بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
مطالعه 15 دقیقه
گوشی Liquid Jade Z آخرین تلاش ایسر برای بدست آوردن سهمی از بازار رقابتی اندروید است.
تبلیغات

گوشی ایسر Jade Z از محصولات میان‌رده بازار است که به واسطه‌ی امکانات متنوع و قیمت مناسب در صدد رقابت‌ با سایر محصولات موجود در این رده است. با حضور برند‌های قدرتمندی مانند هواوی، ال‌جی، سامسونگ، سونی و اخیرا نیز ایسوس، ایسر کار بسیاری دشواری در خصوص کسب سهمی  از این بازار فوق‌العاده رقابتی دارد. می‌توان از هواوی Honor 4x، اچ‌تی‌سی Desire 626، ال‌جی جی ۳ بیت و سامسونگ گلکسی E5 به عنوان رقبای اصلی ایسر Liquid Jade Z نام برد.

این گوشی با قیمت حدود ۷۰۰٫۰۰۰ تومان به بازار عرضه شده است. Jade Z توسط سامتل در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

طراحی و سخت‌افزار

ایسر در Jade Z از یک صفحه‌ی نمایش ۵ اینچی استفاده کرده است که در حال حاضر متداول‌ترین اندازه در بازار گوشی‌های اندرویدی است. ایسر تمام تلاش خود را برای کوچک‌تر کردن گوشی کرده است. ظاهر Jade Z کاملا معمولی است و زبان طراحی خاصی در آن استفاده نشده است؛با این حال برای این رده‌ی قیمتی نمی‌توان توقع محصولی فوق‌العاده را داشت. 

مشخصات فنی ایسر Liquid Jade Z

  • پردازنده Mediatek MT6732, Quad-core 1.5 GHz Cortex-A53
  • صفحه نمایش ۵ اینچ IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و پوشش محافظ گوریلا گلس ۳
  • دوربین پشت ۱۳ مگاپیکسل، فوکوس خودکار، فلش LED، ضبط ویدیو 1080p@30fps
  • دوربین جلو ۵ مگاپیکسل
  • حافظه رم ۱ گیگابایت
  • حافظه‌ی ذخیره سازی ۸ گیگابایت
  • درگاه حافظه خارجی microSD
  • سیستم عامل اندروید ۴.۴.۴
  • باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • ابعاد ۸ در ۶۹.۸ در ۱۴۳.۵ میلی‌متروزن ۱۱۰ گرم
بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

اولین نکته‌ای که پس از در دست گرفتن Jade Z متوجه آن خواهد شد، وزن کم دستگاه است. ایسر با استفاده از پلاستیک توانسته است وزن دستگاه را پایین نگه دارد که این نکته مثبتی است. اما کاربرد پلاستیک معایب خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال دستگاه به هیچ وجه به شما حس یک گوشی با کیفیت را منتقل نمی‌کند و بلافاصله پس از استفاده از Jade Z قادر خواهید بود محدوده قیمتی آن را حدس بزنید. لنز برجسته دوربین نیز به مرور زمان باعث بروز مشکلاتی همانند خش برداشتن خواهد شد. با این حال ضخامت ۸ میلی‌متری و نسبت خوب اندازه صفحه نمایش به بدنه از نقاط قوات ایسر Liquid Jade Z است.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

اما برخلاف ظاهر قاب پشت Jade Z که اصلا دلپسند نیست، نمای جلوی آن طراحی بهتری دارد و ایسر با استفاده از صفحه نمایش ۵ اینچی 720P با کیفیت و پوشش گوریلا گلس ۳ جلوه بهتری به آن بخشیده است. اسپیکر جلو نیز با طرح متفاوت خود ما را به یاد نکسوس ۵ می‌اندازد.

شیار هیبرید میکرو اس‌دی و سیم‌ کارت در سمت چپ تعبیه شده‌اند که در واقع شما باید بین دو گزینه تلفن دو سیم کارته و یا تجهیز یکی از شیارها به کارت حافظه، یکی را انتخاب کنید. ورودی جک هدفون و دکمه‌ی پاور در بالای دستگاه، کلید‌های تنظیم صدا در سمت راست و پورت میکرو یو‌اس‌بی نیز در پایین دستگاه قرار گرفته است. با توجه با اندازه‌ی Jade Z بهتر بود که ایسر دکمه‌ی پاور را همانند سایر شرکت‌ها در طرفین دستگاه قرار می‌داد تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

به طور خلاصه بدون در نظر گرفتن محل قرارگیری دکمه پاور، می‌توانید تنها با یک دست به کار کردن با Liquid jade Z بپردازید. کیفیت ساخت این دستگاه نیز به خصوص در قاب پشت آن تعریفی ندارد.

نمایشگر

ایسر Liquid Jade Z به یک صفحه نمایش ۵ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل مجهز شده که به موجب آن، تراکم ۲۹۴ پیکسل در هر اینچ ایجاد شده است. مسلما این صفحه نمایش  با نمونه‌های 1080P و حتی QHD پرچم‌دارها قابل مقایسه نخواهد بود، اما در رده‌ی قیمتی خود جزو بهترین گزینه‌های موجود است. در مقام مقایسه تراکم پیکسلی Jade Z به آیفون ۶ با ۳۲۶ پیکسل بر اینچ، گلکسی آلفا و اکسپریا زد ۳ کامپکت سونی با تراکم ۳۱۹ پیکسل بر اینچ نزدیک است.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

در حالی که این اعداد و ارقام بر روی کاغذ ممکن است فوق العاده نباشد، اما در عمل متوجه تفاوت کمتری با دیگر رقبای این محصول در بخش نمایشگر خواهید شد. چرا که این نمایشگر IPS قادر به نمایش صحیح و دقیق رنگ‌ها است و کیفیت تصاویر بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

تماشای ویدیو و تصاویر در این صفحه نمایش جذاب است و شما به این راحتی قادر به تفکیک پیکسل‌ها در صفحه نمایش دستگاه نخواهید بود. مشاهده نمایشگر از زاویه‌های مختلف و کناره‌ها، خوب است و رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت نمایش داده می‌شوند. اما در این صفحه نمایش، رنگ مشکی کمی ضعیف پخش می‌شود.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

ایسر مدت زمان زیادی است که در حال توسعه تکنولوژی فاصله صفر است. در این تکنولوژی صفحه نمایش تا حد ممکن به شیشه محافظ نزدیک خواهد شد که این امر به افزایش کنتراست کمک شایانی خواهد کرد. نمونه این تکنولوژی را اپل در آیفون‌ها با نام in-cell استفاده می‌کند.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

حداکثر روشنایی صفحه نمایش نیز قابل قبول است اما در زیر نور آفتاب مقدار زیادی از خوانایی نمایشگر را از دست خواهید داد. با این حال صفحه نمایش Jade Z در مجموع کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند و به لطف ابعاد بزرگ آن می‌توان از این گوشی در مصارف مختلف استفاده کرد و از آن لذت برد.

دوربین

دوربین ۱۳ مگاپیکسلی به همراه لنز واید f/1.8  روی کاغذ مشخصات خوبی دارد. اما به محض عکسبرداری با آن تمام ذهنیت شما تغییر خواهد کرد. ابتدا تصور ما بر این بود که تنظیمات دوربین مناسب نیستند. اما پس از تغییر چندباره از کیفیت ناامید کننده آن مطمئن شدیم. شدت نویز در تصاویر زیاد است و در شرایط نوری مناسب نیز مقدار زیادی از آن را مشاهده خواهید کرد. جزئیات تصاویر نیز به دلیل وجود مقدار زیادی از نویز به خوبی قابل مشاهده نیستند.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

رابط کاربری دوربین، ساده و کاربردی طراحی شده است. ایسر تا جای ممکن، نرم‌افزار دوربین را ساده طراحی کرده و تنظیمات پیچیده را از آن حذف کرده تا کاربر به سادگی بتواند از آن استفاده کند. در واقع همه چیز بصورت خودکار تنظیم می‌شوند و حتی اگر بخواهید هم نمی‌تواند تنظیمات خاصی را به صورت دستی روی دوربین اعمال کند.

تنها کافی است صفحه را روی سوژه مورد نظر لمس کنید تا فوکوس انجام شده و عکس گرفته شود. اگر علاقمند به اعمال تنظیمات دستی هستید آن وقت نرم‌افزار دوربین Jade Z شما را مایوس خواهد کرد، چرا که در این نرم‌افزار امکان تنظیم دستی ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم وجود ندارد و همگی بصورت خودکار توسط خود نرم‌افزار و براساس شرایط محیط عکاسی تنظیم می‌شوند.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

قابلیت کنترل صوتی نیز وجود دارد و با فعال کردن آن می‌توانید با گفتن دستورات از پیش تعیین شده به عملیات مختلفی بپردازید. علی‌رغم گرفتن عکس، می‌توانید با بیان دستور مناسب بین دوربین جلو و عقب سوئیچ کنید و حتی حالات عکاسی را نیز تغییر دهید.

همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید با وجود اینکه Jade Z به سنسور ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده، اما از نظر کیفیت عکاسی در سطح پایینی قرار دارد. نمونه عکس‌های گرفته شده با این گوشی را در ادامه مشاهده کنید:

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر
بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر
بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر
بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر
بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر
بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

برای مشاهده عکس‌ها در ابعاد واقعی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

اسپیکر

ایسر بر روی اسپیکرهای قرار گرفته بر روی Jade Z مانور زیادی داده و اعلام کرده است که با توجه به رنج قیمتی این دستگاه و این موضوع که عموما جوانان مشتری آن خواهند بود، اسپیکر قدرتمندی بر روی Jade Z تعبیه کرده است. اسپیکر دایره‌ای پشت دستگاه که قابلیت پشتیبانی از صدای DTS را نیز دارد، در نگاه اول قدرت بالای خود را القا می‌کند. اما پس از تست آن متوجه عملکرد خوب و نه عالی Jade Z در زمینه پخش صدا، شدیم.

تنظیمات دستگاه قابلیت فعال‌سازی DTS و همچنین اعمال تنظیمات مختلف را در اختیار کاربران خواهد داشت. خروجی صدای Jade Z برای محیط‌های آرام و کوچک کافی است ولی توقع صدایی واضح و بلند همانند اچ‌تی‌سی وان M9 را نداشته باشید. البته فراموش نکنید که با یک گوشی ارزان قیمت روبرو هستیم.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

به طور خلاصه کیفیت صدای خروجی Liquid Jade Z در کلاس خود خوب است اما تبلیغات ایسر در این زمینه کمی دور از واقعیت هستند.

نرم‌افزار

ایسر Liquid Jade Z به نسخه‌ی ۴.۴ اندروید مجهز شده است. ایسر تغییرات زیادی در اندروید خام ایجاد کرده است و از این جهت اگر تجربه‌ی روانی همانند اندروید خام را مد نظر دارید Jade Z برای شما مناسب نیست. با این حال عملکرد این گوشی سریع بوده و به واسطه سخت‌افزار خوب خود شما را ناامید نخواهد کرد؛ حداقل تا زمانی که حافظه رم فضای خالی دارد.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

یکی از مشکلات اصلی Jade Z تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها از پیش نصب شده ایسر است که امکان حذف آن‌ها وجود دارد. اکثر این اپلیکیشن‌ها با توجه به حافظه داخلی ۸ گیگابایت، ضروری نیستند. اما برخی از آن‌ها مانند مدیریت باتری و چراغ قوه عملکرد و ظاهر خوبی دارند و کاربر را از دانلود این نمونه از اپلیکیشن‌ها بی‌نیاز می‌کند.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

ایسر از پنجره‌های شناور در رابط کاربری خود استفاده می‌کند که بدین وسیله کاربر توانایی جابجایی اپلیکیشن‌های در حال اجرا را دارد. این عمل به چند وظیفگی کمک شایانی می‌کند. اما متاسفانه حافظه رم کم Jade Z باعث می‌شود که مشکلاتی به خصوص در دراز مدت به وجود آید. اما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر از نسخه‌ی با حافظه رم دو گیگابایت  بهره ببرید که در زمینه چندوظیفگی تجربه بسیار بهتری را خواهید داشت. 

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

به طور خلاصه لانچر ایسر ظاهری معمولی دارد و عملکرد متوسطی را نیز ارایه می‌دهد. اگر زیبایی و یا حتی عملکرد آن شما را راضی نمی‌کند می‌توانید از لانچرهای دیگر استفاده کنید که پیشنهاد ما نیز همین است!

ارتباطات

ایسر liquid Jade Z از 4G نیز پشتیبانی می‌کند که به همین دلیل آن را به انتخاب مناسبی برای آن دسته از افراد که از اینترنت همراه استفاده زیادی می‌کنند، تبدیل می‌کند. آنتن‌دهی دستگاه نیز کافی بوده و در زمان استفاده از این گوشی، ضعفی در سیگنال‌های دریافتی مشاهده نشد. 

همانطور که پیش‌تر عنوان شد، ایسر Jade Z توانایی پشتیبانی از دو سیم کارت دارد و اما یکی از سیم‌کارت‌ها با حافظه میکرو اس‌دی شیار هیبریدی مشترکی دارند. به همین دلیل باید بین گزینه‌های دو سیم کارت و یا تک سیم کارت به همراه حافظه داخلی بیشتر یکی را انتخاب کنید.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

گوشی Jade Z  از NFC و بلوتوث ۴.۰ LE و همچنین از اتصال Wi-Fi استاندارد 802.11 a/b/n پشتیبانی می‌کند. GPS دستگاه نیز عملکرد متوسطی داشته و کمی زمان خواهد برد تا محل دقیق شما را شناسایی کند.

عملکرد و کارایی

ایسر Liquid Jade Z به سخت‌افزار مناسبی مجهز شده است و از پردازنده‌ی Mediatek MT6732 هشت هسته‌ا‌‌ی مبتنی بر معماری Cortex-A53، گرافیک Mali-T760MP2 و یک گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد. به واسطه پردازنده قوی Jade Z در زمینه عملکرد بین رقبای خود می‌درخشد.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

Liquid Jade Z در امور روزانه و معمول مانند تماس تلفنی، ارسال پیامک و استفاده از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، گوشی مناسبی است و نیاز‌های کاربر را به خوبی پاسخ می‌دهد. اپلیکیشن‌های سنگین همانند بازی‌های HD، با سرعت قابل قبولی اجرا می‌شوند. اما پاشنه آشیل این گوشی حافظه رم کم آن است که باعث می‌شود مالتی تسکینگ به خوبی روی آن انجام نشود. به خصوص بعد از نصب تعداد بیشتری اپلیکیشن و اجرای آن‌ها در پس‌زمینه‌، کمبود حافظه رم کاربر را ناراضی خواهد کرد.

حال به سراغ آزمایش‌های تخصصی و همیشگی زومیت می‌رویم تا میزان قدرت این گوشی را با سایر محصولات بر اساس آمار و ارقام به شما نشان دهیم:

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Acer Liquid Jade Z

27699

30547

119.591

286.848

9365

9232

1757

823

 23763

569

857.1ms

Galaxy Note 5

42518

67202

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54,810

1820

569.0ms

Huawei P8

34942

50680

122.206

269.288

 15507

 12226

2800

1472

 51105

1030

850.1ms

LG G4

33372

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia Z3+

34101

53292

280.379

490.311

28296

23506

4128

1457

57887

1705

893.6ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397.314

834.983

17686

16858

1886

1232

32852

1186

801.2ms

Sony Xperia M4 Aqua Dual

22902

35058

242.293

307.786

22506

 7884

2265

990

40895

892

1220.2ms

Nokia  Lumia 930

 25585

 -

 -

 -

 -

 -

1043

498ms

Sony Xperia E4

 17556

19194

 112.679

269.436

 8555

 3239

 1592

740

 18154

 355

1278.6ms

HTC One M9

29562

49674

603.118

542.337

27803

21090

3090

2352

57313

1675

661.3ms

Samsung Galaxy S6

41546

67802

607.488

788.162

35444

21204

5469

2545

58117

1732

572.3ms

Galaxy Note Edge

34543

47370

443.563

622.386

21029

19832

3315

1846

37623

1251

905.3ms

Nexus 6

-

49601

-

15602

21841

2731

1430

34965

1311

780.2ms

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

باتری

ایسر Liquid Jade Z از باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که روی کاغذ برای یک تلفن ۵ اینچی با رزولوشن HD کافی به نظر نمی‌رسد. Jade Z توانایی شارژدهی برای ۵ ساعت مکالمه مداوم را دارد که آمار خوبی نیست. ظاهرا پردازنده این دستگاه رابطه‌ی خوبی با باتری ندارد و حتی در حالت استندبای نیز مصرف باتری بالا است. اما نکته‌ی اصلی مدت زمان مورد نیاز برای شارژ است. Jade Z به طور غیر معمولی دیر شارژ می‌شود که معمولا این میزان زمان مورد نیاز برای شارژ کامل را در دستگاه‌هایی با باتری‌های با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر به بالا شاهد هستیم. شما برای شارژ ایسر Liquid Jade Z به بیش از سه ساعت زمان احتیاج خواهید داشت!

در آزمایش همیشگی پخش فیلم اچ‌دی زومیت این تلفن ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد و تست باتری AnTuTu به امتیاز ۵۹۵۶ بسنده کرد. می‌توان گفت عمر باتری این تلفن کمتر از انتظار است و احتمالا شما را راضی نمی‌کند.

جمع‌بندی

Jade Z یک گوشی میان رده مناسب است. این تلفن با سخت‌افزار قوی خود شما را در انجام امور روزمره و بازی‌ها رضایت شما را جلب خواهد کرد. اندازه دستگاه نیز مناسب است و می‌توانید به راحتی با یک دست به استفاده از گوشی بپردازید. صفحه نمایش به کار رفته نیز کیفیت مناسبی دارد و رنگ‌ها درخشان نمایش داده می‌شوند و تنها مشکل آن عملکرد ضعیف در محیط باز و به خصوص زیر نور مستقیم آفتاب است. کیفیت دستگاه نیز تعریف چندانی ندارد و البته با توجه به بازه قیمتی آن نباید توقع زیادی در این خصوص داست.

اگر به عکاسی علاقه زیادی دارید و دوربین گوشی هوشمند شما اولویت زیادی دارد، Jade Z قطعا گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. در کل ایسر Liquid Jade Z گزینه خوبی در رده‌ی قیمتی خود محسوب می‌شود. اکنون شرکت‌های هواوی، ال‌جی، ایسوس، سامسونگ و سونی در این رده از بازار محصولات متنوعی ارایه داده‌اند که اگر ایسر به فکر تصاحب سهمی از بازار است، باید به تلاش خود بیش از پیش بیافزاید.

بررسی گوشی Liquid Jade Z ایسر

 نقاط قوت

  • قدرت و بازده خوب
  • صفحه نمایش باکیفیت
  • سبک

نقاط ضعف

  • کیفیت ساخت پایین
  • حافظه رم کم
  • دوربین ناامید کننده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات