌ موبایل اخراج خواهد کرد و نادلا می‌گوید می خواهد بر روی عرضه‌ی محصولات کمتر تمرکز کند. 

درآمد مایکروسافت از کانال تبلیغات در موتور جستجوی بینگ، رشد ۹ درصدی داشته است. مایکروسافت موتور جستجوی خود را عمیقا با ویندوز ۱۰ یکپارچه کرده و همین موضوع باعث رشد درآمد تبلیغات در بینگ شده است. 

اما بخش ایکس‌باکس نیز کاهش ۵ درصدی در درآمد را تجربه کرده است و این در حالی است که مایکروسافت در فصل گذشته موفق شده بود تا در بازار امریکا سهم بازار بیشتری نسبت به پلی‌استیشن سونی بدست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات