آیا قوانین زیست محیطی باعث افزایش حجم پیشرانه‌ها خواهند شد؟

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمال آن وجود دارد که با سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین زیست‌محیطی شاهد افزایش حجم پیشرانه‌ها باشیم.
تبلیغات

خودروسازان اروپایی در حال حاضر در میانه‌ی یک بحران در خصوص مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودروهایشان قرار دارند. به گزارش رویترز در پی رسوایی مربوط به تقلب فولکس‌واگن در خصوص خودروهای دیزلی به نظر می‌رسد که قوانین زیست محیطی سخت‌تری در راه باشند. در طی سال های اخیر، خودروسازان پیوسته در حال کاهش حجم و افزایش کارایی پیشرانه‌هایشان بوده‌اند اما این مساله نیز نتوانسته نتیجه‌ی دلخواه را به ارمغان بیاورد. اتفاقا به نظر می‌رسد که بازگشت دوباره به پیشرانه‌های پر حجم می‌تواند راهی باشد تا این پیشرانه‌ها را با قوانین سرسخت آلایندگی تطبیق دهیم. همراه زومیت باشید.

امروزه تست‌های آلایندگی در شرایط بسیار ایده‌آلی انجام می‌شوند. خودروها در این تست‌ها به صورت ثابت در حال حرکت در یک جاده هستند. در چنین شرایطی یک پیشرانه‌ی کم حجم که از پشتیبانی توربوشارژر نیز بهره‌مند باشد، می‌تواند از پس آزمایش بربیاید و نمره‌ی لازم را کسب کند. با این وجود در دنیای واقعی، همین پیشرانه در شرایط بسیار سخت‌تری قرار دارد و در قیاس با شرایط آزمایشگاهی نه تنها آلایندگی بیشتری از خود انتشار می‌دهد بلکه مصرف سوخت بیشتری نیز دارد.

با تکنولوژی فعلی در زمینه‌ی پیشرانه‌ها دیگر خودروسازان در نقطه‌ی نهایی خود برای کاهش حجم موتور قرار دارند. حالا دیگر زمان آن فرا رسیده تا کار بر روی پیشرانه‌های پرحجم را از سر بگیریم. برای اینکه بتوانیم تست‌های آینده را - که قرار است شرایط دنیای واقعی را شبیه‌سازی کنند- با موفقیت پشت سر بگذاریم، انجام چنین کاری ضروری است. خودروسازان نیاز خواهند داشت تا سال ۲۰۱۹ تمامی خودروهایشان را با استاندارد جدید تطبیق دهند.

در شرایط دنیای واقعی، یک پیشرانه‌ی بزرگ و حجیم نیازی ندارد تا به سختی یک پیشرانه‌ی کوچک کار کند. فشار کم‌‌تر بر روی پدال گاز به معنای آلایندگی کم‌تر است و سوخت بیشتری نیز در باک باقی خواهد ماند. به سادگی مشاهده می‌شود که یک پیشرانه‌ی پرحجم‌تر بهتر است و در مقابل این ایده باید عقب نشینی کرد. 

البته کار به این راحتی‌ها هم که دیده می‌شود نیست. پیشرانه‌های کم حجم هر روز در حال کارآمدتر شدن هستند و به مرور از آن‌ها در کنار پیشرانه‌های الکتریکی استفاده خواهد شد. گشتاور بالای الکتروموتور باعث افزایش چشمگیری در کارایی یک پیشرانه‌ی احتراق داخلی کم حجم می‌شود. 

البته این به معنای پایان عصر پیشرانه‌های کوچک نیست بلکه این خودروسازان هستند که باید فکری برای تست‌های واقع گرایانه‌ای که در راه هستند، بکنند. آن‌ها امتیازات خود را دریافت خواهند کرد و سپس باز هم به کاهش اندازه‌ی پیشرانه‌ها ادامه خواهند داد. پک‌ باتری خودروها در حال قوی‌تر شدن و کوچک‌تر شدن است و همین روند برای پیشرانه‌ها نیز در حال انجام است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات