دلیل این همه سر و صدا برای پردازنده Core M چیست؟

سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
مطالعه 5 دقیقه
چندی است که پردازنده اینتل Core M به پر سر و صداترین پردازنده دنیای کامپیوتر بدل گشته که البته با ویژگی‌های منحصر به فردش و شروع انقلابی در دنیای کامپیوترهای قابل حمل، چندان بی‌حکمت به نظر نمی‌رسد. همه می دانیم که کلید محبوبیت یک پردازنده، بازدهی آن است. اما این بار این بازدهی نه در مورد سرعت خالص بلکه در مورد مصرف برق و عملکرد مبتنی بر آن اندازه‌گیری شده است. در ادامه بیشتر درباره‌ی این پردازنده صحبت خواهیم کرد. با زومیت همراه بمانید.
تبلیغات

این پردازنده به دلیل مصرف بسیار پایین خود و به دنبال آن تولید اندک حرارت، نیازی به فن برای خنک شدن ندارد و این امر سازندگان کامپیوتر را قادر ساخته تا لپ‌تاپ‌های خود را باریک‌تر از همیشه تولید کنند. علاوه بر مک بوک ۱۲ اینچی با قطر ۱۳.۱ میلی‌متر که این پردازنده را در قلب خود دارد، بسیاری از لپ‌تاپ های تولید امسال نیز از آن بهره می‌برند. بیایید نگاهی نزدیک‌تر به ویژگی‌های این پردازنده داشته باشیم.

ویژگی های خاص Intel Core M

اینتل کور M در سپتامبر ۲۰۱۴ با هدف به کارگیری در دستگاه های فرا پُرتابل، همانند لپتاپ‌ها و هایبریدهای دو در یک (لپتاپ-تبلت) رونمایی شد. این پردازنده اولین نسل از پردازنده‌های اینتل با معماری ۱۴ نانومتری Broadwell است. این پردازنده ۱۴ نانومتری (در مقایسه با نسل ۲۲ نانومتری پیشین) دارای ترانزیستورهای به مراتب کوچکتر از چیپ های دیگر است، که خود ویژگی مهمی محسوب می‌شود؛ چرا که ۱.۳ میلیارد ترانزیستور در یک نوع دو هسته‌ای کور M وجود دارد.

CoreM

اندازه کمتر ترانزیستورها به کوچک‌تر شدن اندازه پردازنده و مصرف کمتر انرژی برای فعال‌سازی هر ترانزیسور منجر شده است که این امر به نوبه‌ی خود به تولید کمتر حرارت انجامیده و نیاز به فن را از بین برده است. این سه ویژگی از اساسی‌ترین ویژگی‌های این پردازنده به شمار می‌روند.

این پردازنده نسبت به نسل چهارم پردازنده‌های کور اینتل ۵۰ درصد کوچک‌تر شده و تولید حرارت آن ۶۰ درصد کاهش یافته است. طبق اظهارات اینتل، طول عمر باتری یک لپ‌تاپ مجهز به این پردازنده در مقایسه با یک لپ‌تاپ معمولی تولید شده در ۴ سال گذشته ۲ برابر و ۱.۷ ساعت بیشتر از سیستم‌های مجهز به نسل قبلی Core i5 است. این پردازنده با وجود تمام ویژگی‌های منحصر به فردش، توانایی ایفای نقش یک i7 در سیستم‌ها را ندارد. از نظر سرعت عمکرد، این پردازنده در میان پردازنده‌های پرقدرت i5 , i3 و i7 هسول و پردازنده کم قدرت Atom قرار می‌گیرد. دیگر پردازنده‌های Core نیز مبتنی بر معماری Broadwell خواهند بود و مزیت‌های بازدهی خود را در سیستم‌های قوی به نمایش خواهند گذاشت.

ویژگی‌ها پردازنده Core M در یک نگاه؛

  • طراحی شده با هدف بکار گیری در لپ‌تاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های قابل حمل
  • کاهش قطر دستگاه‌ها به کمتر از ۹ میلی‌متر به دلیل بی‌نیازی از وجود فن
  • جزئی از خانواده Broadwell (با این حال از نظر عملکرد، غیر قابل مقایسه با i5 ,i3 و i7 از نسل مشابه)
  • دو هسته‌ی مجزا و گرافیک Intel HD 5300

دستگاه‌های مجهز به Core M

همانطور که از هر محصول پر سر و صدای جدید انتظار می‌رود، این محصول نیز دور از توجه نمانده و برند‌های معتبری همچون اچ‌پی، اپل، ایسوس و لنوو از این پردازنده در آخرین سری محصولات خود استفاده کرده‌اند.

asus core m

ایسوس در اولترابوک Zenbook UX305 مجهز به صفحه‌نمایش فول اچ‌دی ۱۳.۳ اینچی خود و ضخامت ۱۲.۳ میلی‌متر از این پردازنده استفاده کرده و قیمت آن در حال حاضر ۶۹۹ دلار آمریکا است. اچ‌پی در هایبرید Split x2 مجهز به صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچ و ضخامت ۲۲.۸۶ میلی‌متر نیز این پردازنده را در قلب محصول قرار داده و آن را با قیمت ۸۴۹.۹۹ دلار به فروش می‌رساند. اپل نیز از این قافله عقب نمانده و همانگونه که ذکر شد از این پردازنده در آخرین نسل مک‌بوک استفاده کرده است و آن را با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش می‌رساند.

بازدهی و عملکرد

با رده‌بندی متوسط از نظر سرعت و عملکرد در میان پردازنده های جدید اینتل، این محصول تعادلی میان مصرف باتری و سرعت عملکرد به شمار می‌رود. طبق مقایسه‌ی انجام شده توسط اینتل، این پردازنده با وجود محدودیت ولتاژ خود، در مقابل یک لپتاپ ۴ ساله مجهز به Core i5-520UM سرعت دو برابر در باز کردن برنامه ها، هفت برابر بازدهی گرافیکی بیشتر و ۴ ساعت مصرف بیشتر باتری را به همراه داشته است که این ویژگی‌ها لپ‌تاپ‌های نوین حاوی این پردازنده را به انتخابی مناسب برای حرکت از محصولات قدیمی‌تر به محصولی جدید بدل می‌سازد. همچنین در دیگر بررسی ها این پردازنده از نسل Atom نیز دو تا سه برابر عملکر بهتری داشته است و این خود از برتری این چیپ در به کار گیری در محصولات قابل حمل از قبیل تبلت حکایت می‌کند.

مخاطب مناسب این محصول

intel core m

اگر ازدسته کاربران بازی‌پسند و تولید محتوای مدیا نبوده و استفاده‌ی شما از کامپیوتر شامل اجرای انواع فایل‌های صوتی و تصویری، وبگردی و تولید فایل‌های متنی و محتوایی است، این محصول انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. این محصول همچنین به عنوان یک بروز رسانی مناسب از محصولات قدیمی قلمداد می‌شود و طول عمر بیشتر باتری، سرعت بالاتر، طراحی دلپسندتر و حجم کمتر را در یک محصول قابل‌حمل برای شما به ارمغان می‌آورد. آیا حاضرید کمی سرعت را فدای طول عمر بیشتر باتری و محصولی با طراحی بهتر کنید؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات