جایگزینی تراشه اینتل با ARM با شواهدی در کد کرنل macOS Sierra قوت گرفت

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با طرح موضوع امکان جایگزینی پردازنده‌های اینتل با نمونه‌های مبتنی بر معماری ARM، شواهدی در کد macOS Sierra رویت شده است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر گمانه‌هایی در خصوص کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل از مک‌بوک‌های اپل مطرح شده است. اپل رفته رفته به تخصص بالاتری در خصوص ساخت تراشه‌های اختصاصی سری A مبتنی بر معماری ARM دست یافته، بطوریکه آخرین نسل از این تراشه با نام A10 Fusion که در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس مورد استفاده قرار گرفته، قدرت بسیار بالایی دارد و حتی شماری از پردازنده‌های اینتل را نیز پشت سر گذاشته است. همین موضوع احتمال جایگزین شدن پردازنده‌های اینتل با نمونه‌های ساخت خود اپل مبتنی بر معماری ARM  را تقویت کرده است. حال وب‌سایت هلندی TechTastic.nl شواهدی را دال بر تایید این موضوع در کرنل macOS Sierra یافته است. 

نکته‌ی جالب در سیستم عامل macOS Sierra اضافه شدن پشتیبانی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM است. اپل در تمام مک‌هایی که از سال ۲۰۰۵ راهی بازار کرده، از پردازنده‌های اینتل استفاده کرده است. پشتیبانی از ARM در کرنل سیستم عامل اپل نشان از این دارد که شاید در آینده شاهد عرضه‌ی مک‌بوک‌هایی با بهره‌گیری از پردازنده‌ی ARM باشیم. 

پشتیبانی از پردازنده ARM در macOS Sierra

براساس اطلاعات ارائه شده، اپل روش انتشار اپلیکیشن‌ها برای macOS Sierra را نیز تغییر داده است، بطوریکه این کمپانی با در اختیار گرفتن کد میانی اپلیکیشن‌ها، آن‌ها را برای اجرا در پردازنده‌های مختلف کامپایل و آماده می‌کند. با توجه به تغییرات اعمال شده به منظور ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها برای کار روی macOS Sierra دیگر توسعه‌دهندگان نیازی به ایجاد تغییرات در کد اپلیکیشن‌های خود ندارند و اپل با در اختیار داشتن کد میانی، آن را برای سخت‌افزار مناسب آماده می‌کند. به نظر می‌رسد همین موضوع دلیل اصلی حذف اپلیکیشن‌های قدیمی از فروشگاه اپ استور باشد. 

در کرنل macOS Sierra می‌توان پشتیبانی از پردازنده‌های مبتنی بر ARM خانواده‌ی Huricane را مشاهده کرد. اپل با بکارگیری معماری ۶۴ بیتی از آیفون ۵ اس و تراشه‌ی A7، پردازنده‌هایش را با یک نام شناسایی می‌کند. تراشه‌های A8، A7 و A9 به ترتیب با نام‌های Typhoon، Cyclone و Twister شناخته می‌شوند. اپل در نسل جدید آیفون‌هایش از تراشه‌ی قدرتمند A10 Fusion بهره می‌برد که دارای چهار هسته شامل دو هسته‌ی پردازشی با قدرت کم و دو هسته‌ی پرقدرت می‌شود. 

برای اولین بار بلومبرگ در سال ۲۰۱۲ با انتشار گزارشی مدعی شد که متخصصان اپل در حال کار روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM به منظور جایگزین کردن با پردازنده‌های اینتل هستند. در سال ۲۰۱۴ نیز جین لوئیس گَسه، مدیر پیشین مکینتاش در اپل، به این نکته اشاره کرد که مک بوک‌های مبتنی بر تراشه‌ی ARM سال ۲۰۱۷ راهی بازار خواهند شد. 

با تولید تراشه‌های مبتنی بر ARM برای مک‌بوک‌ها، اپل دیگر وابسته به اینتل نبوده و می‌تواند هر سال نسل جدیدی از مک بوک خود را راهی بازار کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات