راز قدیمی ترین کامپیوتر جهان فاش شد

جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با این که قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان مدت‌ها پیش کشف شده بود اما به تازگی کاربردهای کلی آن شناخته شده است.
تبلیغات

اگر تا کنون فکر می‌کردید که تاریخ کامپیوتر با چارلز بابیج و آدا لاویس آغاز شده است، لازم است که در افکار خود تجدید نظر کنید! در واقع، قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان یک ماشین حساب است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این کامپیوتر که توسط یونانیان باستان ساخته شده است، "مکانیزم آنتیکیترا" نام دارد.

مکانیزم آنتیکیترا بیش از یک قرن پیش توسط غواصان اسفنج در کف اقیانوس کشف شد و سالیان سال به عنوان مخزنی از اسرار ناشناخته تلقی می‌شد. با این حال، در طول چند دهه‌ی گذشته، محققان شروع به کشف راز و رمزهای آن کردند. اخیرا، تیمی از کارشناسان اطلاعات جدیدی را در مورد این دستگاه برملا ساختند. این داده‌ها بر اساس خوانش ۳۵۰۰۰ کاراکتر ریز یونانی نوشته شده بر روی دستگاه به دست آمده است.

پرفسور "الکساندر جونز" (Alexander Jones) که مطرح‌ترین کارشناس تاریخ ستاره‌شناسی باستان در جهان است می‌گوید: "مکانیزم آنتیکیترا به ما آموخته است که اهل فن یونان باستان قادر به طراحی و ساخت ابزارهای خیلی پیچیده در مقیاس‌های قابل ملاحظه، بر اساس قواعد ریاضی بودند و آن‌ها را در خدمت علم به کار می‌بردند.

او در ادامه می‌گوید: مکانیزم آنتیکیترا می‌تواند حالت فعلی ماه را با توپی نیمه سیاه و نیمه سفید خود، به صورت بصری نشان دهد. ضمن این که این ابزار قادر است تا موقعیت نسبی ماه و خورشید در آسمان را نشان داده و ماه گرفتگی در شرف وقوع را پیش‌بینی کند. نیازی به گفتن نیست که چنین ابزاری بسیار جلوتر از زمان خود بوده است.

جونز می‌گوید: "به استثنای مکانیزم آنتیکیترا، تمام دستگاه‌های چرخ‌دنده‌دار قرون وسطی و یونان باستان تنها با یک چرخ دندانه دار معمولی کار می‌کردند که سرعت حرکت آن کم و زیاد می‌شود اما نمی‌توانستند عملیاتی چون جمع و تفریق را انجام دهند. تنها دستگاهی که این قابلیت را داشت، ساعت نجومی در اروپا بود که آن هم در اواخر قرون وسطی پدیدار شد.

با این حال، همچنان مشتاقانه منتظر هستیم تا جزییات بیشتری از این دستگاه شگفت‌آور کشف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات