هزینه پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده به عهده کیست؟

یک‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
هزینه‌های مندرج در بخش ارزش افزوده و پیامک‌های قبض مشترکان اپراتورها در برخی موارد خارج از حد معمول است و این موضوع سبب می‌شود که مشترکان برای مسدود کردن دریافت پیامک تبلیغاتی اقدام کنند. این در حالی است که قطع این پیامک‌ها نه تنها از هزینه‌های اضافی جلوگیری نمی‌کند بلکه تبعاتی برای مشترکان در پی دارد. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

برخی از مشترکان هنگامی که قبض خود را دریافت می‌کنند، متوجه می‌شوند در بخش پیامک و ارزش افزوده برای آنها هزینه‌های زیادی درج شده است. این مشترکان به راهنمایی موبایل‌فروشان یا توصیه دوستان و آشنایان، اقدام به مسدود کردن دریافت پیامک تبلیغاتی می‌کنند.

اما قبض دوره بعدی آنها را متعجب می‌کند چون هزینه ارزش افزوده و پیامک آنها تغییر نکرده است. مشکل دیگری که این دسته از مشترکان موبایل به آنها برخورد می‌کنند این است که دیگر پیام ثبت‌نام دانشگاه، پیگیری امور اداری، پایان دوره اینترنت پر سرعت و دیگر پیام‌های ضروری‌ را دریافت نمی‌کنند. در این حالت تنها پیام‌های ارسالی از طرف بانک به آنها می‌رسد.

مشکل این افراد این است که به جای پیامک‌های ارزش افزوده که هر کدامشان حداقل ۵۰ تومان برایشان هزینه در بر دارد، پیامک‌های انبوه که در ایران به آنها پیامک‌های تبلیغاتی گفته می‌شود را مسدود می‌کنند. نکته‌ای که مشترکان از آن ناآگاه هستند این است که هزینه‌ی پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی را ارسال کننده پرداخت می‌کند در حالی که هزینه پیامک‌های ارزش افزوده بر عهده مشترک است و شرکت تولید کننده محتوا یا توسعه دهنده سرویس نه تنها هیچ هزینه‌ای بابت این پیامک‌ها پرداخت نمی‌کنند، بلکه از این پیامک‌ها درآمدزایی نیز دارند.

البته در میان پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه یک استثنا وجود دارد. پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه بانک‌ها را تنها می‌توان از طریق شعب بانک مسدود کردن و در ضمن برخی بانک‌ها بابت این پیامک‌ها تا مبلغ سالانه ۱۵ هزار تومان نیز از مشتریانشان هزینه اشتراک دریافت می‌کنند.

پس بهتر است به جای مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه، پیامک‌های ارزش افزوده خود را مسدود کنیم. پیامک‌های برنامه تلویزیونی مانند خندوانه، باشگاه بینندگان سریال‌های تلویزیونی مانند کیمیا و هواداری تیم‌های ملی و تیم‌های باشگاهی مانند ۹۰۹۰و ۳۰۹۰ بخشی از این پیامک‌های ارزش افزوده را تشکل می‌دهند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در این باره گفت:

وقتی مشترکان پیامکی دریافت می‌کنند هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازند. مشترکان تلفن همراه اگر بخواهند از سرویس‌های ارزش افزوده استفاده کنند باید هزینه آن‌را پرداخت کنند که البته استفاده از این خدمات هم اختیاری است. برخی مشترکان آگاهی لازم را در این زمینه ندارند به همین خاطر ممکن است به اشتباه خدمات ارزش افزوده را انتخاب کنند و در آن صورت باید هزینه‌های آن را نیز متحمل شوند.

داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل مخابرات ایران به مشترکان توصیه کرد وقتی پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های انبوه دریافت می‌کنند کاری به پیامک نداشته باشند و آن را حذف کنند. اگر این پیامک ها تایید شود یا بازخوردی از صاحب پیامک گرفته شود ممکن است هزینه‌ای هم تحمیل شود.

زارعیان با اشاره به اینکه خدمات موبایل و ارتباطات اینترنتی و الکترونیکی باعث کاهش هزینه‌های دیگر زندگی می‌شود اعلام کرد از اینکه هزینه‌های تلفن همراه یا ثابت افزایش یابد نباید نگران باشیم بلکه نگرانی زمانی است که از این خدمات به درستی استفاده نکنیم .

به گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل مخابرات ایران، یکی از شاخص‌های توسعه دولت الکترونیک استفاده از این خدمات است و هر اندازه که در این حوزه هزینه شود چند برابر آن از هزینه‌های دیگر از جمله ترافیک و هزینه‌های اتلاف زمان کاسته خواهد شد و باید روش‌های استفاده بهینه از این خدمات ترویج شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات