برنامه نیکون برای عرضه محصولات مبتنی بر کارت‌های حافظه XQD

پنج‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
سن‌دیسک در سال ۱۹۹۲ نوع جدید حافظه‌‌ی فلش خود با نام کامپک فلش را وارد بازار کرد که تا به امروز و به مدت ۲۲ سال به حیات خود ادامه داده‌ است. این مدت زمان، قدیمی بودن این فناوری را نشان ‌می‌دهد و به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده تا فناوری جدیدی جایگزین این محصول شود. در همین راستا نیکون از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال به دنبال استفاده‌ی گسترده‌ از فناوری XQD در محصولات خود است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در جریان نمایشگاه CES 2016 نیکون از دوربین‌ جدید D500 رونمایی کرد که از درگاه حافظه‌ی XQD بهره می‌برد. همچنین نیکون دو نسخه از دوربین پرچم‌دار D5 خود را نیز معرفی کرد که از دو درگاه کامپکت فلش یا دو درگاه XQD استفاده می‌کند. طبق شایعات منتشر شده نزدیک به ۹۰ درصد از دوربین‌های این کمپانی که امسال وارد بازار می‌شوند از استاندارد جدید حافظه‌ XQD پشتیبانی خواهند کرد که سرعت بسیار بالاتری از خواندن و نوشتن را برای عکاسان به ارمغان می‌آورد.

طبق اخبار منتشر شده نیکون قصد دارد که نسخه‌ی XQD از دوربین پرچم‌دار جدید خود را در بازار‌های آمریکا و اروپا به فروش برساند و برای افزایش فروش خود نیز با خرده‌فروشی‌های محلی وارد مذاکره شده است. بنابراین متقاضیان نسخه‌ی کامپکت فلش با عرضه‌ی کمتر و البته زمان بیشتر تحویل محصول رو‌به‌رو می‌شوند که آن‌ها را مجبور به خرید نسخه‌‌ی XQD خواهد کرد.

نیکون با عرضه‌ی دوربین D4 و بعدتر با دوربین D4s کاربران حرفه‌ای خود را با درگاه XQD آشنا کرده است. در این دوربین‌ها در کنار درگاه XQD یک درگاه کامپکت فلش نیز تعبیه شده، بنابراین کاربران محدود به یک گزینه نبودند. با این حال نیکون در دوربین جدید خود کاربران حرفه‌ای را مجبور به انتخاب بین فناوری جدید و قدیم کرده است. به نظر می‌رسد استراتژی نیکون برای دوربین‌های دیگر خود نیز در همین راستا قرار دارد. نیکون معتقد است که کاربران پس از استفاده از حافظه‌ی جدید XQD قطعا به سمت این حافظه‌ها کوچ خواهند کرد.

شرکت لکسار در سال ۲۰۱۵ از سریع‌ترین حافظه‌ی XQD خود رونمایی کرد. مدیر تولید نیکون در این مورد بیان می‌کند:

ما از عرضه‌ی کارت حافظه‌ی جدید لکسار و حمایت این شرکت از فناوری رو به رشد XQD استقبال می‌کنیم. ما در شرکت نیکون امیدواریم که دیگر شرکت‌های سازنده‌ی دوربین نیز هم‌گام با لکسار در استفاده از این فناوری جدید پیش‌قدم شوند تا شاهد دستگاه‌های بیشتری از این فناوری باشیم.

به غیر از نیکون که استفاده از استاندارد XQD را در برنامه‌های اصلی قرار داده، شرکت سونی  نیز پشتیبانی از آن را در محصولات خود شروع کرده است. در این بین کانن اصلی‌ترین شرکتی است که از این استاندارد استفاده نکرده و به دنبال توسعه‌ی کارت‌های حافظه‌ی CFast می‌گردد. درگاه کارت‌های CFast در دوربین فیلم‌برداری XC10 به کار رفته و بر طبق شایعات دوربین 1D X Mark II از این درگاه بهره‌مند خواهد شد.

طبق تجربه بدست آمده در سال‌های گذشته و در بازارهای مختلف مصرف‌کنندگان دو استاندارد مختلف در کنار هم را به سختی قبول می‌کنند، بنابراین باید منتظر ماند و دید که نیکون با استاندارد XQD پیروز میدان خواهد شد یا کانن با کارت‌های حافظه‌ی CFast.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات