همگام با پیشروان: نرم افزاری که حس شما را از چهره‌تان می خواند

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
آوردن احساسات به ماشین‌ها، یا دست کم نزدیک کردن آن‌‌ها به این هدف با دادن توانایی تحلیل احساسات، همواره یکی از جدی ترین چالش‌‌‌‌های پیشروی دانشمندان علوم رایانه و برنامه‌نویسان بوده است. در این بخش از همگام با پیشروان همراه می‌‌‌‌شویم با خانم رعنا الکالیوبی و نرم‌افزاری که او و تیمش برای درک احساسات انسانی ساخته‌اند؛ برنامه‌‌‌‌ای که به خوبی می‌‌‌‌تواند احساسات انسانی را تحلیل و شناسایی کند.
تبلیغات

 رعنا الکالیوبی دانشمند علوم رایانه‌‌‌‌ی مصری است که در یک برنامه‌‌‌‌ی دکتری در دانشگاه کمبریج با مشکلی روبرو شده بود که بسیاری از ما نیز آن را در دنیای مجازی تجربه کرده‌ایم. او که هزاران کیلومتر دورتر از خانواده و دوستانش به سر می‌‌‌‌برد، هیچ راهی برای ابراز درست احساساتش به دوستان و خانواده نداشت. خب این مشکلات بهانه‌‌‌‌ی خوبی است برای اینکه بتوان به رایانه‌‌ها هم قدری احساسات بخشید تا بتوانند در ارتباط با کاربر انسان قدری بهتر عمل کنند! بسیاری از ما حتی بیشتر از وقتی که با خانواده‌مان سپری می‌‌‌‌کنیم، با ابزارهای رایانشی خود وقت سپری می‌‌‌‌کنیم، که جدای از تبعاتی که برای اطرافیانمان دارد، خودمان را نیز تا حدی افسرده می‌‌‌‌کند! می‌‌‌‌گویید نه، به یاد بیاورید زمانی را که رایانه‌تان به سادگی هر چه تمام تر صفحه‌‌‌‌ای آبی رنگ را به شما نمایش می‌‌‌‌دهد؛ آن هم درست زمانی که فایلی را ذخیره نکرده‌اید یا به آن نیازی شدید دارید. نشان دادن احساس خشم بدون اینکه آسیب مالی به خودتان برسانید در این مواقع بسیار مفید خواهد بود، مگر نه؟!

گذشته از شوخی، می‌‌‌‌توان اهمیت چنین فناوری را در ساخت ربات‌‌‌‌های آینده به خوبی درک کرد؛ چرا که به احتمال زیاد این ربات‌‌ها خواهند بود که به ماندگار ترین و البته آخرین همدم و همراه نسل آینده‌‌‌‌ی ما تبدیل می‌شوند و اینکه یک هوش مصنوعی بتواند احساسات صاحبش را درک کند بسیار مهم خواهد بود.

نرم افزاری که در طی این برنامه توسعه داده شده است با بهره گیری از حدود ۳ میلیون نفر داوطلب از ۷۵ کشور جهان، اطلاعات ۱۲ میلیارد نقطه‌‌‌‌ی احساسی را مورد تجزیه‌‌‌‌ی و تحلیل قرار داده است تا با در اختیار داشتن این بانک عظیم اطلاعاتی بتواند احساسات انسان‌‌ها را به خوبی درک کند و به بیانی آن را به صورت مقادیری قابل اندازه گیری در آورد.

اما از این داده‌‌ها در کجا می‌‌‌‌توان استفاده کرد؟ کافی است دنیایی را تصور کنید که عینک‌‌‌‌های هوشمند به افراد اوتیستیک برای ترجمه‌‌‌‌ی احساسات یاری برسانند. یا در بخش آموزش، وقتی شما از چیزی خوشتان می‌‌‌‌آید آن بخش را بیشتر و سریع تر به شما آموزش دهد یا به وارون اگر گیج شده‌اید قدری از سرعت یادگیری بکاهد. یا تصور کنید زمانی را که ماشین تان بفهمد شما خسته اید و به شما اخطار دهد و یا یخچالتان بفهمد که مضطربید و با بسته‌شدن خودکار از پرخوری شما جلوگیری کند. البته همه‌‌‌‌ی این‌‌ها کاربردهایی بسیار خام از چنین فناوری خواهند بود. برای همین هم گروهی که این نرم‌افزار را ساخته‌اند آن را در اختیار عموم قرار داده‌اند تا افراد بتوانند با بهره‌گیری از آن نرم‌افزاری‌‌‌‌های خود را توسعه دهند و این فناوری را همه گیرتر سازند.

به باور خانم الکالیوبی به زودی زود تراشه‌‌‌‌های احساسات در همه‌‌‌‌ی دستگاه‌‌‌‌های ما جایگاهی ثابت پیدا خواهند کرد و این فناوری یکی از محبوب ترین فناوری‌‌‌‌های آینده خواهد بود؛ چرا که با غریزه‌‌‌‌ی انسان سرو کار دارد و کنار آمدن با ماشین‌‌ها از این طریق بسیار راحت تر خواهد بود.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات