۱۱ مساله‌ حل نشده در سال ۲۰۱۵

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
مطالعه 8 دقیقه
سال ۲۰۱۵ اخبار زیادی منتشر شد. از گزارش‌هایی در مورد حیات فرازمینی گرفته تا حوادث تروریستی ماه نوامبر در پاریس همه از اخباری بودند که در بین افکار عمومی سوالات زیادی را ایجاد کرده‌اند. با زومیت همراه باشید تا با ۱۱ مساله‌ای آشنا شویم که در سال ۲۰۱۶ منتظر حل و افشای رازهای پشت پرده‌ی آن هستیم.
تبلیغات

۱. زباله‌ی فضایی

در ماه نوامبر خبری جالب روی خروجی خبرگزاری‌ها مخابره شد. گروهی از دانشمندان زباله‌ای فضایی در حال سوختن را بر فراز اقیانوس هند مشاهد کردند.

زباله‌ی فضایی

ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی درصد زیادی از اجرام فضایی را به طور دقیق رصد می‌کنند. این موسسات انتظار داشتند که این جرم با نام WT1190F بعد از شناسایی در ماه اکتبر دوباره وارد جو زمین شود.

هرچند که این زباله برای ساکنان زمین مشکلی را ایجاد نکرد با این حال پرسش‌ها در مورد ماهیت این زباله همچنان ادامه دارد. بعد از دو ماه از وقوع این رخداد دانشمندان در مورد اینکه این جرم دقیقا باقیمانده‌ی چه چیزی بود به جمع‌بندی نرسیده‌اند. اگرچه می‌توان حدس زد این جرم باقیمانده‌ی قطعه‌ای از یک موشک بوده با این حال این‌ که دقیقا باقیمانده‌ی کدام موشک است هیچ‌کس ایده‌ای ندارد.

۲. حیات بومدین کجاست؟

در اولین روزهای سال ۲۰۱۵ میلادی پاریس در صدر اخبار جهانی قرار گرفت. دفتر مجله‌ی فکاهی شارلی ابدو توسط گروهی از افراد مورد حمله قرار گرفت و در جریان این اتفاق تعدادی از روزنامه‌نگاران این مجله کشته شدند. در همین راستا پلیس فرانسه سه نفر از طراحان و حمله‌کنندگان را شناسایی کرد و در عملیات‌های مختلف آن‌ها را قتل عام کرد.

حیات بومدین همسر یکی از این حمله‌کنندگان بود که نقش وی در این حملات هنوز به طور کامل مشخص نیست. برخی از گزارش‌ها از فرار این زن به ترکیه و سپس به سوریه درست در شب قبل از حملات حکایت دارند.

یک ماه بعد از این اتفاقات رسانه‌های متعلق به گروه تروریستی داعش مصاحبه‌ای را با حیات بومدین ترتیب دادند و از حضور وی در سوریه خبر دادند. در حال حاضر حیات بومدین یکی از مهم‌ترین متهمان فراری برای پلیس فرانسه به حساب می‌آید.

۳. نقش‌های عجیب در مناطق مختلف قزاقستان

نزدیک به ۳۰۰ الگوی مرموز در مناطق مختلف قزاقستان مشاهده شده است که قدیمی‌ترین آن به ۸۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. برخی این الگوها را به موجودات فرازمینی و برخی دیگر به نازی‌ها نسبت می‌دهند، اما حقیقت آن است که هیچ‌کس حتی دانشمندانی که به مطالعه‌ی این الگوها پرداخته‌اند علت اصلی پیدایش آن‌ها را پیدا نکرده‌اند.

نقش‌های عجیب در مناطق مختلف قزاقستان

این الگوها تنها از فاصله‌ی دور و از بالا قابل مشاهده است و در شکل‌های مختلفی پیدا شده‌اند. ناسا نیز به حقیقت پشت پرده‌ی این الگوها علاقه‌مند شده و در سال ۲۰۱۵ تصاویری واضحی را از ارتفاع ۴۳۰ مایلی زمین منتشر کرد.

۴. ال چاپو کجاست؟

ال چاپو از بزرگ‌ترین تاجرین مواد مخدر در مکزیک و احتمالا در جهان به حساب می‌آید. پلیس مکزیک در عملیاتی در سال ۲۰۱۴ با همکاری سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا ال چاپو را دستگیر کرد.

به طور حتم صاحب بزرگ‌ترین شبکه‌ی تجارت مواد مخدر خیلی مایل به ماندن در زندان نخواهد بود. ال چاپو تنها چند ماه پس از دستگیری خود موفق به فرار از امنیتی‌ترین زندان مکزیک شد. ال چاپو به قصد حمام به پشت یک دیوار کوتاه می‌رود و بعد ناپدید می‌شود.

فرار ال جاپو از زندان

پلیس مکزیک در ویدیویی به شرح چگونگی فرار این قاچاقچی پرداخت. ال چاپو با همکاری تیم متخصص خود موفق به حفر یک تونل مخفی و البته مجهز شد که به یک ساختمان نیمه کاره در ۱.۵ کیلومتری زندان منتهی می‌شد. بعد از آن اتفاق ال چاپو را کسی ندیده است و در حال حاضر پلیس و نیروهای اطلاعاتی در مورد مکان زندانی فراری خود هیچ خبری ندارند.

۵. کشتی ارواح: چه کسی کشتی اجساد را به سواحل ژاپن فرستاد؟

قایق ارواح در ژاپن

ژاپن در سال ۲۰۱۵ شاهد یک اتفاق عجیب در سواحل خود بود. کشتی‌هایی که بعدا به کشتی ارواح معروف شدند با گروهی از اجساد در سواحل این کشور پهلو گرفتند.

در طول یک ماه نزدیک به ۱۲ کشتی همراه با جسد افراد مختلف در سواحل شمال شرقی ژاپن پیدا شدند. اولین کشتی در ماه اکتبر کشف شد و در ماه نوامبر منابع محلی از کشف ۱۰ جسد در سه کشتی خبر دادند. کمی بعد پلیس دریایی ژاپن یک کشتی با ۶ جمجمه و جسد را کشف کرد.

برخی از گزارش‌ها و البته شایعات از دست داشتن کره‌ی شمالی در این واقعه حکایت دارند. هرچند که این خبر به صورت رسمی تایید نشده است.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ کشتی، در سال ۲۰۱۴، ۶۵ و در سال ۲۰۱۳، ۸۰ کشتی بدین صورت پیدا شده است.

۶. حیات در قمر زحل

در ماه اکتبر فضاپیمای کاسینی که از سال ۲۰۰۴ در حال شناخت زحل بوده، توانست به یکی از قمرهای این سیاره با نام انسلادوس نزدیک‌ شود و تصایری بسیار دقیق از سطح این قمر یخی به ثبت برساند.

احتمال وجود حیات در قمر زحل

این فضاپیما توانست همزمان با تابش خورشید بر سطح تاریک قطب شمال این قمر سطح ناهموار شمالی آن را به تصویر بکشد تا بدین وسیله بتوان تاریخچه‌ای از وجود حیات در سطح این قمر بدست آورد. ناسا در این مورد اعلام کرده که سطح انسلادوس تنها یک اقیانوس یخ بسته نیست بلکه می‌تواند بستری برای وجود حیات بر سطح آن نیز باشد.

با این حال اگر هم بر سطح این قمر حیاتی وجود داشته باشد نمی‌توان به طور قطع جواب داد؛ چرا که ماموریت و تجهیزات کاسینی برای شناسایی حیات طراحی نشده است. بنابراین نمی‌توان از این فضاپیما انتظار شناسایی حیات و DNA موجودات این قمر را داشت. در نتیجه محققان ناسا به دنبال تعیین pH و ساختار مولکولی آب روی این قمر می‌گردند. در بهترین حالت به کمک کاسینی می‌توان گفت که آیا روی انسلادوس حیات وجود دارد یا خیر؟

ماموریت فضاپیمای کاسینی با پایان سوخت در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد. تا آن موقع باید منتظر اخبار بیشتری از انسلادوس باشیم.

۷. چه عاملی باعث مرگ ۱۲۰ هزار راس بز کوهی شد؟

مرگ دسته‌جمعی بزهای کوهی

در دو هفته‌ی آخر ماه می حدود ۱۲۰ هزار راس بز کوهی در خطر انقراض به طرز مشکوکی در قسمت‌های مرکزی قزاقستان تلف شدند. تعداد گزارش شده برابر با یک سوم جمعیت کل این گونه در سراسر دنیا است و بزرگ‌ترین مرگ دسته‌جمعی یک گونه محسوب می‌شود.

اگرچه تا به امروز دلیل اصلی این رویداد مشخص نشده ولی دانشمندان روی عوامل بیولوژیکی و محیطی تمرکز کرده‌اند. به نظر این گروه از محققان دو میکروب اصلی پاستورلا و کلستریدا باعث مرگ این حیوانات شده‌اند.

۸. چه اتفاقی برای هواپیما MH370 افتاد؟

سقوط هواپیمای مالزی

نزدیک به دو سال از فاجعه‌ی گم شدن پرواز MH370 هواپیمایی مالزی گذشته است. در این دو سال تنها چند تکه از این هواپیما در اقیانوس هند پیدا شده که تنها سرنخ‌های اصلی ماجرا هستند. با این حال و با وجود پیشرفت‌های زیادی که دنیای هوانوردی به خود دیده هنوز هم نمی‌توان به طور دقیق ماجرای اصلی اتفاق افتاده را توضیح داد. در این میان بازار شایعات نیز داغ است و از نقش گروه‌های تروریستی تا سیاسی بودن ماجرا حکایت دارند. سال ۲۰۱۶ شاید حقیقت ماجرا برای مردم روشن شود.

۹. باو برگدال

برگدال از اعضای ارتش آمریکا بوده که در سال ۲۰۰۹ توسط طالبان دستگیر شد. وی به مدت ۵ سال به زندان رفت و در نهایت ارتش آمریکا در ازای رهایی ۵ تن از اعضای طالبان، برگدال را از زندان آزاد کرد.

با این حال بعد از حضور دوباره‌ی برگدال در کمپ ارتش آمریکا در افعانستان ناگهان وی به مدت یک سال ناپدید شد. نه ارتش آمریکا و نه خود برگدال در این مدت اظهار نظر رسمی در مورد دلیل فرار از ارتش آمریکا مطرح نکرده‌اند. گروهی باو برگدال را یک سرباز فراری می‌دانند که بدست طالبان افتاد و گروهی او را جاسوس می‌پندارند. حقیقت هر چه باشد تا به امروز کسی از آن چیزی نمی‌داند.

۱۰. آیا جان اسنو مرده است؟

احتمال زنده بودن جان اسنو

پیکر نیمه‌جان جان اسنو روی برف و سرازیر شدن خون در اطراف او تکان‌دهنده‌ترین پایان‌بندی برای فصل پنجم سریال بازی تاج و تخت بود. نویسنده‌ی این سریال به طرز بی‌رحمانه‌ای یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های داستان خود را از داستان حذف کرد تا زمستان در وستروس زودتر از موقع خود را به بیننده‌ها نشان دهد.

با این حال اخبار و شایعات زیادی در مورد زنده بودن جان اسنو وجود دارد. مهم‌ترین خبر نیز در این زمینه به پوستر فصل ششم از سریال برمی‌گردد که جان اسنو را به تصویر کشیده است. برای پیدا کردن جواب باید چند ماه دیگر صبر کرد.

۱۱. صالح عبدالسلام کجاست؟

در ماه نوامبر پاریس دوباره بر صدر اخبار قرار گرفت. حملات تروریستی پاریس که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شد چند مظنون اصلی داشت که همگی یا دستگیر یا کشته شدند. اما صالح عبدالسلام که در بلژیک زندگی می‌کرد و هماهنگی‌های لجستیکی این حمله را ترتیب می‌داد ناپدید شد. صالح بعد از اجاره‌ی یک ماشین در بروکسل به سمت پاریس حرکت می‌کند ولی به نظر می‌رسد در آخرین دقایق از حضور در میدان حملات صرف نظر می‌کند. روز بعد از حملات جلیقه‌ی ضد گلوله و ماشین وی در پاریس توسط پلیس فرانسه پیدا می‌شود.

با وجود شناسایی و دستگیری نزدیکان صالح نیروهای امنیتی هنوز ردی از وی پیدا نکرده‌اند. گزارش‌های تایید نشده از فرار وی به سمت ترکیه و سپس سوریه حکایت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات