آئودی Q5 جدید معرفی شد

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
آئودی از نسل جدید Q5 در خلال نمایشگاه خودرو پاریس 2016 رونمایی کرد.
تبلیغات

نسل دوم آئودی Q5، که رقیب مرسدس بنز GLC و بی‌ام‌و X3 محسوب می­‌شود، از بسیاری جهات نسبت به مدل ۲۰۱۵ خود بهبود یافته است. پیشرانه‌ی این خودرو شباهت زیادی به پیشرانه‌­ی مدل A4 Saloon جدید دارد و مهندسان آئودی تلاش کرده­‌اند تا از وزن آن بکاهند. نتیجه­‌ی تلاش مهندسان آئودی خودرویی است با ۹۰ کیلوگرم وزنِ کمتر نسبت به نسل اولی که در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد.

آئودی Q5

تکنولوژی­ کاهش وزن خودرو

کلید این کاهش وزن در استفاده از پلت­فرم MLB گروه فولکس‌­واگن نهفته است. پلت­فرمی که هم‌­اکنون در مدل­‌های A4 و Q7 به­‌کار گرفته شده است. Q5 جدید از لحاظ اندازه با مدل قبلی خود تفاوتی ندارد، اما به لطف طراحی تازه‌، فضای داخلی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌­دهد. این خودرو یکی از آیرودینامیک‌­ترین مدل‌­ها در میان شاسی­‌بلندها است و طبق اعلام آئودی، سرنشینان آن کم‌ترین میزان صدای باد و ارتعاشات ناشی از مقاومت هوا را حس خواهند کرد.

آئودی Q5

Q5 جدید شباهت­‌هایی با مدل­‌های Q7 و Q2 دارد (خصوصاً در قسمت­­‌های جانبی) و آئودی برای تأکید بر توانایی­‌های آفرود آن، چهره‌­ای خشن‌­تر به Q5 جدید بخشیده است. برای چراغ­‌های جلو دو انتخاب وجود دارد، LED و LED ماتریکس (Matrix LED) با وضوح بالا که در نسخه‌­های مختلف Q5 نصب شده‌­اند. همچنین، Q5 مجهز به سیستم سیگنال دینامیک در پیچ‌­ها است.

آئودی Q5

در صورت تمایل، خریداران این خودروی ۵ نفره می­‌توانند یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی را جایگزین کیلومتر شمار مکانیکی کنند و از کیلومتر شمار و آمپرهای مجازی استفاده کنند. علاوه بر این، دو انتخاب دیگر برای صفحه نمایش مرکزی خودرو در اختیار خریداران قرار دارد. مدل استاندارد این خودرو دارای یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی است که در نسخه­‌های دیگر، اندازه‌­ی این صفحه نمایش به ۸.۳ اینچ افزایش می‌­یابد. لازم به ذکر است که صفحه نمایش نسخه­‌های خاص این خودرو مجهز به سیستم بازخورد لرزشی هستند. یکی از جذاب­‌ترین آپشن‌­های موجود در Q5 جدید، سیستم هدآپ دیسپلی (Head-up Display) جدیدی است که اطلاعات مورد نیاز راننده را روی شیشه­‌ی جلو به نمایش در می­‌آورد.

آئودی Q5
آئودی Q5

پیشرانه‌­ها

Q5 جدید از پیشرانه­‌های چهار و شش سیلندر بنزینی و دیزلی بهره می­‌برد که اکثر آن­ها را از مدل A4 به عاریت گرفته است. پیشرانه‌های شش سیلندر مذکور بخشی از نسل جدید پیشرانه‌­هایی هستند که به‌­طور مشترک توسط آئودی و پورشه تولید شده‌­اند. البته، آئودی برنامه‌­هایی برای تولید مدل هیبریدی این خودرو نیز دارد تا بتواند پاسخگوی بازار رو به رشد شاسی بلندهای هیبریدی باشد. یک موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانه­‌ی ۲ لیتری چهار سیلندر وظیفه­‌ی تولید قدرت مدل هیبریدی را بر عهده دارند و طبق اعلام شرکت سازنده، این خودرو در حالت تمام الکتریکی قادر است مسافتی معادل 50 کیلومتر را بپیماید.

آئودی Q5

در هنگام عرضه، پنج انتخاب برای پیشرانه‌­ی خودرو وجود خواهد داشت. سه نمونه از آن­ها، پیشرانه­‌های ۲ لیتری دیزلی TDI با قدرت­‌های ۱۴۸، ۱۶۱ و ۱۸۷ اسب بخار هستند و چهارمین پیشرانه­‌ی دیزلی، یک پیشرانه­‌ی 3 لیتری با قدرت ۲۸۲ اسب بخار است. در کنار این پیشرانه‌­های دیزلی، یک پیشرانه­‌ی بنزینی ۲ لیتری با قدرت ۲۴۹ اسب بخار قرار دارد و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶ لیتر است و در هر کیلومتر ۱۵۴ گرم دی­‌اکسید کربن تولید می­‌کند.

آئودی Q5
آئودی Q5

آئودی همچنین، برای خریدارانی که به دنبال قدرت بیشتری هستند نسخه­‌های SQ5 و RS Q5 را در نظر گرفته است. در هر دو نسخه از یک پیشرانه‌­ی دیزلی ۳ لیتری استفاده شده است که در نسخه‌­ی SQ5 توانی معادل ۳۲۵ اسب بخار تولید می­‌کند و در نسخه­‌ی RS Q5، به لطف استفاده از توربوشارژر دوگانه، قدرت تولیدی به ۵۰۰ اسب بخار افزایش می­‌یابد. برخی از نسخه­‌های Q5 از سیستم Ultra آئودی بهره­‌مند هستند، این سیستم در مواقعی که به قدرت محور عقب خودرو نیاز نیست تمام توان تولیدی پیشرانه را به چرخ‌­های جلو منتقل می‌­کند و به این ترتیب بازده خودرو را بسیار افزایش می‌­دهد. لازم به ذکر است که سیستم تقسیم گشتاور در تمام نسخه‌های Q5 وجود دارد اگرچه، خریداران نسخه‌­های ۶ سیلندر می­‌توانند دیفرانسیل اسپرت را سفارش دهند.

آئودی Q5
آئودی Q5

این خودرو که در نسخه­‌های چهار چرخ محرک و دیفرانسیل جلو تولید خواهد شد، به خریداران سه انتخاب برای جعبه­‌دنده داده است. جعبه­‌دنده‌­ی دستی ۶ سرعته، جعبه‌­دنده‌­ی اتوماتیک ۷ سرعته به همراه کلاچ دوگانه و جعبه­‌دنده­‌ی ۸ سرعته با سیستم تبدیل گشتاور اتوماتیک، سه انتخابی است که آئودی برای مشتریانش در نظر گرفته است.

سیستم تعلیق عقب و جلوی Q5 جدید، که بطور عمده از مدل A4 اقتباس شده است، از نوع ۵ اتصاله با فنرهای استیل و ضربه­‌گیرهای قابل تنظیم است. به عنوان جایگزین این سیستم تعلیق، خریداران می­‌توانند کمک فنرهای بادی با سیستم تنظیم ارتفاع را که از Q7 کپی‌برداری شده است، سفارش دهند. سیستم تعلیق دوم قابلیت­‌های بکسل بهتری را نسبت به نوع استاندارد در اختیار مشتریان قرار می‌­دهد. درگذشته، به­‌طور استاندارد رانندگان می­‌توانستند از میان ۷ حالت مختلف رانندگی، که توسط سیستم رانندگی آئودی ارائه شده است، عملکرد خودروی خود را تنظیم نمایند، اما با تولید Q5 جدید شاهد اضافه شدن ۲ حالت رانندگی آفرود به این سیستم خواهیم بود.

آئودی Q5

تجهیزات و قیمت

Q5 با ۱۴ رنگ مختلف و ۵ پکیج بدنه قابل سفارش است. این پکیج‌­ها عبارت هستند از: اسپرت، دیزاین، S لاین، دیزاین سلکشن (Design Selection) و S لاین اکستریور پکیج. هریک از این پکیج‌­ها دارای خصوصیات مخصوص به خود هستند تا به ­راحتی بتوان آن­ها را از یکدیگر تشخیص داد. برای مثال، در پکیج بدنه‌­ی دیزاین سلکشن از عناصری با رنگ خاکستری برای ایجاد تضاد استفاده شده است تا طبیعت خشن خودرو را نمایان سازد. Q5 معرفی شده مجهز به فرمانی جدید با قابلیت‌­های گوناگون است و به‌­عنوان آپشن اضافی می‌توان سیستم گرم­‌کن فرمان و صندلی­‌های ماساژور سرنشینان را سفارش داد. همچنین، مشتریان می­‌توانند از میان سی رنگ موجود برای نورپردازی فضای داخلی رنگ مورد علاقه­‌ی خود را انتخاب نمایند. در نسخه­‌ی استاندارد این خودرو از رینگ­‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی استفاده شده است، اما در نسخه­‌های دیگر، سایز رینگ­‌ها تا ۲۱ اینچ افزایش می‌­یابد.

آئودی Q5
آئودی Q5

با اینکه مدل قبلی Q5 به­‌خاطر فضای زیاد صندوق عقب آن مورد ستایش قرار می‌­گرفت، آئودی در نسل جدید باز هم این فضا را افزایش داده است و در حالت عادی (بدون خواباندن صندلی­‌های عقب) حجم این فضا معادل ۶۱۰ لیتر است و در صورتی‌ که صندلی­‌های عقب خوابانده شوند حجم این فضا به ۱۵۵۰ لیتر افزایش می­‌یابد. نکته‌ی دیگر در مورد صندوق عقب این خودرو، استفاده از سنسور فعال در این قسمت است. این سنسور در همکاری با سیستم تعلیق بادی کمک می­‌کند تا هنگام بارگیری بارهای سنگین، ارتفاع خودرو کاهش یابد.

آئودی Q5
آئودی Q5
آئودی Q5
آئودی Q5

در بخش تکنولوژی­‌های ایمنی، مشتریان آئودی می­‌توانند پکیج‌­های شهری، پارکینگ و Dubbed Tour را انتخاب نمایند. عملکرد این پکیج‌­ها به طور خلاصه عبارت است از: کروز کنترل تطبیق‌­پذیر به همراه دستیار ترافیک، سیستم تشخیص خطوط، سیستم هشدار دهنده‌ی ترافیک، سیستم ترمز خودکار و دستیار پارک خودرو.

هنوز زمان زیادی تا اعلام قیمت این خودرو در بازار بریتانیا باقی­‌مانده است اما، می­‌توان حدس زد که قیمت پایه­‌ی آن چیزی حدود ۳۲,۵۸۰ پوند خواهد بود و قیمت پایه­‌ی آن در آلمان ۴۵,۱۰۰ یورو خواهد بود.

آئودی Q5
آئودی Q5

در مراسم رونمایی از این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶، رئیس کمپانی آئودی روپرت استدلر (Rupert Stadler) گفت:

اولین نسل آئودی Q5 سال­‌ها پرفروش‌­ترین شاسی‌­بلند جهان در کلاس خود بود و طراحی جایگزین آن امر ساده‌­ای نبود، اما دقیقاً همین امر باعث جذابیت طراحی آن شده است. ما با تولید Q5 جدید به همراه تمامی نوآوری‌­های تکنولوژیکی آن، سطح استانداردها را اندکی بالاتر برده­‌ایم.
آئودی Q5

لازم به ذکر است، Q5 جدید در کارخانه‌­ی جدید آئودی در مکزیک تولید خواهد شد. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا تیزر تبلیغاتی این خودرو را تماشا نمایید.

دانلود

نظر شما درباره­‌ی این خودرو چیست؟

آئودی Q5
آئودی Q5
آئودی Q5
آئودی Q5
آئودی Q5

تمام مطالب مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶ مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات