جمع بندی کنفرانس سونی: هر آنچه که ژاپنی‌ها با خود به برلین آورده بودند

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
مطالعه 10 دقیقه
سونی این بار به برلین آمده تا نشان دهد که نقش خود در بازار تلفن‌های هوشمند را تغییر خواهد داد.
تبلیغات

درست است که غول قدیمی دنیای فناوری، سونی، این روزها، روزگار دشواری را پشت سر می‌گذارد ولی این دلیل نمی‌شود که دست خالی به نمایشگاه IFA برلین آمده باشد. درست بر عکس سونی این بار به برلین آمده تا نشان دهد که نقش خود در بازار تلفن‌های هوشمند را تغییر خواهد داد. با ما برای معرفی کوتاه محصولات جدید خانواده تلفن‌های هوشمند سونی همراه شوید.

اخبار بدی که این روزها از سونی منتشر می‌شود نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری حداقل در بخش موبایل فعلا روزگار خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و با چنگ و دندان در حال محافظت از بخش موبایل است. از ضرر یک میلیون دلار در روز که بگذریم، کاهش فروش مرتب تلفن‌های هوشمند این شرکت را نمی‌توانیم فراموش کنیم.

اما الان زمان تغییر است و سونی هم که بوی خطر را احساس کرده درصدد همسو شدن با این تغییر است. این موضوع را می‌توان در معرفی گوشی سونی Xperia Z5 که به تازگی قدم به میدان گذاشته است مشاهده کرد.

خانواده‌ای با صفحه نمایش 4k و دوربین‌های جدید و اختصاصی و اسکنرهای اثر انگشت بسیار کوچک! اما آیا این‌ها می‌تواند سونی را از چنگال گرفتاری‌ها نجات دهد؟ در کل کنفرانس امسال سونی علاوه بر تلفن‌های هوشمند که اصلی‌ترین محصولات را شامل می‌شد، شامل دو پروژکتور، هندزفری و چند خبر کوچک و بزرگ بود. با هم نگاهی به این کنفرانس و محصولات معرفی شده در آن خواهیم داشت.

در زیر می‌توانید ویدیویی را از غرفه سونی در ایفا ۲۰۱۵ تماشا کنید تا بیشتر با حال و هوای نمایشگاه آشنا شوید. 

مشاهده ویدیو در یوتیوب

سری Xperia Z5: رزولوشن بالا، دوربین اختصاصی و رابط کاربری اندروید

برای اولین بار در تاریخ حضور سونی،‌ این شرکت به صورت همزمان از سه محصول پرچمدار در کنار هم رونمایی کرد. از بزرگ تا کوچک که می‌توان آن‌ها را به ترتیب با نام‌های Z5 Premium و  Z5 و  Z5 Compact به خاطر سپرد. این سه عضو خانواده Z5 هر چند در بسیاری از نقاط با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند ولی در برخی ویژگی‌ها نسخه Premium را می‌توان جذاب‌ترین نسخه این سری برشمرد. 

Z5 Premium white group

صفحه نمایش ۵.۵ اینچی مدل Premium با رزولوشن 4k  یعنی (۳۸۴۰ در  ۲۱۶۰ پیکسل)  و رنگ‌های شفاف و مشکی عمیق و تیره خود که در چگالی پیکسلی ۸۰۶ پیکسل بر اینچ پخش شده است، تا حدودی محصول جدید سونی را متمایز می‌کند. هر چند تا ارائه محصول و بررسی آن نمی‌توان نظر قطعی داد ولی شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که با یک تلفن هوشمند بالارده و باکیفیت روبرو هستیم که می‌تواند رقیب قابل قبولی به حساب بیاید. اما یک سوال که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است کاربرد و فایده استفاده از صفحه نمایشی با اینچنین رزولوشن بالایی است. موضوعی که ما آن را در این مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

به غیر از صفحه نمایش که بر روی کاغذ و از نظر رزولوشن و چگالی پیکسلی رکورددار محسوب می‌شود و طبق بررسی‌های اولیه هم کیفیت مناسبی هم دارد، بقیه بخش‌های فنی خانواده جدید سونی همان چیزهایی هستند که این روزها در باقی تلفن‌های هوشمند دیده‌ایم.

از تراشه اسنپ دراگون ۸۱۰ کوالکام گرفته تا  بلندگوهای با کیفیت بالا! خوشبختانه سونی وعده داده که شما تنها یک بار در روز ناچار به شارژ تلفن همراه خود هستید! این موضوع با توجه به باتری ۳۴۳۰ میلی آمپر ساعتی مدل پریمیوم چندان هم دور از انتظار نیست. مدل‌های Z5 و Z5 Compact نیز هر کدام به ترتیب دارای باتری‌های ۲۹۰۰ و ۲۷۰۰ میلی آمپرساعتی هستند.

تنها تفاوت دیگر آن‌ها  در میزان حافظه رم آن‌ها است که Z5 Premium  و Z5 دارای ۳ گیگابایت حافظه رم هستند ولی مدل Compact دارای 2 گیگابایت رم است. برای آشنایی بیشتر با پرچمدار سونی شما را به تماشای نگاه نزدیک زومیت از اکسپریا زد ۵  دعوت می‌کنیم.

یکسان ولی متفاوت

 اگر تلفن‌ هوشمند چند سال اخیر سونی را در کنار هم قرار بدهیم، بدون شک ظاهر آشنای طراحی آمنی بالانس در آن‌ها به چشم می‌خورد. در واقع از معرفی Xperia Z به این سمت، این طراحی دستخوش تغییر بخصوصی نشده است.

بنابراین چیز هیجان انگیزی در رابطه با این طراحی وجود ندارد و ما هنوز هم با تلفن‌های چند ضلعی با گوشه‌های تیز روبرو هستیم که از خطوط صاف و اتوکشیده تشکیل شده‌اند. آن‌ها همگی ساده و ضد آب هستند و تکرار در آن‌ها احساس می شود.

با این وجود Z5 Premium  و Z5  احساس جلا یافتن بدنه و دقت و وسواسی که در انتخاب رنگ‌ها  و جنس بدنه صورت گرفته است را به شما القا می‌کند. در عین حال نسخه کامپکت احساس درشتی و محکم‌تری را ایجاد می‌کند که البته این موضوع از معایب آن به شمار نمی‌رود. 

z5 p

برای آشنایی بیشتر با زد ۵ پریمیوم، شما را به تماشای نگاه نزدیک زومیت از این محصول دعوت می‌کنیم.

تماشای ویدیو در یوتیوب

Z5 پریمیوم در رنگ‌های طلایی، مشکی و مسی به همراه شیشه آینه‌ای در پشت بدنه عرضه خواهد شد و مدل Z5 معمولی نیز در رنگ‌های سفید، مشکی  و طلایی و با بدنه شیشه مات (frosted glass) روانه بازار خواهد شد.

این در حالی است که سونی در مدل کامپکت سلیقه جوانان را بیشتر مد نظر قرار داده و این مدل را در رنگ‌های روشن عرضه خواهد کرد. رنگ‌هایی همچون زرد پررنگ یا صورتی مرجانی که آن‌ها هم در قاب شیشه‌ای مات (frosted glass) درپشت قرار گرفته‌اند. 

تفاوت دیگر بین اعضای سری Z5، ابعاد آن‌ها است. بزرگترین آن‌ها مدل پریمیوم با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی و ضخامت ۷.۸ میلی‌متر است و بعد از آن Z5 با صفحه نمایش ۵.۲ اینچی دارای ضخامت ۷.۳ میلی‌متر است.  

البته کوچک‌ترین ولی ضخیم‌ترین عضو این سری نیز مدل کامپکت است که با صفحه نمایش ۴.۷ اینچی ضخامتی معادل ۸.۳ میلی‌متر دارد. تغییر دیگر صورت گرفته در خانواده Z5 اضافه شدن قابلیت های اسکنر اثر انگشت به دستگاه‌ها است. 

بعد از رونمایی از این محصول نیز اخباری از سیستم خنک کننده قوی به کار رفته در این محصول به گوش رسید ولی به نظر می‌رسد که امکان داغ شدن تراشه اسنپدراگون ۸۱۰  در این تلفن نیز وجود دارد. البته تا قبل از بررسی دقیق محصول نمی‌توان نظری در رابطه با آن داد و ما هم نظر دقیق‌تر را به زمان بررسی محصول واگذار خواهیم کرد.

در کل، اعضای جدید خانواده اکسپریا با وجود تغییراتی که به خود دیده‌اند،‌هنوز همان حس و حال قبلی را دارند. هر چند با اضافه شدن بعضی تغییرات در طراحی نسل‌ پیشین به خوش دستی آن‌ها افزوده شده و همچنین دکمه گرد پاور هم جای خود را به یک دکمه جدید داده ولی باز هم طراحی یک پرچمدار اسم و رسم دار جای کار دارد.

 دوربین قوی برای پرچمداری قوی

رد پای  لنز سونی را این روزها می‌توان در همه جا دید. از دوربین های فوجی فیلم و نیکون گرفته تا دوربین های پرچمدارانی همچون گلکسی S6 سامسونگ و G4 ال جی  و دوربین‌های این شرکت مشاهده کرد. اما این بار سونی از لنزهای قدرتمند و اختصاصی خودش  را در اختیار کاربران Xperia Z5 استفاده کرده است. 

 هر سه مدل به یک سنسور دوربین ۲۳ مگاپیکسلی Exmor RS مجهز شده‌اند. دوربین این تلفن، دیافراگم آن f/2.0 است و فوکوس خودکارش خیلی سریع کار می‌کند. ژاپنی‌ها از فناوری تشخیص فازی برای فوکوس خودکار دوربین این تلفن استفاده کرده‌اند که می‌تواند فقط در عرض ۰.۰۳ ثانیه عمل فوکوس را انجام بدهد.

همچنین اکسپریا Z5 در پایداری  ثبت تصاویر و گرفتن لرزش‌ها خصوصا در حین فیلمبرداری نیز بسیار قوی عمل می‌کند. سونی ادعا می‌کند که زوم دیجیتالی در این تلفن‌ها تا ۵ برابر بدون افت کیفیت اتفاق خواهد افتاد. البته این ادعا هر چند خیلی محکم نیست ولی برای اشتراک گذاری تصاویر گرفته شده در فیس بوک و توییتر می‌توان به زوم آن اعتماد کرد.

رابط کاربری اندروید

xperia z5 premium zoomit

در بخش نرم افزاری نیز سونی این بار تصمیم گرفته تا به جای استفاده از رابط کاربری اختصاصی خود، رابط کاربری اندروید  را جایگزین کند.  بدین ترتیب اندروید5.1.1 در این دستگاه خیلی نزدیک به اندروید خام است که باعث می‌شود حس و حال تلفن‌های نکسوسی در آن نمایان شود. با وجود رابط کاربری اندروید، سونی آیکون‌های اختصاصی خود را جایگزین کرده است تا کمی از اندروید خام فاصله بگیرد.

تاریخ عرضه و قیمت خانواده Xperia Z5:

در ادامه نمایشگاه ایفا، قیمت و زمان عرضه محصولات سری زد ۵ نیز مشخص شد.  اکسپریا زد 5 بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار قیمت دارد؛ در حالی که برچسب قیمتی اکسپریا زد 5 کامپکت کمتر از این عدد و برای اکسپریا زد 5 پرمیوم بالای ۷۰۰ دلار را نشان می‌دهد. قرار است اکسپریا زد 5 و اکسپریا زد 5 کامپکت از ماه اکتبر (مهر) و اکسپریا زد 5 پرمیوم از ماه نوامبر (آبان) وارد بازار شوند. همچنین گفتنی است که هر دو گوشی اکسپریا زد 5 و زد 5 پریمیوم در نسخه‌های دو سیم کارته موسوم به Z5 Dual و Z5 Premium Dual نیز به فروش خواهند رسید.

اخبار مرتبط با معرفی خانواده Xperia Z5: 

  • اکسپریا زد 5 کامپکت سونی معرفی شد؛ اسنپدراگون 810 و فوکوس خودکار در 0.03 ثانیه
  • اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی معرفی شد؛ نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 4K و 3 گیگابایت رم
  • اکسپریا زد5 سونی رسما رونمایی شد: دوربین 23 مگاپیکسلی، سریع‌ترین فوکوس خودکار و عمر باتری طولانی
  • Sony با Xperia Z5، Xperia Z5 Compact و Xperia Z5 Premium از نسل جدید تلفن ‌های هوشمند خود رونمایی کرد

آیا نسل جدید تلفن‌های سونی بهبودهای چشمگیری نسبت به قبل داشته‌اند؟ 

ما برای مقایسه بهتر و درک عملکرد سونی در کنفرانس IFA امسال سعی کرده‌ایم تا مقایسه‌ای را بین خانواده اکسپریا Z5 و نسل پیشین داشته باشیم.

در کنار این‌ها ما مقایسه‌ای اختصاصی از دوربین سونی با دوربین گلکسی اس ۶ سامسونگ نیز انجام داده‌ایم که شما را به تماشای تصاویر و مقایسه دوربین سونی زد ۵ و گلکسی اس ۶ دعوت می‌کنیم.

همچنین حضور نماینده‌های زومیت در نمایشگاه IFA امسال با نگاه اختصاصی زومیت به آخرین محصولات معرفی شده از سوی سونی همراه بود.

دیگر محصولات معرفی شده سونی در نمایشگاه IFA:

از تلفنهای هوشمند سری Z5 که بگذریم، کنفرانس سونی با معرفی محصولات دیگری نیز همراه بود. از جمله این محصولات می‌توان به دو پروژکتور با رزولوشن 4K اشاره کرد که نسبت به دو مدل VPL-VW500ES و VPL-VW500ES که در سال گذشته معرفی کرده بود، بهبودهایی را به دنبال داشته است.

این دو مدل جدید یکی قیمتی نسبتا ارزان‌تر داشته و دیگری از HDR پشتیبانی می‌کند؛ هر دو از لامپ تصویر دارای عمر بالا بهره‌مند شده‌اند. شرکت سونی مدعی شده که مدل‌های جدید تا ۶۰۰۰ ساعت بهره‌وری کامل را فراهم می‌کند. مدل VW520ES از HDMI پشتیبانی کرده و فرمت بهینه‌تری از HDR را فراهم می‌کند. به همین منظور کنتراست این مدل از ۲۰۰٫۰۰۰:۱ تا ۳۰۰٫۰۰۰:۱ است. این ویدئو پروژکتورها دارای موتوری هستند که رنگ تصویر را واضح‌تر و زیباتر ارائه می‌کند.

هدفون:

هیر سونی

سونی از هدفون‌های بسیار با کیفیت h.ear در ایفا ۲۰۱۵ رونمایی کرد. در واقع دیگر محصول سونی در این نمایشگاه، هدفون‌های رنگارنگی بود که از قضا کیفیت بسیار بالایی را نیز برای علاقمندان به موسیقی ارائه می‌کنند. این هدفون‌ها با دستگاه‌هایی که با آن‌ها سازگاری داشته باشند (از جمله محصولات تازه معرفی شده سونی) جفت خواهند شد و گفته می‌شود که دارای امپدانس پایین ۲۴ اهم بوده و از فرکانس ۵ تا ۶۰٫۰۰۰ هزار هرتز و حساسیت ۱۰۳ دسی‌بل بر میلی‌وات بهره‌مند هستند. قیمت این هدفون‌ها نیز ۲۰۰ دلار اعلام شده و از حوالی آبان ماه نیز در فروشگاه‌ها قابل خریداری است.

واکمن:

3720bd43c36e00c87023ece25fd7620b XL 1

سونی در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵ سه واکمن جدید خود با نام‌های NW-ZX100HN، NW-A25HN و NW-A27HN را رونمایی کرد. اولین واکمن NW-ZX100HN دارای فناوری حذف نویز است. این ویژگی هر چند جدید نیست و در نسل‌های قبلی واکمن نیز وجود داشته است، اما برای استفاده در پخش‌کننده‌های موسیقی قابل حمل بروز شده است. از لحاظ طراحی این واکمن دارای فریم فلزی بوده و صفحه‌نمایش ۳ اینچی با رزولوشن ۴۰۰ در ۲۴۰ پیکسل دارد.

این واکمن ظرفیت حافظه ۱۲۸ گیگابایت بوده و این مقدار از طریق حافظه میکرو اس‌دی قابل افزایش است. این واکمن ۵۰۰ پوند قیمت داشته و از مهر ماه روانه‌ی بازار خواهد شد. دیگر واکمن‌های معرفی شده مدل NW-A25HN با قیمت ۲۴۰ پوند است. مدل دیگر NW-A27HN نام داشته و ۳۵۰ پوند قیمت دارد.

سیستم صوتی CAS-1: CAS-1: 

سیستم صوتی جدید و جمع و جور Hi-Fi سونی تحت عنوان CAS-1 با دو آمپلی‌فایر اختصاصی نیز از جمله دیگر محصولاتی بود که سونی در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵ معرفی کرد.

سیستم صوتی سونی

کل این سیستم شامل یک واحد اصلی باریک و عمودی برای کنترل صدا و برقراری اتصال با سایر دستگاه‌ها، همراه با یک جفت اسپیکر زیبا است. در داخل واحد اصلی ۲ عدد آمپلی‌فایر جاسازی شده است؛ یکی از آن‌ها برای اسپیکرها و دیگری برای خروجی هدفون عمل تقویت صدا را انجام می‌دهد.

سیستم صوتی یاد شده، دارای قابلیت پشتیبانی از پخش صدای با رزولوشن بالا تا ۲۴ بیت بر ۱۹۲ کیلوهرتز بوده و از دو ورودی یواس‌بی (USB-A و USB-B) بهره می‌برد. همچنین قادر به اتصال بی‌سیم ازطریق بلوتوث به گوشی‌ هوشمند، تبلت و رایانه‌های شخصی است. این سیستم صوتی از اتصال NFC هم پشتیبانی می‌کند.

متاسفانه تاریخ عرضه و قیمت سیستم صوتی زیبای CAS-1 سونی هنوز مشخص نیست.

دیگر رویدادهای کنفرانس سونی در نمایشگاه برلین  را نیز می‌توانید از لینک‌های زیر دنبال کنید:

  • هر سه گوشی اکسپریا زد 5 سونی از یک سنسور دوربین سفارشی ۲۵ مگاپیکسلی بهره می‌برند
  • سونی دو ویدئو پروژکتور 4K معرفی کرد
  • تاریخ عرضه و قیمت اعضای خانواده‌ی اکسپریا زد 5 سونی مشخص شد
  • سونی از هدفون‌های بسیار با کیفیت h.ear در ایفا 2015 رونمایی کرد
  • سونی CAS-1؛ سیستم صوتی زیبای‌ دسکتاپ با رزولوشن بالای صدا
  • سونی در نمایشگاه ایفا 2015 سه واکمن جدید خود را معرفی کرد

همچنین اگر می‌خواهید خلاصه‌ای از کنفرانس سونی را تماشا کنید، شما را به دیدن ویدیوی «کنفرانس سونی در IFA 2015 در ۷ دقیقه» دعوت می‌کنیم.

تماشای ویدیو در یوتیوب

اما آخر این داستان به کجا ختم خواهد شد؟

سونی این بار آمده تا بازار موبایل را به نفع خودش تغییر دهد. بازاری که مدتی است با پدید آمدن رقبای تازه، روی خوش به پرچمداران سونی نشان نداده است. سونی این بار با دوربین اختصاصی و قوی، رابط کاربری اندروید و ایجاد بهبودهایی جزیی در ارگونومی دستگاه سعی داشته تا بازار را به نفع خویش تغییر دهد. اما آیا اینکه غول ژاپنی امکان بازگشت به دوران طلایی خود را دارد سوال دیگری است. نظر شما چیست؟ چقدر به آینده سونی و محصولات تازه معرفی شده‌اش امیدوار هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات