توسعه دهنده بیت کوین از شکست این سیستم پولی خبر می‌دهد

یک‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
مطالعه 5 دقیقه
مایک هیرن، توسعه‌دهنده‌ای است که پس از کمک به گسترش و بهبود بستر نرم‌افزار بیت کوین پس از پنج سال، اعلام کرده که بیت کوین یک پروژه‌ی شکست خورده بوده و از این‌رو دیگر در قالب این بستر فعالیتی نخواهد کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مایک هیرن، یکی از توسعه‌‌دهندگانی است که سابقه‌ی فعالیت برای توسعه‌ی هر چه بیشتر بستر بیت کوین را در کارنامه دارد؛ وی با انتشار مطلبی در Medium به این موضوع اشاره کرده که بیت کوین یک پلتفرم شکست خورده است. وی با اشاره به دلایلی نظیر جامعه‌ی توسعه‌دهندگان و کاربرانی که همیشه در حال جنگ و جدل هستند، عدم برطرف کردن مشکلات که دیگر تعداد آن‌ها بسیار بالا رفته و کمبود ارتباط در این پلتفرم، عمر بیت کوین را رو به پایان خوانده است. هیرن تمام سکه‌های خود را نیز به فروش رسانده است.

هیرن در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

بیت کوین یک آزمایش بود و در هر آزمایش نیز امکان بروز خطا و شکست وجود دارد. بیت کوین با هدف ایجاد یک سیستم پولی غیرمتمرکز ایجاد شد که در آن هیچ سازمان یا نهاد دولتی امکان دخالت در افزایش و کاهش ارزش این واحد پولی را ندارد؛ حال آنکه در واقعیت این سیستم به گونه‌ای پیش رفته که کنترل اغلب سکه‌های آن توسط افراد محدودی مدیریت می‌شود.

همانطور که هیرن نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده، بیت کوین برخلاف اغلب واحد‌های پولی مورد استفاده در کشور‌های جهان، توسط نهاد خاصی نظیر بانک مرکزی کنترل نمی‌شود؛ بلکه روند توسعه‌ی آن مبتنی بر گره‌های شبکه‌ی بیت کوین است که در جهت توسعه و نه خرابکاری در این سیستم مشغول به کار هستند. بیت کوین از سال ۲۰۰۹ میلادی معرفی شده و تاکنون دستخوش حوادث زیادی شده است.

هیرن به این موضوع اشاره کرده که در ماه‌های اخیر افراد و کمپانی‌هایی که درصدد افزایش محدودیت تراکنش‌های بیت کوینی صورت گرفته در این شبکه هستند، تهدید شده یا مورد حملات DDOS قرار گرفته‌اند. براساس گزارش منتشر شده توسط نیویورک تایمز، در ۶ ماه اخیر شماری از توسعه‌دهندگانی که درصدد افزایش ظرفیت تراکنش‌های بیت کوین هستند، پیام‌های تهدیدی را دریافت کرده‌اند.

برای مثال می‌توان به نرم‌افزار توسعه‌یافته توسط هیرن نیز اشاره کرد که با نام Bitcoin XT شناخته می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان تعداد زیادی تراکنش را در هر ثانیه انجام داده و فرآیند تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری به انجام رساند. این نرم‌افزار نیز با حملاتی از سوی افراد مهاجم روبرو شده و در نهایت در اثر این حملات بصورت کامل متوقف شده است. هیرن به این موضوع اشاره کرده که در حال حاضر همچنان افرادی وجود دارند که درصدد توسعه‌ی نمونه‌هایی از پول رمزنگاری شده با استفاده از هسته ی اصلی بیت کوین هستند، اما این نمونه‌های جدید نیز با محدودیت‌های بیشتری همراه هستند.

هیرن به این موضوع اشاره کرده که بیت کوین از نظر فنی در حال از هم پاشیدن است. از این‌رو بسیاری از افراد که امیدوار بودند تا پول دیجیتال را به عنوان جایگزینی برای سیستم پولی کنونی مورد استفاده در جهان به کار ببرند، باید در تصمیم خود تجدیدنظر کنند؛ چراکه بیت کوین به روز‌های پایان خود نزدیک می‌شود.

مشکلات فنی بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین دارای ساختاری است که در آن تراکنش‌ها توسط معدن‌کاوان مدیریت می‌شود. در شبکه‌ی بیت کوین یک پایگاه داده‌ی مشترک با نام بلاک‌چِین مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن اطلاعات مربوط به تمام تراکنش‌ها ثبت می‌شود. ظرفیت تراکنش‌ها در بیت کوین را باید پاشنه‌ی آشیل این پلتفرم خواند. در جریان حمله‌ی DDOS که در تابستان ۲۰۱۵ این شبکه را تحت تاثیر قرار داد، مشخص شد که شبکه‌ی بیت کوین ظرفیت مدیریت ۳ تراکنش در ثانیه را داشته و در صورتی که تعداد تراکنش‌ها از این تعداد افزایش پیدا کند، مشکلاتی گریبان‌گیر شبکه خواهد شد.

این میزان از تراکنش برای شبکه‌ای که به عنوان یک راهکار ارزان به منظور انجام تراکنش‌ تعریف شده، رقم بسیار پایینی است. هیرن به این موضوع اشاره کرده که بعضا تراکنش‌های بیت کوین به منظور نهایی شدن نیازمند پروسه‌ای چند ساعته هستند که این موضوع با افزایش تراکنش‌ها نیز بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

هیرن همچنین از این حقیقت پرده برداشته که در زمان‌هایی که شبکه با ظرفیت کامل خود به کار مشغول می‌شود، صحت عملکرد آن کاهش پیدا کرده و نمی‌توان همچون سایر مواقع به آن اعتماد کرد. برای اینکه بیت کوین بتواند کاربران را از افزایش بار سیستم منع کرده و در این حالت بتواند تراکنش‌های موجود را مدیریت کند، هزینه بیشتری را برای تراکنش‌ها اعمال می‌کند. این موضوع همچون افزایش تعرفه‌ی برق در ساعت‌های اوج مصرف است.

شاید این سوال نیز برای شما مطرح شده که چرا دست اندرکاران بیت کوین ظرفیت این پلتفرم را برای انجام تراکنش‌ها افزایش نمی‌دهند؟ این همان نقطه‌ای است که منشا اختلافات بی‌شماری در بیت کوین شده است.

مشکلات موجود در جامعه‌ی بیت کوین

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط هیرن، یکی از ملزومات رعایت عدالت در بیت کوین، حضور افراد بیشتری در شبکه‌ی این پول مجازی است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط هیرن بیش از ۵۰ درصد از پایگاه داده‌ی بیت کوین توسط دو معدن کاو چینی کنترل می‌شود. زمانی که یک معدن کاو صحت تراکنشی را تایید کرده و آن را به پایگاه داده اضافه می‌کند، پاداشی برابر ۲۵ بیت کوین که تقریبا نزدیک ۱۰٫۰۰۰ دلار می‌شود را دریافت می‌‌کند؛ حال با توجه به این مبلغ کلان می‌توان حدس زد که این دو معدن‌کاو چینی چه پول کلانی را روزانه به جیب می‌زنند.

هیرن به این موضوع اشاره کرده که هسته‌‌ی بیت کوین توسط پنج نفر کنترل می‌شود؛ از بین این پنج نفر، دو تن خواستار افزایش ظرفیت تراکنش‌ها هستند، در حالی که سه تن باقی مانده دوست دارند تا همچنان به این روند ادامه دهند. وی مشکلات موجود در بین افراد تصمیم‌گیرنده را به یک جنگ داخلی تشبیه کرده است. وی دلیل اینکه شماری با افزایش ظرفیت‌ها مخالفت می‌کنند را سخت شدن تمرکززدایی در این سیستم می‌داند.

تصمیم‌گیری در مورد افزایش تعداد تراکنش‌ها، سیاستی است که می‌تواند تمرکززدایی در بیت کوین را زیر سوال ببرد.

سرانجام بیت کوین به کجا ختم خواهد شد؟

هیرن اتخاذ تصمیمات آتی در مورد بیت کوین و وضعیت آن را سرنوشت‌ساز خوانده است. در حال حاضر کاربران می‌توانند با قبول پرداخت هزینه در قبال پردازش سریع تراکنش، تراکنش‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهند؛ حال آنکه این روند باعث از بین رفتن این قابلیت می‌شود که بیت کوین بدون نیاز به هزینه‌ی خاص، می‌تواند مبلغ دلخواه شما را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر انتقال دهد. یکی از ویژگی‌های اصلی بیت کوین امکان انتقال پول بین دو نقطه بدون دریافت هزینه‌های سنگینی است که توسط بانک‌ها از مشتریانشان دریافت می‌شود.

با توجه به مشکلات ایجاد شده در بیت کوین که برگرفته از محدودیت موجود در پردازش تراکنش‌ها و ترافیک حاصل از افزایش تعداد کابران است، بیت کوین عملکرد خود را برای خرید کالا از دست می‌دهد؛ چراکه برای مثال کاربران و فروشندگان باید ساعت‌ها برای انجام انتقال منتظر باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات