80 درصد داروهای چینی با تقلب ساخته شده اند!

شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارشات جدید سازمان غذا و داروی چین حاکی از آن است که ۸۰ درصد داروهای چینی بر اساس داده‌های تقلبی تولید شده‌اند.
تبلیغات

تحقیقات دولت چین نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد از داده‌های مورد استفاده در آزمایش‌های بالینی برای ساخت داروهای جدید ساختگی هستند. این گزارش، به نوعی از عملکرد فریبکارانه‌ی بعضی از شرکت‌های دارویی پرده برداشت و نشان داد که این شرکت‌ها اطلاعات مربوط به عوارض دارویی را پنهان و آن‌ها را در گزارش‌های خود حذف می‌کنند و داده‌هایی را که مطابق با نتیجه‌ی د‌‌‌‌ل‌خواه آن‌ها نبوده است را دستکاری کرده‌اند.

از این رو ۸۰ درصد برنامه‌های کاربردی در تولید دارو که در انتظار تصویب برای تولید انبوه بوده‌اند، لغو شده‌اند. سازمان غذا و داروی چین صورت با بررسی ۱۶۲۲ آزمایش بالینی برای داروهای جدید که در انتظار تصویب بودند به این نتایج دست پیدا کرد. داروهای مزبور مربوط به طب غربی بودند و داروهای سنتی چینی را در بر نمی‌گیرند.

این سازمان دریافت که بیش از ۸۰ درصد داده‌ها پیش از آزمایشات مجدد نتایج نامعتبری از خود نشان دادند. از این رو نه تنها خیلی از این داروها، جدید به حساب نمی‌آمدند بلکه ترکیبی از داروهای قبلی بودند که پیش از این در درمان‌های بالینی استفاده می‌شدند و شرکت‌های دارویی با جعل داده‌ها و مطابقت آن‌ها با خواسته‌های خود دست به انتشار نتایج ساختگی زدند.

بدتر از همه این که، پشت صحنه‌ی این اقدام کثیف تنها محدود به چند دانشمند و چند شرکت دارویی نبود. گزارش‌ها نشان داد که تقریبا همه‌ی افراد درگیر در تولید، در این تقلب شریک بوده‌اند!

همکاری بازرسان و دیگر افراد شخص ثالث در این تخلف را می‌توان نگران‌کننده‌ترین بخش ماجرا دانست. به بیانی دیگر، صنعت داروسازی چین با یک مشکل خیلی خیلی بزرگ مواجه است و آن این است که تمام داروهای جدید عرضه شده در بازار که قبلا مورد تایید قرار گرفته‌اند، اکنون غیرقابل اعتماد هستند.

آزمایش

یک بخش این مشکل به مقررات برمی‌گردد. آزمایش‌های بالینی چینی مشابه دستورالعمل‌هایی است که در کشورهای غربی انجام می‌شود. در این آزمایشات سه مرحله‌ی بررسی ایمنی، اثربخشی دارو و بهتر بودن داروی جدید از روش درمانی فعلی، ارزیابی می‌شود. این دستورالعمل‌ها به خوبی برای بازرسان و گروه‌های شخص ثالث تفهیم شده است اما آنچه این مشکل را ایجاد کرده است عدم تبعیت از قانون بوده است.

سازمان غذا و داروی چین، خبر مربوط به این تقلب را در یکی از روزنامه‌های دولتی چین منتشر کرد. اما نکته‌ی تکان‌دهنده‌ی ماجرا اینجا بود که مقامات صنعت داروسازی واکنش خاصی به این افشاگری از خود نشان ندادند.

یک رییس بیمارستان که نامش ذکر نشده است در رادیوی Free Asia گفته است: "دستکاری اطلاعات در تحقیقات بالینی حتی قبل از افشاگری‌های اخیر یک راز سرگشاده بود."

"لو لیانگ" یک پزشک متخصص چینی،در گفتگو با Free Asia گفت: "شرکت‌های داروسازی در چین، از فرمولاسیون‌هایی برای ساخت دارو استفاده می‌کنند که پتنت ان‌ها منقضی شده است." او در ادامه افزود: "از این رو هیچ داروی جدیدی که در رده‌ی همتای خارجی خود باشد در بازار موجود نیست.پس فکر نمی‌کنم که گزارش تقلب ۸۰ درصدی مبالغه باشد."

در حالی که این آمارها ارتباطی به طب سنتی چین ندارد، اما بعضی از گمانه‌ها حاکی از آن است که اوضاع در این صنعت وخیم‌تر است چرا که به سختی می‌توان در آن قوانینی تنظیم کرد.

لیانگ می‌گوید: "تقلب فقط به محصولات دارویی محدود نمی‌شود. در چین همه چیز جعلی و تقلبی است و اگر سودجویان، صنعت دارو را هم سودآور تلقی کنند به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند."

در این میان دانشمندان تنها افرادی نبودند که به منظور حفظ موقعیت شغلی خود مجبور به قبول فشارها برای تایید گزارش‌ها بودند. نتایج یک بررسی در اوایل ماه سپتامبر نشان داد که این فشارها بر دانشگاهیان هم بوده است و به این ترتیب آن‌ها مجبور بودند تا علم را به یک ابزار بی‌استفاده و غیرقابل اعتماد تبدیل کنند.

تنها می‌توان امیدوار بود که افشای چنین واقعیت‌هایی بتواند زنگ خطری آگاهی‌بخش باشد. چرا که دنیایی که نتوان به محققان و شخصیت‌های علمی‌آن اعتماد کرد، محل بسیار وحشتناکی است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات