ساخت مسیرهایی شب‌ تاب برای دوچرخه‌ سواران

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بهره گیری از مسیرهای شب‌تاب یکی از جالب‌ترین ایده‌ها است که می‌تواند ضمن افزایش ایمنی، از مصرف انرژی نیز بکاهد.
تبلیغات

دو سال پیش، استودیو Roosegaarde یک مسیر دوچرخه‌رو در آیندهوون هلند ساخت که در تاریکی شب می‌درخشد و به روشن شدن مسیر کمک می‌کند. با الهام از این ایده، پژوهشگران مرکز فناوری مواد در لیدزبارک هومنسکی لهستان، از این روش استفاده کرده و نتیجه خیره کننده‌ای به دست آورده‌اند.

مرکز فناوری مواد انجمن کیفیت و نوآوری TPA (TPAQI) با بهره‌گیری از این فناوری در مسیر دوچرخه سواری آیندهوون به خوبی نشان دادند که این فناوری می‌تواند تا چه اندازه به بهبود محیط اطراف به ویژه به شکلی زیبا و غیر تهاجمی بیانجامد.

این پروژه حدود یک سال پیش، با آزمون‌های آزمایشگاهی پیرامون نحوه ایجاد این اثر شب تابی، آغاز شد و انواع مختلفی از مواد و رنگ‌های مختلف، با هدف ایجاد مکانی که هم دارای ظاهری فوق‌العاده باشد و هم باعث افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده شود، مورد آزمایش قرار گرفت.

نمایی نزدیک از پوشش شب تاب

در نهایت، یک مجموعه خوب شامل لومینوفرهای غیرآلی یا معدنی (ترکیبات منعکس کننده نور) انتخاب شدند که عملکرد مناسبی را از هر نظر از خود نشان می‌دادند. اجسام شب‌تاب و درخشان توسط نور خورشید در طول روز شارژ می‌شوند و سپس شب هنگام نوری آبی رنگ از خود ساطع می‌کنند که در تاریکی قابل دیدن است. یک لایه از این مجموعه روی یک محیط آزمایشی 100 متری (328 فوت) از مسیر دوچرخه‌روی آسفالت پیاده‌سازی شد که برای ایمنی بیشتر سطح آن سنگ فرش شده  بود.

TPAQI ادعا می‌کند که با استفاده از پوشش ابداعی آن‌ها تنها 30-60 دقیقه قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، برای تابش نور در شب برای حداقل هشت ساعت در مسیر کافی است. همچنین به گفته‌ی آن‌ها این اجسام و مواد به مدت ۲۰ سال خاصیت تابشی خود را حفظ خواهند کرد. به عنوان بخشی از آزمایش، دوام و ماندگاری این رنگ‌ها در تاریکی نیز در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات