جلوگیری از سواستفاده های احتمالی از رمز دوم کارت عابربانک

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
افراد بسیاری کارت بانکی خود را با تکیه بر ارسال پیامک در صورت برداشت پول، به افراد مختلف می‌سپارند و خود را در معرض سواستفاده‌های مالی قرار می‌دهند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به راه‌های جلوگیری از این موضوع بپردازیم.
تبلیغات

یکی از خدمات با ارزش بانکی، ارسال پیامک به محض انجام تراکنش‌های مالی است به‌طوری‌که با دریافت، یا برداشت پول از حساب شما، پیامکی از سوی بانک برای شما ارسال خواهد شد تا شما را از این موضوع و همچنین مبلغ دقیق برداشت یا واریز شده با خبر کند. با وجود آنکه این سرویس به‌تازگی در چند بانک مانند پارسیان محدود به مبالغ بالای 30 هزار تومان شده است، با این حال این سرویس هنوز یک ابزار بسیار کارآمد برای افراد جامعه به حساب می آید. بسیاری از مواقع مشاهده شده است که شخصی که قرار است به فردی پولی را تحویل دهد، به دلیل مشغله‌ی کاری، کارت بانکی خود را به‌همراه رمز عبور 4 رقمی در اختیار وی قرار می‌دهد و با تکیه بر این موضوع که مبلغ برداشت شده با پیامک به وی اطلاع داده خواهد شد، عملیات برداشت پول را به شخص مقابل سپرده و خود را از گزند هرگونه سواستفاده در امان می‌داند چرا که در صورتی که مبلغ برداشت شده بیش از مقدار معین باشد، شخص خاطی ملزم به پاسخگویی خواهد بود. اما در این بین روشی وجود دارد که باعث می‌شود بدون آنکه متوجه شوید، این اشخاص قادر به سواستفاده از حساب بانکی شما باشند.

aberba2

شیوه‌ی کاری این افراد به این صورت است که با دریافت کارت شما، به یک عابر بانک مراجعه می‌کنند و مبلغ مورد توافق را از حساب شما کم می‌کنند. اما این پایان کار نیست و به محض انجام اینکار، اقدام به تعیین، یا نوسازی رمز دوم برای کارت شما خواهند کرد و با یادداشت کردن شماره کارت شما، می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز اقدام به خرید‌های مختلف اینترنتی، توسط این رمز دوم کنند. مسلما وقتی روزها از قرض دادن کارت خود به این افراد گذشته باشد و به ناگهان شاهد کم شدن پول از حساب خود باشید، یکی از کم احتمال ترین مواردی که به ذهنتان خواهد رسید، فردی است که کارت خود را به او قرض داده‌اید. البته با وجود آنکه این مورد نیز به نوعی قابل پیگیری است، با این حال هیچ درمانی بهتر از پیشگیری نیست. پیشنهاد می‌کنیم با آگاهی از این شیوه‌ی کلاهبرداری، به هیچ وجه کارت خود را در اختیار افرادی به جز اعضای درجه‌ی یک خانواده قرار ندهید تا از گزند این گونه اتفاقات دور باشید. در صورتی که دچار چنین مشکلی شدید، می‌توانید با مراجعه به بانک و در صورت امکان، درخواست تصویر ثبت شده در هنگام تعیین رمز دوم، موارد را به‌طور قانونی پیگیری کنید.

مسئولان بانکی نیز می‌توانند با قرار دادن یک پیامک اطلاع‌رسانی برای تغییر یا تعیین رمز دوم، از این قبیل مشکلات نیز جلوگیری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات