میکروسکوپ دستی جدید، زمان طولانی تشخیص سرطان به روش پاتولوژی را به چند دقیقه کاهش می‌دهد

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
فرآیند تشخیص بیماری سرطان شامل مراحل مختلفی است که بعضا روزها طول می‌کشد؛ از این‌رو محققان در پی آن هستند تا روشی سریع را برای تشخیص سرطان پیدا کنند تا در موارد اورژانسی بتوان به سرعت وارد عمل شد. حال مهندسان، میکروسکوپی دستی را تولید کرده‌‌اند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های سرطانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشخیص داد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این روزها بیماری سرطان به یکی از کابوس‌های بشر تبدیل شده است. پس از تشخیص اولیه‌ی این بیماری، فرآیند شناسایی کامل این بیماری در بدن مبتلایان تا حدودی طولانی است؛ بطوریکه می‌توان برای مثال به آزمایش‌های مختلف، سی تی اسکن و در نهایت نمونه برداری به منظور تجویز بهترین درمان اشاره کرد. این فرآیند بعضا چند روز به طول می‌انجامد که در موارد اورژانسی اصلا صحیح نیست. دانشمندان حال میکروسکوپی دستی را تولید کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان بیماری سرطان را در مدت بسیار کوتاهی تشخیص داد.

این میکروسکوپ دستی توسط مهندسان مکانیک دانشگاه واشنگتن طراحی و تولید شده و هدف از تولید آن استفاده در اتاق‌های عمل و مطب پزشکان است. این میکروسکوپ دستی، پزشکان متخصص در زمینه‌ی سرطان را قادر می‌سازد تا بافت‌های سرطانی را به سرعت شناسایی کنند. تیم توسعه‌ی دهنده‌ی این میکروسکوپ به این موضوع اشاره می‌کند که با استفاده از این ابزار، یک جراح مغز و اعصاب قادر است تا از برداشتن کل بافت تومور از مغز اطمینان حاصل کند. همچنین یک دندان پزشک نیز می‌تواند در صورت خارج کردن یک توده‌ی چرکی، از سرطانی نبودن آن اطمینان حاصل کند.

در این ابزار برای بالا بردن وضوح تصاویر، از روش تصویربرداری کانفوکال دو بعدی استفاده شده است. با استفاده از این روش متخصصان قادرند تا جزئیات سلولی را تا نیم میلی‌متر پایین‌تر از بافت مورد نظر مشاهده کنند. تصاویر مورد نظر در این روش با استفاده از آینه‌های مکانیکی الکتریکی بسیار ریز، به منظور اسکن نور تابیده شده و ایجاد تصاویر با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

همانطور که در تصویر پایین نیز مشاهده می‌کنید، می‌توان تصاویر ثبت شده با این میکروسکوپ دستی را با تصاویر ثبت شده توسط آزمایشگاه‌های پاتولوژی که نیازمند فرآیند بعضا یک تا دو ماهه است، مشاهده کرد. در تصویر ذیل، نمونه‌های سمپ چپ با استفاده از میکروسکووپ دستی و تصاویر سمت راست با استفاده از روش پاتولوژی آزمایشگاهی ثبت شده است. کارشناسان امر در Biomedical Optic Express این تصاویر را نه تنها خوب، بلکه بسیار عالی توصیف کرده‌اند.

microscopcancer 45e87

توسعه‌دهندگان امیدوارند با بررسی‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های اضافی به منظور بالا بردن صحت و برطرف کردن مشکلات احتمالی، این میکروسکوپ دستی را در ۲ تا ۴ سال آینده روانه‌ی بازار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات