گرندپری مالزی 2016 فرمول یک؛ بدشانسی مرسدس بنز و قهرمانی ردبول

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
گرندپری مالزی مسابقات فرمول یک با بدشانسی همیلتون و موفقی چشمگیر ردبول با قهرمانی ریکیاردو و مقام دوم وشتاپن به پایان رسید.
تبلیغات

امروز راس ساعت ۱۰:۳۰، مسابقات فرمول یک مرحله‌ی شانزدهم خود را در پیست سپانگ شهر کوالالامپور سپری کرد. گرندپری مالزی با توجه به هوای گرم پیست، در نوع خود جذابیت‌های زیادی دارد. امروز راننده‌های مرسدس بنز مثل همیشه در جلوی سایر خودروها مسابقه را آغاز کردند. ردبول و فراری نیز پس از مرسدس بنز در جلوی صف خودروها قرار داشتند. 

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک
گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

مسابقه‌ی امروز نیز مثل سایر رویداد‌ها در لحظه‌ی استارت سرشار از هیجان بود. استارت عالی فتل باعث شد بلافاصله از ریکیاردو سبقت بگیرد و خود را در کنار وشتاپن ببیند. در همین لحظه بود که پیچ اول مسابقه همراه با حادثه بود. فتل که درون پیچ قرار داشت با حرکت رزبرگ به داخل در خودرو با یکدیگر برخورد کردند.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

این موضوع باعث آسیب خودروی فتل شد و قهرمان چهار دوره‌ی مسابقات فرمول یک برای سومین بار در فصل جاری پیش از اتمام دور اول از مسابقه خارج شد. مائوریزیو آریوابنه مدیر تیم فراری از برخورد به وجود آمده بسیار عصبانی شد و برای لحظاتی از گاراژ فراری خارج شد. رزبرگ نیز که در رقابتی حساس با همیلتون برای کسب عنوان قهرمان قرار داشت، به رده‌ی ۲۱ نزول پیدا کرد.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

فعل و انفعالات به وجود آمده و مشکل خودروی فتل باعث ورود خودروی ایمنی به مسابقه شد. اتفاقات رخ داده همچنین باعث شد تا فرناندو آلونسو به رده‌ی ۹ صعود کند. سرجیو پرز نیز پس از همیلتون، ریکیاردو و وشتاپن در رده‌ی چهارم و جلوتر از رایکونن و جنسن باتن قرار گرفته بود. پس از خارج کردن خودروی فتل از مسابقه و نمایش پرچم سبز به خودروها در دور سوم، مسابقه تنها ۶ دور دیگر ادامه داشت که با خروج رومان گروژان از پیست، مجدد خودروی ایمنی مجازی اعلام شود. پرچم زرد متعدد باعث شد تا استراتژی تیم‌ها تحت تغییر زیادی قرار بگیرد و تمامی خودروها از فرصت به وجود آمده برای تعویض لاستیک خود استفاده کردند. 

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

با شروع مجدد مسابقه گاراژ مرسدس بنز سعی داشت تا به رزبرگ که در رده‌ی ۱۵ قرار داشت، روحیه بدهد و به وی اعلام کرد که مثبت فکر کن و راننده‌ی آلمانی این تیم که بسیار عصبانی بود در پاسخ گفت: «آها باشه باشه». انصافا گاراژ مرسدس بنز در پشتیبانی راننده‌های خود فوق‌العاده عمل می‌کند و در مواقع لازم با دادن اطلاعات ضروری و روحیه، به خوبی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

نیکو رزبرگ که با پیروزی در گرندپری‌های اخیر و افزایش امتیاز نسبت به همیلتون امید زیادی به قهرمان در این فصل پیدا کرده بود، تمامی آرزو‌های خود را از دست رفته می‌دید و با تمام توان خود در حال سبقت از خودروهای پیش‌رو بود. تنها ۲۰ دور از مسابقه نگذشته بود که رزبرگ خود را به رایکونن در رده‌ی پنجم رساند. 

رزبرگ با لاستیک‌های کهنه‌ی خود توانایی رسیدن به رایکونن را نداشت. در همین زمان بود که تیم استراتژی مرسدس بنز مجدد توانایی‌های خود را به رخ کشید. رزبرگ در حالی که ۶ ثانیه با راننده‌ی فراری فاصله داشت، برای تعویض لاستیک به نمونه‌ی سافت به پیت‌استاپ مراجعه کرد. فراری نیز پس از مشاهده‌ی این امر دور بعد رایکونن را برای تعویض لاستیک به پیت‌استاپ فراخواند. هنگام خروج رایکونن از پیت‌استاپ، رزبرگ درست پشت سر او قرار گرفت و تنهای کمتر از یک دور از وی سبقت گرفت و به رده‌ی سوم رسید. البته سبقت رزبرگ و برخورد خودروی وی با رایکونن، از سوی داوران خطا تشخیص داده شد و ۱۰ ثانیه به این راننده‌ی آلمانی پنالتی داده شد.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

در همین حین وشتاپن به ریکیاردو در جایگاه دوم رسیده بود. ردبول نیز ظاهرا دست راننده‌های خود را برای رقابت باز گذاشته بود. به همین دلیل شاهد رقابت بسیار جذابی بودیم و وشتاپن بار‌های تا آستانه‌ی سبقت از هم‌تیمی خود پیش رفت. اما ریکیاردو با دفاع جانانه نشان داد که راننده‌ی اول تیم چه کسی است. 

اما نقطه‌ی عطف مسابقه در دور ۴۱ رخ داد. جایی که همیلتون در حالی که با فاصله‌ی ۹ ثانیه‌ای نسبت به خودروی دوم پیشتاز بود، ناگهان دود بسیار غلیظی از انتهای خودروی خود مشاهده کرد. چند ثانیه بعد شاهد آتش گرفتن پیشرانه‌ی خودروی این راننده‌ی انگلیسی بودیم. پیشتاز مسابقه با مشکل پیشرانه از مسابقه خارج شد. اینجا بود که وی از رادیو فریاد ناراحتی می‌کشید. پس از خروج از خودرو نیز همیلتون از شدت ناراحتی روی زمین نشست. گاراژ مرسدس بنز نیز از این حادثه بسیار ناراحت شدند و عکس‌العمل توتو ولف مدیر این تیم نیز در نوع خود جالب بود.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

پس از خروج همیلتون از مسابقه، رقابت بین خودروهای ردبول برای کسب عنوان قهرمانی بیش از پیش داغ شد. با این حال رانندگی بدون نقص ریکیاردو و قفل کردن چرخ‌های وشتاپن در یکی از پیچ‌ها منجر به اولین قهرمانی راننده‌ی اول تیم ردبول در این فصل شد. دنیل ریکیاردو، راننده‌ی دوست داشتنی ردبول پس از دو سال به عنوان نفر اول روی سکو رفت.

در رده‌ی سوم نیز با این که رزبرگ از پنالتی ۱۰ ثانیه‌ای برخوردار بود، توانست با فاصله‌ی ۱۲ ثانیه نسبت به رایکونن مسابقه را به اتمام برساند تا باز هم برتری قابل توجه خودروهای مرسدس بنز را نشان دهد. با  این نتیجه، رزبرگ ۱۵ امتیاز از این گرندپری بدست آورد تا فاصله‌ی امتیاز‌های خود با همیلتون را به ۲۳ امتیاز برساند. پس از کیمی رایکونن در رده‌ی چهارم، واتری بوتاس و سرجیو پرز از تیم‌های ویلیامز و فورس ایندیا به مقام پنجم و ششم رسیدند.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک
گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

اما نکته‌ی جالب گرندپری امروز، رانندگی فوق‌العاده‌ی فرناندو آلونسو بود. این راننده‌ی مطرح اسپانیایی که از جایگاه انتهایی مسابقه را آغاز کرده بود، در نهایت به جایگاه هفتم رسید تا پیشرفت محسوس خودروهای مک‌لارن-هوندا را نشان دهد. شاید در صورتی که آلونسو از ابتدای فصل این خودرو را در اختیار داشت، اکنون پس از وشتاپن در جایگاه هفتم  جدول رده‌بندی راننده‌ها قرار داشت. جنسن باتن هم‌تیمی آلونسو نیز در مکان نهم قرار گرفت تا ۳۰۰مین گرندپری خود را با امتیاز به پایان برساند.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

ژولین پالمر راننده‌ی جوان رنو نیز با قرارگیری در جایگاه دهم، اولین امتیاز فصل را برای خود بدست آورد.

تیم ردبول پس از دو سال، در گرندپری مالزی ۲۰۱۶، جایگاه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داد.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

در ادامه می‌توانید رده‌بندی رانندگان و تیم‌های فرمول یک را پس از ۱۶ مرحله از مسابقات فصل ۲۰۱۶، مشاهده کنید.

گرندپری مالزی 2016 فرمول یک
گرندپری مالزی 2016 فرمول یک

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی لحظات حساس گرندپری مالزی مسابقات فرمول یک دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

مرحله‌ی بعدی مسابقات فرمول یک یک‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده (۱۸ مهر) در ژاپن برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با گرندپری مالزی چیست؟ شما عملکرد کدام راننده را بهترین می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات