بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

پنج‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
مطالعه 14 دقیقه
وان پلاس شرکتی نوپا است که سعی دارد تا با معرفی گوشی‌های کمتر تمرکز بیشتری روی  کیفیت داشته باشد. این شرکت با وجود سابقه‌ی کم خود، توانسته نامی در بازار گوشی‌های هوشمند برای خود دست و پا کند. آخرین گوشی هوشمند این شرکت اما گوشی میان‌رده و خوش‌ساخت با نام وان پلاس ایکس است که قصد دارد علاقمندان به گوشی‌ها با ابعاد کوچک را به سمت خود جلب کند؛ اما آیا وان پلاس در این زمینه موفق بوده است؟ در ادامه با زومیت و بررسی وان پلاس ایکس همراه باشید.
تبلیغات

وان پلاس شرکت جدید و نوپای چینی است که تا به امروز تنها سه گوشی هوشمند معرفی کرده و معتقد است که کیفیت و پشتیبانی از گوشی هوشمند مقدم بر تنوع و معرفی گوشی‌های زیاد است. وان پلاس ایکس سومین و جدیدترین گوشی هوشمند این کمپانی به شمار می‌رود که قصد دارد تا تحولی در بازاز گوشی‌های میان‌رده بوجود آورد.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

 وان پلاس ایکس دارای صفحه‌نمایش ۵ اینچی فول‌ HD امولد، سه گیگابایت رم و پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ است و قیمت جهانی آن تنها ۲۵۰ دلار است. اما آیا در دنیای واقعی نیز این گوشی می‌تواند با رقبای هم‌رده اما با قیمت بالاتر خود برابری کرده یا حتی از آن‌ها پیشی بگیرد؟ با نقد و بررسی وان پلاس ایکس در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی

وان پلاس در وان پلاس ایکس برخلاف گوشی‌های قبلی خود رو به استفاده از ترکیب فلز و شیشه آورده است. دو طرف این گوشی با شیشه‌ی 2.5D پوشانده شده که جلوه‌ی زیبایی به آن بخشیده است. اما این شیشه بسیار لیز بوده و لکه‌های انگشت روی آن باقی می‌ماند که باعث می‌شود استفاده از کیس برای آن امری ضروری جلوه کند.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

در پنل جلوی گوشی نیز شاهد طراحی ساده و بدون نوشته هستیم. در بخش بالای این پنل حسگرهای همیشگی درکنار دوربین ۸ مگاپیگسلی سلفی و اسپیکر قرار دارند. در بخش پایین پنل نیز دکمه‌های لمسی هوم، بازشگت به عقب و اپلیکشن‌های در حال اجرا قرار گرفته‌اند که البته نور و روشنایی از خود ندارند و این موضوع باعث می‌شود تا در محیط‌های تاریک نتوان به خوبی آن‌ها را دید. حاشیه‌های بالا و پایین و نیز اطراف صفحه‌نمایش ۵ اینچی نیز بسیار کم هستند و باعث شده‌اند تا به‌راحتی بتوان با یک دست با این گوشی کار کرد.

مشخصات فنی گوشی وان پلاس ایکس:

  • پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۱
  • پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۳۳۰
  • حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۶  گیگابایت قابل افزایش تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر
  • نمایشگر۵ اینچ AMOLED با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم ۴۴۱ پیکسل بر اینچ
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل
  • سیستم‌عامل اندروید ۵.۱.۱
  • باتری Li-Ion  غیرقابل جدا شدن با ظرفیت ۲۵۲۵ میلی‌آمپرساعت
  • ابعاد ۱۴۰ در ۶۹ در ۶.۹ میلی‌متر
  • وزن ۱۳۸ گرم

 پنل پشتی وان پلاس ایکس نیز از جنس شیشه است که البته به‌شدت اثرات انگشت را به خود جلب می‌کند. در این بخش نیز شاهد طراحی ساده هستیم و علاوه بر لوگوی وان پلاس، دوربین و فلاش تک‌گانه‌ی آن در سمت چپ بالای این پنل قرار گرفته‌اند. استفاده از شیشه به‌همراه فریم فلزی حس یک گوشی خوش ساخت و زیبا را به کاربر منتقل می‌کند.

فریم این گوشی نیز از جنس فلز است و طرح روی آن باعث شده تا در دست گرفتن گوشی راحت‌تر نیز بشود. در سمت راست این فریم دکمه‌ی پاور به‌همراه دکمه‌های تنظیم صدا و بالای این دکمه‌ها شیار سیم‌کارت‌ها قرار دارند. البته ذکر این نکته ضروری است که در صورت نیاز می‌توانید به‌جای یکی از این سیم‌کارت‌ها، کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی قرار دهید. برای اولین‌بار در یک گوشی وان پلاس امکان افزایش حافظه نیز فراهم شده است که البته در وان پلاس ایکس باتوجه‌به حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی یک ضرورت نیز به شمار می‌رود.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

اما نکته‌ی متمایز کننده‌ی این گوشی دکمه‌ی تعبیه شده در سمت چپ فریم گوشی است. این دکمه که می‌توان آن را در سه حالت تنظیم کرد درواقع عملکردی مشابه دکمه‌ی تعبیه شده در آیفون‌ها را دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی گوشی را بدون نیاز به رجوع به تنظیمات و تنها با یک حرکت در حالت بی‌صدا قرار دهد. در مورد این ویژگی در بخش نرم‌افزار بیشتر نیز توضیح خواهیم داد.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

در بخش فریم نیز پورت یو‌اس‌بی قرار گرفته و در سمت راست آن اسپیکر و در سمت چپ آن میکروفون مکالمات قرار دارند. در نگاه اول شاید تصور کنید هر دوی این شیارها، اسپیکر هستند؛ اما این گونه نیست و در وان پلاس ایکس شاهد حضور اسپیکری تک‌گانه هستیم.

در حالت کلی طراحی وان پلاس ایکس اگر از لکه گرفتن بدنه‌ی شیشه‌ای آن صرف‌نظر کنیم بسیار عالی است و باتوجه‌به قیمت این گوشی تقریبا بی‌نظیر نیز هست. باید گفت که وان پلاس بار دیگر موفق شده تا باتوجه‌به قیمت گوشی، دستگاهی با طراحی بسیار خوب را روانه‌ی بازار کند.

صفحه‌ی نمایش

در سال‌های گذشته با پیشرفت محسوس پنل‌های OLED استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند نیز بسیار رونق یافته و این صفحات نمایش مورد توجه کاربران نیز قرار گرفته‌اند. وان پلاس نیز باتوجه‌به این موضوع از پنل امولد در صفحه‌نمایش ۵ اینچی وان پلاس ایکس بهره برده است. همان‌طور که انتظار داشتیم عمق رنگ مشکی در این صفحه‌نمایش با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بسیار زیاد بوده و کنتراست بسیار خوبی نیز به رنگ‌ها بخشیده است. همچنین رنگ‌ها در این پنل اشباع بوده و چشم‌نواز هستند.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

روشنایی حداکثری این صفحه‌نمایش نیز بسیار خوب بوده و در زیر نور مستقیم آفتاب نیز می‌توان از آن به‌راحتی استفاده کرد. روشنایی حداقلی این صفحه‌نمایش نیز مانند سایر پنل‌های امولد بسیار مناسب بوده و در استفاده‌ی طولانی‌مدت در محیط‌های کم نور چشمان شما را اذیت نخواهد کرد.

باید این صفحه‌نمایش ۵ اینچی امولد را یکی از نکات قوت و برتری این گوشی در قیاس با رقبا دانست؛ چرا که کیفت فوق‌العاده‌ای دارد.

اسپیکر

 اسپیکر تک‌گانه‌ی وان پلاس ایکس در بخش پایینی فریم فلزی اطراف گوشی قرار گرفته است. محل قرارگیری این اسپیکر مناسب است و به‌طور قطع محلی بهتر از قاب پشتی برای قرارگیری اسپیکرها است.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

کیفیت صدای خروجی از این اسپیکر در حد قابل قبول و متوسط است. حجم حداکثری آن نیز در حد متوسط ارزیابی می‌شود و باعث می‌شود تا اسپیکر این گوشی را در حد معمولی ارزیابی کنیم.

دوربین

 وان پلاس ایکس مجهز به دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی با حسگر ایسوسل شده که دیافراگم f/2.2 دارد. دوربین خودعکس یا سلفی آن نیز دارای حسگری ۸ مگاپیکسلی با f/2.4 شده است تا روی کاغذ با دوربین‌های خوبی رو‌به‌رو باشیم.

رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار نزدیک به اندروید خالص بوده و برخی ویژگی‌های اضافی مانند Clear Image به آن اضافه شده است که به‌طور مداوم ۱۰ عکس از سوژه‌ی موردنظر شما ثبت کرده و آن‌ها را برای دست یافتن به کیفیت ایدئال با یکدیگر ترکیب می‌کند.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی در محیط‌ها با نوردهی کافی، خوب بوده و تصاویر در آن جزئیات کافی داشته و رنگ‌ها در آن طبیعی جلوه می‌کنند؛ با این همه رنج داینامیک در حد متوسط ارزیابی می‌شود. باید گفت که در محیط‌ها با منبع نور کافی وان پلاس ایکس عملکرد قابل قبول و خوبی دارد.

در محیط‌های کم نور به‌طور طبیعی شاهد افزایش نویز تصاویر و کاهش سرعت فوکوس هستیم؛ بااین‌حال باتوجه‌به رده‌ی قیمتی، وان پلاس ایکس عملکرد خوبی از خود نشان داده و تصاویر در محیط‌های کم نور نیز قابل استفاده و خوب هستند.

دوربین سلفی این گوشی نیز باتوجه‌به داشتن حسگری ۸ مگاپیکسلی تصاویر بسیار خوبی را ثبت می‌کند. هر چند در عکس‌های سلفی حالت Beauty Mode به‌صورت خودکار فعال است و نمی‌توان آن را غیرفعال کرد، اما تأثیرات این حالت روی عکس زیاد نبوده و آن را مصنوعی جلوه نمی‌دهد.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

وان پلاس ایکس به شما اجازه می‌دهد تا تصاویر 1080P به ثبت برسانید و حالاتی مانند تایم لپس و اسلوموشن نیز در این بخش حضور دارند.

کیفیت ویدیوهای ضبط شده توسط این دوربین در حد متوسط است. جزئیات در این ویدیوها کم بوده و نویز در آن‌ها به وضوح دیده می‌شود. به‌طور کلی دوربین وان پلاس ایکس برای ضبط ویدئو گزینه‌ی مناسبی نیست.

در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده وان پلاس ایکس را مشاهده کنید.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)
بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

برش ۱۰۰ درصد:

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

نرم‌افزار

 وان پلاس ترجیح داده تا با معرفی گوشی‌های کم بتواند پشتیبانی خوبی از گوشی‌های هوشمند خود داشته باشد. وان پلاس ایکس نیز دارای نسخه‌ی ۵.۱.۱ اندروید است که وان پلاس پوسته‌ی Oxygen OS خود را برای آن در نظر گرفته است.

خبر خوب برای علاقمندان به اندروید خالص این است که رابط کاربری وان پلاس بسیار نزدیک به اندروید خالص است و این شرکت تنها برخی ویژگی‌های ضروری و البته کاربردی را به آن افزوده است.  از این ویژگی‌ها می‌توان به ژست‌های حرکتی اشاره کرد. می‌توانید با دو بار لمس صفحه‌نمایش در حالت استندبای آن را روشن کنید یا برای مثال با نوشتن حرف V روی صفحه‌نمایش در حالت استندبای، فلش گوشی را فعال کرده و از آن به‌عنوان چراغ قوه بهره ببرید.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

 دیگر ویژگی جالب امکان تغییر تم گوشی به حالت تیره است که با توجه استفاده از پنل امولد، مصرف باتری گوشی نیز پایین‌تر خواهد آمد. اما شاید بزرگ‌ترین تفاوت نسبت به اندروید خالص، ویژگی با نام Shelf است که ویجت‌های مورد علاقه‌ی شما را درکنار لیست اپلیکیشن‌ها پراستفاده و مخاطبینی که با آن‌ها بیشترین ارتباط را دارید، به شما نمایش می‌دهد. Shelf صفحه‌ای مجزا را در سمت چپ صفحه‌ی هوم اشغال می‌کند.

 از دیگر ویژگی‌های کاربردی می‌توان از امکان انتخاب بین دکمه‌های ناوبری لمسی روی صفحه یا سخت‌افزاری اشاره کرد. به‌علاوه می‌توانید محل دکمه‌های بازگشت به عقب و اپلیکیشن‌های در حال اجرا را نیز تغییر دهید تا هنگام کوچ کردن از گوشی قبلی خود به وان پلاس ایکس به مشکل برنخورید.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

ویژگی Ambient Display نیز به شما اجازه می‌دهد تا در حالت استندبای بدون نیاز به روشن کردن کل صفحه‌نمایش و با تکان دادن گوشی، اعلانیه‌های خود را مشاهده کنید.

وان پلاس وعده داده است که وان پلاس ایکس را نیز هم‌زمان با گوشی‌ پرچم‌دار خود به اندروید ۶ بروز خواهد کرد؛ بااین‌حال اما در وان پلاس ایکس شاهد حضور یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های اندروید ۶ یعنی App Premission هستیم که در منوی تنظیمات می‌توانید آن را یافته و برای هر برنامه به دلخواه خود دسترسی‌ها را تغییر دهید.

در حالت کلی می‌توان رابط کابری سبک وان پلاس را یکی از نکات مثبت آن دانست که درواقع همان اندروید خالص است؛ اما برخی ویژگی‌های کاربردی توسط این شرکت چینی به آن اضافه شده است.

بازده و عملکرد

 وان پلاس ایکس مجهز به پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل قبل کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۰۱ مجهز و آن را با ۳ گیگابایت رم نیز همراه کرده است تا به‌راحتی بتوان این گوشی را باتوجه‌به رده‌ی قیمتیش، حداقل روی کاغذ یکی از قدرتمندترین‌های موجود در بازار دانست.

ما در زومیت تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلفن / تبلت

 

AnTutu 5

 

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

OnePlus X

40156

245.326

318.256

25695

8658

2569

1236

31589

1156

1058.3ms

Elephone P8000

34856

126.356

281.526

10253

9123

1689

853

22969

601

863.1

LG V10

47015

128.589

283.524

25695

18423

3489

2189

44598

1152

1021.4

Huawei Nexus 6P

60123

85.37

254.783

29823

26644

4653

2421

 41882

1923

1061.3

HTC One A9

40916

237.488

317.64

 

26911

8858

2479

1127

 

 61525

1068

1370.1ms

Xperia Z5 Premium

 49654

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

44605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230

.

2ms

Xperia Z5

51206

240.900

431.373

22477

22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

+Galaxy S6 Edge

68160

499.008

727.011

34064

24361

1754

1009

61538

1771

769.0ms

Galaxy Note 5

67202

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

 

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

همان‌طور که از نتایج بنچمارک نیز مشخص است، وان پلاس ایکس گوشی بسیار قدرتمندی است که می‌تواند از پس تمام کارهایی که از یک گوشی ۲۵۰ دلاری انتظار می‌رود برآید. حرکت بین اپلیکیشن‌ها و در رابط کاربری به‌راحتی و با سرعت بالا انجام گرفته و در اکثر مواقع لگی را درآن شاهد نیستیم.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

البته باید گفت که در اجرای بازی‌های سنگین شاهد افت فریم نیز بودیم که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ ظاهرا این مشکل از مدیریت نرم‌افزاری سرچشمه می‌گیرد که در هنگام اجرای برخی بازی‌ها به پردازنده‌ی گرافیکی اجازه نمی‌دهد از تمام قدرت خود بهره بگیرد. وان پلاس وعده داده که این مشکل را به‌زودی با ارائه‌ی به‌روزرسانی حل خواهد کرد.

بااین‌حال نباید از یاد برد که با یک گوشی میان‌رده و ارزان‌قیمت رو‌به‌رو هستیم و به‌طور قطع تمامی انتظارات از گوشی در این رده را وان پلاس ایکس بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌تواند برآورده کند.

باتری

وان پلاس ایکس  دارای باتری غیرقابل تعویض ۲۵۲۵ میلی‌آمپر ساعتی است که در قیاس با گوشی‌های امروزی مقدار کمی به شمار می‌رود. این گوشی از شارژ سریع نیز پشتیبانی نمی‌کند تا با استفاده از این ویژگی کم بودن حجم باتری را به نحوی جبران کرد.

طبق روال گذشته روشنایی صفحه‌نمایش گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با کیفیت HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری وان پلاس ایکس توانست در این تست ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد که زمان خوبی به شمار می‌رود. به‌علاوهوان پلاس ایکس می‌تواند تا ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

 در استفاده‌ی معمولی می‌توانید روی یک روز شارژدهی این گوشی حساب کنید؛ اما اگر می‌خواهید استفاده‌ی بیش از حد معمول داشته باشید، وان پلاس ایکس توانایی شارژ در حد یک روز را نخواهد داشت. اگر از دو سیم‌کارت استفاده کنید، مصرف باتری به‌خصوص در حالت استندبای بسیار بالا می‌رود که البته امری طبیعی است. اما باتوجه‌به حجم کم باتری وان پلاس ایکس، می‌توان کم شدن زیاد شارژ در حالت استندبای را یک نکته‌ی منفی دانست.

در حالت کلی باید گفت که باتری وان پلاس ایکس شارژدهی متوسطی دارد و وان پلاس به نوعی باتری را فدای زیبایی و ضخامت دستگاه کرده است.

جمع‌بندی

 وان پلاس شرکتی است نوپا است که البته عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته در این مدت کوتاه، نامی برای خود دست و پا کند. وان پلاس ایکس که آخرین گوشی این شرکت به شمار می‌رود را شاید بتوان موفق‌ترین آن‌ها نیز دانست؛ چرا که گوشی بسیار زیبا و درعین‌حال قدرتمندی است که قیمت بسیار خوبی نیز دارد.

بررسی وان پلاس ایکس (OnePlus X)

درحالی‌که بسیاری از شرکت‌ها رو به ساخت فبلت آورده‌اند، وان پلاس ایکس با صفحه‌نمایش با کیفیت امولد خود می‌تواند در بین گوشی‌های با ابعاد کم بدرخشد. کیفیت ساخت عالی، دوربین با عملکرد مناسب و نیز رابط کاربری که نزدیک به اندروید خالص است، وان پلاس ایکس را به یک گوشی دوست‌داشتنی و زیبا تبدیل کرده‌اند.

در حالت کلی وان پلاس ایکس را در رده‌ی گوشی‌هایی با قیمت تقریبی ۲۵۰ دلار و البته با ابعاد صفحه‌نمایش در حدود ۵ اینچی می‌توان یکی از بهترین‌های موجود در بازار دانست که می‌تواند دل هر کاربری را برباید.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • کیفیت ساخت عالی
  • رابط کاربری سبک نزدیک به اندروید خالص
  • ویژگی‌های بسیار متنوع و کاربردی نرم‌افزاری

نقاط ضعف

  • قاب پشتی دستگاه به‌شدت لیز بوده و اثر انگشت جذب می‌کند
  • شارژهی متوسط باتری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات