پس از خروج متخصصان رده بالای توییتر، چه سرنوشتی در انتظار این شبکه‌ اجتماعی است؟

سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
یکشنبه‌ی هفته‌ی جاری برای توییتر روز متفاوتی بود؛ چراکه تعدادی از مدیران رده‌ بالای این شبکه‌ی اجتماعی در اقدامی همزمان استعفا داده و از این کمپانی خارج شدند. جک دورسی، مدیرعامل توییتر با انتشار توییتی، استعفای جمعی مدیران این کمپانی را تایید کرد. با وجود اینکه بسیاری از سهامداران هنوز هم از این موضوع متعجب هستند، اما گمانه‌ها این موضوع را به نفع توییتر و مثبت ارزیابی کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 یکشنبه‌ی هفته‌ی جاری شماری از متخصصان رده بالای توییتر در بخش‌های مهندسی، رسانه و توسعه‌ی محصولات این شبکه‌ی اجتماعی در اقدامی مشترک استعفا داده و از توییتر خارج شدند. کتی استنتون، قائم مقام رسانه جهانی توییتر در کنار کوین ویل، قائم مقام توسعه‌ی محصولات و آلکس روتر، قائم مقام بخش مهندسی را باید از جمله‌ی افرادی دانست که از بدنه‌ی این کمپانی خارج شده‌اند. جک دورسی، مدیرعامل توییتر با انتشار توییتی، خروج این افراد از کمپانی را تایید کرد. براساس اطلاعات ارائه شده تنها ۵ نفر از ۱۳ مسئول رده بالای توییتر که در جریان ارائه‌ی گزارش مالی فصل سوم ۲۰۱۴ حضور داشتند، هم اکنون در کمپانی مشغول به کار هستند و باقی افراد در طول بیش از یک سال گذشته این کمپانی را ترک کرده‌اند.

پس از استعفای این سه تن، کیسون تاف، مدیر ارشد اپلیکیشن واین (Vine) نیز اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده و توییتر را ترک می‌کند. همچنین باید به ترک کمپانی توسط برایاتن شیپر، مدیر منابع انسانی این کمپانی نیز اشاره کرد.

در طول هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی از احتمال استعفای شماری از متخصصان توییتر به گوش رسیده بود؛ اما با وجود شنیدن شایعاتی در مورد احتمال استعفای این افراد، این موضوع به بمبی خبری در دنیای فناوری تبدیل شد. هضم این موضوع برای سهامداران توییتر نیز بسیار مشکل است؛ بطوریکه با گذشت چند روز این موضوع هنوز شاهد اظهارنظرهایی در مورد این استغفا و نگرانی از بابت وضعیت آینده‌ی توییتر هستیم. از جمله‌ی پس لرزه‌های استعفا می‌توان به کاهش ارزش سهام توییتر در تالار بورس اشاره کرد. با وجود اینکه توییتر در چند فصل اخیر شاهد قیمت پایینی برای سهام خود بود، اما بسیاری انتظار داشتند تا این کمپانی در ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم خود که در دو هفته‌ی آینده منتشر خواهد شد، از افزایش درآمد‌ها گفته و خبرهای خوشی را برای علاقمندان به این شبکه‌ی اجتماعی و سهامداران ارائه کند. یکی از موضوع‌‌هایی که سهامداران از آن ابراز نگرانی می‌کنند، رسیدن به حد نهایی کاربرانی است که توییتر پتانسیل جذب آن‌ها را داشته است. این افراد از این موضوع نگرانند که دیگر توییتر نمی‌تواند به شکل گسترده‌ای عضو گیری کند.

با توجه به وضعیت نه چندان خوب توییتر، اقدام شماری از کارکنان رده بالای این کمپانی در استعفا نیز مسائل را بیش از پیش پیچیده‌تر کرده است. افرادی که از کمپانی بیرون رفته‌اند را باید در شمار افرادی خواند که در سال‌های گذشته به ارکان توییتر تبدیل شده‌ بودند. حال باید دید که قدم بعدی برای این شبکه‌ی اجتماعی چه خواهد بود؟

 هر چند در نگاه عام، استعفای دسته‌ جمعی متخصصان این کمپانی بسیار ناخوشایند به نظر رسیده و مساله‌ای برای تضعیف هر چه بیشتر کمپانی استنباط می‌شود، اما با نگاهی ریزبینانه‌تر می‌توان این موضوع را برای توییتر مطلوب خواند. یکی از چالش‌های اولیه‌ی جک دورسی، تشریح نکات مثبتی است که با خروج این افراد از کمپانی پیش روی دورسی و توییتر قرار خواهد گرفت. شماری از کارشناسان وضعیت جدید برای کمپانی توییتر را که با مشکلاتی نظیر قیمت پایین سهام و همچنین عدم افزایش تعداد کاربرانش روبرو است، مثبت ارزیابی کرده‌اند. یکی از مواردی که باعث شده تا این افراد نگرش مثبتی به تغییرات در توییتر داشته باشند، احتمال ورود افرادی به توییتر است که جزء تیم اجرایی دورسی بوده و رابطه ی عمیق‌تری را با مدیرعامل این کمپانی دارند.

هر چهار متخصصی که این کمپانی را ترک کرده‌اند، در زمان مدیریت دیک کاستلو به سمت‌های مورد نظر منتسب شده بودند؛ از این‌رو احتمالا دورسی در نظر دارد تا افرادی را از تیم خود به سمت‌های بالای مدیریتی برساند. نمی‌توان به قطع یقین در مورد خروج خودخواسته یا اجباری متخصصانی که روز یکشنبه از توییتر استعفا کردند، اظهار نظر کرد. شماری از گمانه‌ها حکایت از این دارد که برخی مدیران این کمپانی با اجبار از توییتر استعفا داده‌اند.

جک دورسی از ابتدا عملکرد تیم تولید محصول را قابل قبول نمی‌دانست

اما در این بین مساله‌ای که واضح و روشن است، نارضایتی دورسی از تیم تولید محصولات توییتر از زمانی است که به توییتر آماده و بر صندلی مدیریت این کمپانی تکیه زده است. وی در اولین جلسه ارائه‌ی گزارش مالی توییتر پس از حضورش به عنوان مدیرعامل، تلاش‌های صورت گرفته در تیم تولید محصولات را مورد انتقاد قرار داد. وی در همان زمان جف سیبرت را به عنوان مسئول تمام محصولات کاربری منتسب کرد. این مسئولیت پیش از آن بر عهده‌ی ویل بود؛ بسیاری در آن زمان پس از تغییرات کوچک اعمال شده، این جریان را تنزل رتبه‌ای برای ویل عنوان می‌کردند.

در جریان تعدیل نیروی توییتر نیز که در ماه اکتبر اتفاق افتاد، دورسی به این موضوع اشاره کرد که تیم‌های مهندسی و تولید محصول در توییتر باید دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده و ساختار آن‌ها تغییر کند. بسیاری از افراد نزدیک به کمپانی به این موضوع اشاره کرده‌‌اند که همزمان با ورود دورسی و اعمال سیاست‌ها توسط این فرد، روتر و ویل رفته رفته با کاهش مسئولیت‌های خود روبرو شده‌اند.

 در حال حاضر اصلی‌ترین چالش پیش روی دورسی، انتخاب افرادی است که بتوانند در جایگاه‌های مورد نظر به فعالیت ادامه دهند. البته تا این لحظه اخباری در مورد انتخاب افراد جدید منتشر نشده است. در حال حاضر آدام بین، مدیر ارشد و آدام مسینجر، مدیر ارشد فناوری در توییتر وظیفه‌ی رسیدگی به امورات افراد بازنشسته را بر عهده خواهند داشت.

در شرایط کنونی وضعیت توییتر به گونه‌ای است که نمی‌توان کاندیدی را نیز برای خرید این کمپانی پیدا کرد. دورسی، در کنار توییتر یک کمپانی دیگر را نیز تحت مدیریت خود با نام Square دارد. شاید در حال حاضر انتخاب افرادی برای رتبه‌های مدیریتی که بخواهند در توییتر فعالیت کنند، بسیار سخت باشد.

دورسی زمان زیادی را برای بهبود وضعیت در توییتر ندارد؛ چراکه این کمپانی هم‌اکنون زیر فشار‌های مضاعفی برای بهبود وضعیت است و از این‌رو دورسی باید هر چه سریع‌تر افراد مناسب را برای در اختیار گرفتن کرسی‌های مورد نظر در اختیار بگیرد.

احتمالا شماری از جایگاه‌های خالی در توییتر با استفاده از سایر متخصصان این کمپانی جایگزین شده و شمار دیگری نیز به استخدام کمپانی درخواهند آمد. باید دید که این شبکه‌ی اجتماعی در آینده‌ی نزدیک چه سیاست‌هایی را برای رسیدن به موفقیت در پیش خواهد گرفت. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات