سیر تکاملی طراحی آمنی بالانس سونی در اکسپریا زد 5

یک‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
سونی در گوشی‌های پرچمدار خود روند خاص و منحصر بفردی را در طراحی پیش گرفته است. زبان طراحی آمنی بالانس که با هر پرچمدار جدید از سری زد توانسته قدمی در مسیر بلوغ بردارد. اما این روند چگونه پیش رفته و باعث شده تا در اکسپریا زد ۵ شاهد به بلوغ رسیدن این زبان طراحی باشیم.
تبلیغات

سونی در طول سال‌های گذشته با پرورش زبان طراحی خاصی با نام آمنی بالانس، شکل خاصی به گوشی‌های خود داده و توانسته طی این سال‌ها زبان طراحی خود را نیز به بلوغ برساند. اما این روند چگونه طی شده و در سری اکسپریا زد ۵ به تکامل رسیده است؟

ساده اما چشم‌نواز

design one of all the objects tablet d723ad8f75a844deb319ab02aa206359 ced6d

اکسپریا زد ۵ طوری طراحی شده تا ساده و در عین حال زیبا باشد. سادگی که علاوه بر راحتی کار با گوشی باعث می‌شود تا سری جدید پرچمداران سونی طراحی اصیلی نیز داشته باشند.

xperia z5 06 fa017

ترکیبی از فریمی فلزی در کنار شیشه‌ی مات در اکسپریا زد ۵ و نیز شیشه‌ای شفاف در اکسپریا زد ۵ پریمیوم که حالتی آینه‌ای نیز دارد باعث شده تا طراحی سری جدید پرچمداران سونی در عین سادگی بسیار چشم‌نواز نیز باشند. گوشی که در آن می‌توان به بلوغ رسیدن را در کنار یک طراحی آشنا به وضوح حس کرد.

در واقع سونی در نظر داشته تا کاربران در مواجهه با اکسپریا زد ۵ همان اصالت سونی را حس کرده، با این حال خاص بودن طراحی نیز باعث جذب آنها شود.

پیشروی به سوی حداقلی کردن طراحی

سونی معتقد است مهم‌ترین بخش طراحی جایی است که به چشم دیده نمی‌شود. سونی طی این سال‌ها سعی کرده تا طراحی خود را ساده و ساده‌تر اما زیبا و زیباتر کند.

omni balance 40ab9

طراحی که تجمل و موارد غیرضروری بسیاری از آن حذف شده تا توجه کاربر بیشتر و بیشتر روی محتوا جلب شود. ایجی شینتانی، مدیر ارشد بخش هنر و طراحی سونی می‌گوید:

محصولات ما باید به صورت طبیعی و خودکار بخشی از زندگی کاربران شوند، به این دلیل ما به هنگام تصمیم‌گیری با دقت تمام به خواسته‌های کاربران گوش فرا می‌دهیم. کاربران به دنبال طراحی حداقلی اما بهتر هستند.

رنگ‌بندی‌های خاص و متنوع

design colour theory slideshow slide 3 tablet bab516dfa08d18d08ea43328ea8f006d 0dcc9

رنگ‌بندی یکی از بخش‌های طراحی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما سونی سعی داشته تا با توجه به این نکته بیش از پیش گوشی‌های خود را زیباتر جلوه دهد. گوشی هوشمند، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ی ما است و باید با توجه به طراحی آن را بیشتر و بیشتر با نحوه‌ی زندگی افراد و البته مد روز هماهنگ ساخت.

حس کردن فناوری با لمس گوشی

xperia z5 26 53369

تقریبا می‌توان گفت که بیشترین وسیله‌ای که در طول روز آن را لمس می‌کنیم گوشی هوشمند است. طی این سال‌ها گوشی‌های سری اکسپریا زد، باریک‌تر و سبک‌تر شده‌اند تا حس بهتری در هنگام در دست گرفتن آن به کاربر منتقل کنند.

ساده و ایمن

xperia z5 13 7a55c

سونی در آخرین نسل از پرچمداران خود، دکمه‌ی پاور را با حسگر اثر انگشت یکپارچه کرده و در فریم کناری گوشی قرار داده است تا تنها با یک حرکت بتوان به سرعت با این حسگر قفل گوشی را باز کرد.

این کار علاوه بر اینکه باعث شده تا نیاز به دکمه‌ی اضافی نباشد، موجب حفظ سادگی طراحی نیز شده است.

مدیر ارشد طراحی سونی می‌گوید:

یکی از اهداف ما این است که کاربر را از قطع بی‌دلیل ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار خلاص کنیم.

اندرویدی با طعم اکسپریا

design android with a sony touch desktop 0b5373fc87def6acf0a125787059e1fb 15667

سونی بنا را بر این نهاده که علاوه بر زیبایی ظاهری، گوشی هوشمند باید زیبایی نرم‌افزاری نیز داشته باشد. انعطاف بالای اندروید این امکان را در اختیار سونی قرار داده است تا با ایجاد تغییرات در این سیستم عامل، طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌های خود را هماهنگ کند.

سادگی طراحی سخت‌افزاری در نرم‌افزار و رابط کاربری گوشی‌های اکسپریا نیز دیده می‌شود تا علاوه بر زیبایی باعث افزایش سرعت کار با این گوشی‌ها شود.

سونی با سرلوحه قرار دادن مواردی که ذکر شد، توانسته با گذر زمان طراحی آمنی بالانس خود را به بلوغ رسانده و گوشی‌های هوشمند خود را زیباتر کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا طراحی آمنی بالانس در سری اکسپریا زد ۵ به بلوغ رسیده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات