ساعتی که افراد را به جای زنگ هشدار با رایحه‌های دلپذیر بیدار می‌کند

جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
یکی از محصولات جالب معرفی شده در نمایشگاه CES امسال یک ساعت زمان هشدار است که به جای استفاده از صداهای متداول از رایحه‌های گوناگون برای بیدار کردن کاربران استفاده می‌کند.
تبلیغات

احتمالا همه‌ی ما روی این موضوع اتفاق نظر داریم که یکی از گوش‌خراش‌ترین و ناخوشایند‌ترین صداهایی که در جهان وجود دارد صدای مربوط به هشدار زنگ ساعت است که مجبوریم با صدای آن از خواب بیدار شویم. نظرتان در مورد وسیله‌ای که به جای صدای زنگ از رایحه‌های خوشایند گوناگون برای بیدار کردن افراد استفاده کند چیست؟ این در واقع ایده‌ای است که پشت ساخت دستگاهی با نام سنسورویک (Sensorwake) وجود داشته است.

سنسورویک یک ساعت هشدار منحصر به فرد وابسته به حس بویایی است. با انتخاب یکی از شش رایحه‌ی موجود روی دستگاه و قرار دادن آن درون اسلات مربوطه و تنظیم ساعت روی زمان مورد نظر، شما به جای اینکه با صدای متدوال هشدار زنگ بیدار شوید می‌توانید با رایحه‌ی مطلوبتان از خواب بیدار شوید. برای این ساعت شش کارتریج از بوهای گوناگون در نظر گرفته شده است که عبارتند از: اقیانوس، گیاهان جنگل، نان شیرینی، قهوه، شکلات و نعناع.

dsc03844 800 1 f1b14 سنسورویک

مخترع این دستگاه یک نوجوان فرانسوی به نام گیلوم رولاند (Guillaume Rolland) است که اظهار داشته است از اوقات صبح‌گاهی و بیدار شدن در آن زمان متنفر است و به نظر می‌رسد همین امر انگیزه‌ی ساخت این دستگاه را در وی ایجاد کرده باشد. سال پیش در سایت کیک‌استارتر و در کمپینی که برای حمایت از این طرح به راه افتاده بود بیش از ۲۰۰ هزار دلار جمع‌آوری شد. در حال حاضر هم سنسورویک به عنوان بخشی از برنامه‌ی موتور موفقیت گوگل مطرح است. این برنامه در واقع راهی است که برخی از استارتاپ‌های منحصر به فرد و جالب می‌توانند از طریق آن به موسسه‌ی ماونتن ویو (Mountain View) راه پیدا کنند و مورد سرمایه‌گذاری و حمایت مالی قرار گیرند. رولاند درباره‌ی آزاردهنده‌ بودن صدای هشدار زنگ و همچنین انگیزه‌اش برای اختراع این ساعت می‌گوید:

به نظرم این روش نسبت به روش معمول روش شخصی‌سازی‌شده‌تر و ملایم‌تری برای بیدار شدن است.
dsc03845 800 1 06e13 سنسورویک

بر طبق شواهد، ساعت هشدار بویایی در ۹۹ درصد مواقع برای بیدار کردن افراد موفق بوده است و به نظر می‌رسد این ضریب کارکرد به اندازه‌ی کافی برای جلب نظر همگان زیاد باشد. در حال حاضر سنسورویک در مرحله‌ی تولید قرار دارد. این ساعت با همکاری کمپانی سوییسی جیوودان (Givaudan) که در زمینه‌ی ساخت مواد خوشبوکننده فعالیت دارد ساخته می‌شود و انتظار می‌رود روند تولید آن و تعداد تولید شده از این ساعت‌های در آینده افزایش یابد. قیمت ساعت ۱۰۹ دلار است که البته در حالت خرید پیش‌سفارشی ۸۹ دلار خواهد بود. محصول این کمپانی در ماه مه امسال روانه‌ی بازار می‌شود. در کل می‌توان گفت که این ساعت ابزار بسیار جالب و کارامدی به نظر می‌آید؛ البته تا زمانی که رایحه‌های به کار رفته در آن برایمان خوشایند باشند!

کلیه‌ی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی CES 2016 مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات