برترین سرویس‌های مدیریت رمزعبور

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
مطالعه 6 دقیقه
روزانه از سرویس‌های اینترنتی بسیاری استفاده می‌کنیم که برای ورود به اغلب آن‌ها نیاز به رمزعبور داریم. اپلیکیشن‌های مختلفی برای مدیریت رمزعبور ارائه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
تبلیغات

در دنیای به‌هم پیوسته‌ی امروزی تکنولوژی روز به روز پیشرفت می‌کند و در این بین اگر محصولی باشد که به‌عنوان دروازه‌ی دنیای تکنولوژی برای کاربران باشد، محبوبیت بسیاری به دست خواهد آورد. نام‌های کاربری و کلمه عبور یکی از مواردی هستند که با وجود مهم بودنشان همیشه کسل‌کنندگی خاص خود را دارند.

موضوع رمزعبور زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که کاربر در سرویس‌های مختلفی عضو باشد و از کلمه عبور‌های مختلفی نیز استفاده کند. البته گاهی نیز کاربران از طریق یک حساب کاربری وارد حسابی در سرویس دیگر می‌شوند که این موضوع نیز تاحدودی ساده‌تر است (مثل ورود به حساب حساب بانکی و اتصال آن به لینکدین) و از این طریق امکان مشاهده محصولات خریداری شده، جستجو‌های انجام شده و سایر اطلاعات خصوصی وجود دارد.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که نام کاربری و رمزعبورهایتان را در دوره‌های زمانی مختلف تعویض می‌کنید یا از همان کلمه عبوری که ۷ سال قبل قرار داده‌اید استفاده می‌کنید، وقت آن فرا رسیده است که تغییر بزرگی در این بخش از زندگی‌تان ایجاد کنید و از طریق ابزار‌های مدیریت رمزعبور وارد عمل شوید. همراه زومیت باشید تا با بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور رایگان آشنا شویم.

اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور بسیار جالب و کاربردی هستند و می‌توانند یک گزینه‌ی عالی برای تمام کاربران اینترنت باشند. با استفاده از این نوع از اپلیکیشن‌ها دیگر لازم نیست که رمزعبورهای مختلفی را حفظ کنید و به‌یاد داشتن کلمه عبور اپلیکیشن مدیریت رمزعبور برای دسترسی به‌تمام کلمات عبور کافی است. با این اوصاف دیگر زمان استفاده از رمزعبورهایی نظیر ۱۲۳۴۵۶ یا password گذشته است و می‌توانید برای سرویس‌های خود رمزعبورهای ایمنی را انتخاب کنید و البته نگران فراموش کردن آن‌ها نیز نباشید. در حقیقت استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور باعث می‌شود که امنیت کافی در فضای مجازی داشته باشید.

بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور خود اقدام به‌تولید کلمه‌های عبور ایمن می‌کنند و از این طریق شما کافی است که تنها رمزعبور اپلیکیشن مدیریت رمزعبور را به‌خاطر داشته باشید و سپس از طریق تمام رمزعبورهای ایمنی که درون آن قرار دارد و قبلا آن‌ها را روی حساب‌های کاربری خود تنظیم کرده‌اید، وارد عمل شوید.

LastPass

lastpass

LastPass یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت رایگان رمزعبور است که امکان استفاده از آن روی کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS نیز وجود دارد. این سرویس امکان ذخیره‌ی تمام کلمات عبور را در وب‌سایت، کنار تمام اطلاعات کاربر دارد و البته در مقابل از امنیت بسیار بالایی نیز بهره می‌برد. با این سرویس می‌توانید به رمزعبورهایتان از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت LastPass دسترسی داشته باشید.

LastPass در حقیقت سرویسی تواناتر از یک محفظه برای نگه‌داری رمزعبورها است و می‌تواند رمزعبورهای بسیار ایمنی تولید کرده و بلافاصله اقدام به‌ذخیره‌ی آن‌ها در سیستم کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی این سرویس امکان مدیریت خودکار رمزعبورهای ذخیره شده است و زمانی که رمزعبوری تکراری یا از زمان تعویض آن مدت زیادی گذشته باشد هشدار می‌دهد. این یک روش عالی برای از بین بردن ضعف‌های امنیتی در حساب‌های کاربری است.

رابط کاربری اپلیکیشن LastPass بسیار ساده است؛ اما اگر بخواهید اطلاعات خود را بین اپلیکیشن و نسخه‌ی دسکتاپ تبادل کنید باید برای هر ماه ۱ دلار بپردازید. با وجود اینکه سرویس‌هایی نظیر LastPass همیشه در تلاش هستند تا ایمنی اطلاعات خود را در بهترین حالت نگهدارند، اما برای مثال سال گذشته این سرویس هک شد. با این اوصاف اگر نیاز به سطح بالایی از امنیت برای اطلاعات خود دارد حتما با دقت و پس از تحقیق وارد عمل شوید. در سال ۲۰۱۵ ادعاهایی در خصوص نقض امنیت رمزعبور، ایمیل و اسناد رمزگذاری شده در این شرکت منتشر شد که LastPass نیز پاسخ قاطعی را ارائه داد و مدعی شد که اطلاعات بسیاری از کاربران محفوظ و ایمن است.

اوایل این ماه نیز نتایج تحقیقات به‌عمل آمده نشان داد که اپلیکیشن این سرویس دارای یک حفره امنیتی است و از طریق آن حمله‌کنندگان می‌توانند اطلاعات کاربران را به‌دست آورند. احتمال انجام حملات فیشینگ از طریق ورود شبیه‌سازی شده به این سرویس نیز وجود دارد. البته این سرویس سریعا به‌این موضوع نیز پاسخ داد و مدعی شد که قابلیت تاییدیه ایمیل از این موضوع جلوگیری می‌کند.

Dashlane

dashlane

Dashlane یکی دیگر از سرویس‌های مدیریت رمزعبور است که امکان استفاده رایگان از آن روی دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارد. طراحی رابط کاربری آن جالب و البته ساده و شباهت‌هایی نیز با LastPass دارد. این اپلیکیشن رمزعبورهای قدرتمندی را برای کاربران ایجاد می‌کند و این رمزعبورها نیز در خود سیستم ذخیره می‌شوند. پر کردن خودکار اطلاعات در فرم‌های اینترنتی نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این سرویس است. به‌خاطر داشتن رمزعبور رمزنگاری شده خود برنامه تنها کاری است که کاربران Dashlane باید انجام دهند. امکان نصب اپلیکیشن Dashlane روی دستگاه‌های مختلف و استفاده از یک حساب در تمام آن‌ها وجود دارد؛ اما اگر بخواهید اطلاعاتتان را بین نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل تبادل کنید باید ماهیانه ۳ دلار پرداخت کنید. سرویس Dashlane برای کاربران خدمات کیف پول دیجیتال را نیز ارائه می‌دهد و از طریق آن‌ امکان ذخیره‌ی اطلاعات بانکی برای خرید‌های ساده‌تر وجود دارد. البته کیف پول دیجیتالی در این سرویس قادر است تصاویر فاکتور‌های خرید را نیز ذخیره کند که این خود قابلیت جالبی به‌شمار می‌رود.

این اپلیکیشن بنا بر دلایل امنیتی امکان ذخیره‌ی اسناد رمزگذاری شده و نکات رمز عبور (Password Hints)‌ را ندارد. شاید دلیل این موضوع جلوگیری از مشکلاتی است که سرویس LastPass با آن‌ها مواجه شد.

KeePass

KeePass یک سرویس متن‌باز است و در آن جزئیات زیادی در خصوص نگرانی‌های امنیتی ملاحظه شده است. اگرچه باید توجه داشت که همین متن‌باز بودن این سرویس باعث ایجاد نگرانی‌هایی در کاربران می‌شود؛ اما در مقابل ابزار قدرتمندی به‌حساب می‌آید و عملکرد بسیار خوبی دارد.

KeePass با بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور رایگان همگام است و امکان استفاده از آن در تلفن‌های هوشمند وجود دارد. اما برای استفاده از این سرویس در دستگاه‌های دیگر باید فایل رمزگذاری شده را در سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین (نظیر گوگل درایو و دراپ‌باکس) قرار داد و سپس در دستگاهی دیگر از آن استفاده کرد.

با وجود اینکه سرویس از سوی بسیاری از متخصصان امنیت توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت که استفاده از آن کار ساده‌ای نیست. سرویس مذکور قادر به ساخت رمزعبورهای قوی است و این بخش نیز غالبا در حال به‌روز رسانی توسط توسعه‌دهندگان است. توسعه‌دهندگان این سرویس به‌کاربران اجازه داده‌اند تا افزونه‌های مورد نظرشان را طراحی کرده و سرویس مدیریت رمزعبور را مختص کار‌های خود سازند. قابلیت شخصی‌سازی در KeePass نیز یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن به‌حساب می‌آید.

Sticky Password

stickypassword

Sticky Password نام سرویس دیگری است که اقدام به‌مدیریت رمزعبور می‌کند و ارزش توجه کاربران این حوزه را دارد. همانند LastPass و Dashlane سرویس مذکور نیز دارای نسخه‌ای برای تلفن‌های هوشمند و دسکتاپ است، ولی برای همگام‌کردن اطلاعات بین آن‌ها باید اشتراک داشته باشید. در این سرویس نیز شاهد قابلیت ساخت رمزعبورهای قوی هستیم و امکان پر کردن خودکار فرم‌های اینترنتی نیز در آن وجود دارد.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های Sticky Password این است امکان تاییدیه به‌صورت بیومتریک را دارد. برای مثال کاربر قادر خواهد بود تا برای دسترسی به‌اطلاعات خود از طریق اثر انگشت وارد عمل شود (البته در صورتی امکان استفاده از این ویژگی وجود دارد که تلفن هوشمند دارای سنسور اثر انگشت باشد).

نسخه پریمیوم این سرویس امکان تشخیص اتصال وای‌فای بین دستگاه‌های مختلف را دارد و بر این اساس دیگر نیازی نیست که به‌سرویس‌های ابری اعتماد کنید. Sticky Password امکان ذخیره‌سازی آنلاین فایل‌های رمزگذاری شده را نیز دارد و با این اوصاف در صورت گم شدن تلفن هوشمند، اطلاعاتتان از بین نخواهند رفت.

رابط کاربری این سرویس ساده است، اما اگر بخواهید به قابلیت‌های استفاده از سنسور اثر انگشت و تاییدیه وای‌فای دسترسی داشته باشید باید حق اشتراک خریداری کنید. هزینه یک ساله این سرویس ۲۰ دلار است.

در این مقاله با سرویس‌های برتر و رایگان مدیریت رمزعبور آشنا شدیم. شما از چه سرویسی برای مدیریت رمزعبورهای خود استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات