آیپد ایر در مقایسه با مک‌بوک ایر؛ کدام دستگاه قابل حمل اپل را انتخاب کنیم؟

سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
مطالعه 9 دقیقه
اپل دو محصول به عنوان مک‌بوک ایر و آیپد‌ایر ۲ به تولید رسانده که دستگاه اول در ماه گذشته با آخرین نسل پردازنده‌های اینتل هسول به روز شده و دستگاه دوم، در ماه اکتبر با چیپ سفارشی اپل A8 معرفی شده‌اند. هر دو این محصولات فوق‌العاده سبک و نازک  هستند و دارای عمر باتری طولانی‌اند؛ اما یکی از آن‌ها دارای صفحه‌کلید است و سیستم‌عامل OS X را اجرا می‌کند و دیگری نمایشگری لمسی دارد که با سیستم عامل iOS همراه شده است. هر دو می‌توانند در هواپیما، دفتر یا در بین راه به راحتی استفاده شوند. اما انتخاب کدام یک برای شما بهتر است؟ در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

قیمت و مدل‌ها

قیمت آیپد‌ ایر ۲ با حافظه ۱۶ گیگابایتی از ۴۹۹ دلار شروع می‌شود و با ۱۰۰ دلار افزایش برای ذخیره‌سازی اضافی، حداکثر تا ۸۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایت افزایش می‌یابد. با ۱۳۰ دلار اضافی، شما می‌توانید مدل سیم کارت خور را نیز دریافت کنید. با این اوصاف، گران‌ترین آیپد‌ ایر، با ۱۲۸ گیگابایت و تکنولوژی Wi-Fi  به علاوه پشتیبانی از سیم‌کارت، ۸۲۹ دلار هزینه در برخواهد داشت.

قیمت مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی از ۸۹۹ دلار برای مدل همراه با پردازنده Core i5 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی شروع می‌شود. هر سه این مشخصات می‌توانند با یک هزینه اضافی بروزرسانی شوند. با ۱۶۴۹ دلار می‌توانید گران‌قیمت‌ترین مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی را بخرید که پردازنده Core i7 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز، حافظه‌ی رم ۸ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد.

در بحث قیمت مشخص است که آیپد‌ها گزینه ارزان‌تری به حساب می‌آیند و خرید آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است. اما تنها فاکتور قیمت در مقایسه‌ی این دو محصول خرید یکی از آن‌ها را توجیه نمی‌کند. بنابراین در ادامه به فاکتور‌های تعیین‌کننده‌ی دیگری نیز خواهیم پرداخت.

اندازه‌ی صفحه‌نمایش و رزولوشن

آیپد‌ایر ۲ با یک صفحه‌نمایش رتینا با رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ که به تراکم پیکسلی ۲۶۴ مجهز شده، تولید می‌شود. این مدل، بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش در بین دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS را داراست که تاکنون به تولید رسیده‌اند. کیفیت آیپد ایر ۲ هر چند کاملاً مشابه کیفیت آیپد مینی یا آیفون ۶ نیست، اما اندازه بزرگ‌تر به این معنی است که شما می‌توانید با دورتر کردن فاصله تبلت از چشمان خود، کیفیت نمایشگری برابر با مقدار موجود در آیپد مینی را مشاهده کنید. پنل این نمایشگر دارای نور پس‌زمینه LED است و دارای فناوری IPS برای بهبود زاویه دید است. در حال حاضر این صفحه‌نمایش به صورت لایه به لایه با یک پوشش ضدتابش تولید می‌شود که آن را به بهترین صفحه‌نمایش آیپد شرکت اپل بدل کرده است.

مک‌بوک ایر ۱۱ اینچ نمایشگری با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ دارد که تراکم آن ۱۳۵ پیکسل بر اینچ است. پنل LED این نمایشگر بصورت IPS نیست و این موضوع برای یک لپ‌تاپ در این سبک هر چند قابل گذشت است، اما نبود صفحه‌نمایش رتینا در این لپ‌تاپ بسیار آزاردهنده و غیر قابل گذشت به نظر می‌رسد. در حالی که مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است، اما آیپد ایر دارای یک صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت‌تر و بهتر است.

قدرت پردازنده و عمر باتری

آیپد ‌ایر ۲ از جدیدترین چیپست A8X استفاده می‌کند، که هم شامل پردازنده ۶۴ بیتی سه هسته‌ای سفارشی برپایه ARMv8 است که به باور بسیاری، یک پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GX6650 به همراه پردازنده M8 اپل با ۲ گیگابایت رم نیز در این چیپ به کار گرفته شده است. اپل ادعا می‌کند با باتری این تبلت، تا ۱۰ ساعت می‌توان از شبکه بی‌سیم استفاده کرد یا مشغول به تماشای فیلم شد.

مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی دارای یک پردازنده اینتل Core i5 هسول با گرافیک ۶۰۰۰ اینتل HD است. اپل ادعا می‌کند با باتری آن، تا ۹ ساعت می‌توان از شبکه بی‌سیم استفاده کرد یا فیلم دید و باتری آن تا ۳۰ روز به حالت آماده به کار به فعالیت خود ادامه دهد.

آیپد ایر ۲ دارای یک پردازنده بسیار قوی برای یک دستگاه تلفن همراه حتی در کلاس دسکتاپ است؛ اما پردازنده‌ی آن، هنوز هم یک پردازنده‌ی موبایل است. با اینکه پردازنده آیپد ایر ۲ بسیار قوی است، اما هدف اصلی آن قدرت نیست و تمرکز بیشتر روی قابلیت جابه‌جایی آن بوده است. با وجود بهینه‌سازی باتری مک‌بوک، با این حال، باتری آیپد برای یک ساعت یا بیشتر دوام بیشتری نشان می‌دهد.

مشخص است که در این بخش  دو برنده‌ی کاملا متفاوت داریم. آیپد ایر ۲ به دلیل پردازنده‌ی ضعیف‌تر از عمر باتری بیشتری برخوردار است؛ اما در عوض مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی به دلیل همان پردازنده‌ی قوی‌تر از آیپد ایر ۲، از عمر باتری کمتری بهره‌مند شده است. اگر عمر باتری دستگاه برای شما اهمیت بیشتری دارد، ظاهرا در این بخش آیپد ایر ۲ برنده شده و اما اگر پردازنده و قدرت پردازشی بیشتر اهمیت دارد، قطعا مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی گزینه مناسب‌تر است. به صورت کلی اختلاف در این زمینه بسیار اندک است و به سادگی می‌توان از ضعف هر کدام از دستگاه‌ها گذشت.

تعامل با دستگاه

آیپد ایر دارای یک صفحه‌نمایش چند لمسی است که برای استفاده‌ی مستقیم به واسطه‌ی لمس دست‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید آهسته یا تند ضربه بزنید و در غیر این صورت انگشت خود را در میان بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و تمام اپلیکیشن‌های آن حرکت دهید. برای ورود متن، یک صفحه‌کلید مجازی وجود دارد. همچنین با صفحه‌کلید فیزیکی که فروشی جداگانه دارد نیز می‌توان از طریق بلوتوث با آیپد ارتباط برقرار کرد و مشغول به تایپ شد. اپل همچنین برای کاربردی‌تر کردن آیپد‌ها در نسخه‌ی نهم سیستم‌عامل iOS قابلیت‌هایی همچون توانایی نمایش دو پنجره‌ی اپلیکیشن در کنار هم و استفاده از کیبورد تبلت شبیه به تاچ‌پد را اضافه کرده است.

Apple iOS 9 iPad Air 2

مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی صفحه‌نمایش لمسی ندارد؛ اما دارای یک صفحه‌کلید فیزیکی کامل و تاچ‌پدی بزرگ است که اجازه می‌دهد از انواع ژست‌های موجود در سیستم‌عامل OS X استفاده کنید. بسته به اندازه‌ی صفحه‌کلید، آیپد ایر می‌تواند زمینه‌ی تایپ تقریبا خوبی همچون مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی در اختیار شما بگذارد؛ با اینحال اغلب اوقات نیاز دارید تا برای ارتباط بهتر با دستگاه، بخش‌های مختلفی از سیستم‌عامل را لمس کنید. به همین ترتیب،  سیستم‌عامل مک‌بوک ایر را می‌توان با کمک ترک‌پد و ژست‌های آن و همچنین میان‌بر‌های کیبورد قابلیت‌های مختلف و سریعی اجرا کرد.

apple macbook

تعامل با دستگاه شاید مهمترین قسمت در مقایسه این دو دستگاه است که برای هر فردی ممکن است وابسته به نیاز‌ها مختلف باشد. بنابراین باید تصمیم بگیرید دستگاه خود را بیشتر برای تایپ کردن و مولتی تسکینگ قوی می‌خواهید یا اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای و مرور سریع وب. مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی با ترک‌پد و کیبورد فوق‌العاده‌ای که دارد کار تایپ کردن و مولتی تسکینگ را بسیار ساده می‌کند و از آن طرف آیپد ایر با نمایشگر لمسی که تعامل بیشتری با صفحه‌نمایش را باعث می‌شود، برای تماشا یا اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای و وب‌گردی گزینه‌ای بسیار بهتری است.

درگاه‌های ورودی

آیپد دارای یک درگاه ورودی لایتنینگ مخصوص است. با کمک همین درگاه، آیپد می‌تواند از آداپتورها (فروش جداگانه) برای ارتباط با وسایلی غیر از USB، اصولاً دوربین‌ها و کارت‌های SD برای بازیابی عکس‌ها استفاده کند. همچنین می‌تواند به صفحه‌نمایش VGA ،HDMI و لوازم جانبی اپل که مختص ویدیو، موسیقی، و غیره هستند، متصل شود. البته باید در نظر داشته باشید که آیپد نمی‌تواند به لوازم جانبی ذخیره‌سازی مثل هار‌د‌های اکسترنال متصل شود.

مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی دارای دو پورت USB 3 و یک پورت تاندربولت ۲ است. به کمک این درگاه‌ها و کابل مناسب یا آداپتورهای آن می‌توان با اکثر لوازم جانبی کامپیوتر و لوازم جانبی استاندارد، از جمله صفحه‌نمایش و ابزارهای ذخیره‌سازی خارجی مرتبط شد. اگر چه مشخصات سخت‌افزاری و درگاه‌های هر دو آیپد ایر و مک‌بوک ایر قابل تغییر نیستند، اما مک‌بوک بسیار توسعه‌پذیر‌تر از آیپد است.

سیستم‌‌عامل

ipad macbook air

سیستم‌عامل آیپد‌ایر ۲،  iOS 8 است؛ یک سیستم‌عامل تک کاربره‌ی تمام صفحه که فایل سیستم‌های آن توسط کاربر قابل رویت نیستند و قادر نخواهید بود به قابلیت‌ها و عملکردهای سطح سیستمی دسترسی داشته باشید. استفاده از آن بسیار ساده است و می‌توان با پتانسیل کامل یا هر تنظیمات شخصی دیگر اجرا شود. قابلیت‌هایی به آن اضافه شده است که می‌توانید با آن صفحه‌کلید معمولی، گزینه‌های به اشتراک‌گذاری و فیلترهای تصویر داشته باشید.

مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی، سیستم‌عامل لپ‌تاپ و دسکتاپ اپل، یعنی OS X Yosemite را اجرا می‌کند. یک سیستم‌عامل زیبا و چند کاربره که تمام قدرت UNIX 3 را با یک رابط گرافیکی قوی به همراه لایه‌ی اجرای مشابه iOS پیش روی شما قرار می‌دهد.

شعار iOS برمبنای اصل سادگی و استفاده بهینه است. به این معنی که افراد با وجود سادگی این سیستم‌عامل، می‌توانند موفق به انجام برخی از کارهای پیچیده‌ای که با سیستم‌های قوی‌تری مثل OS X انجام می‌دهند، شوند. این مهم، اقشار مختلف مردم را با سلیقه های متفاوت جذب می‌کند. سیستم‌عامل دسکتاپ اپل برای انجام وظایف چند وظیفگی گزینه‌‌ی بسیار مناسب‌تری است؛ اما iOS قطعا برای مطالعه، تماشای فایل‌های چند رسانه‌ای و مرور بهتر صفحات وب از آن استفاده کرد.

نرم‌افزارها و سرویس‌ها

آیپد‌ایر ۲ به فروشگاه نرم‌افزاری سیستم عامل iOS دسترسی دارد که تاکنون بیش از 1 میلیون برنامه در آن قرار گرفته است. برنامه‌های بسیارمتنوعی برای سیستم‌عامل iOS وجود دارند؛ از بازی‌ها گرفته تا برنامه‌های خلاقانه، برنامه‌های ارتباطی تا سرگرمی و اوقات فراغت. بیشتر آن‌ها مجانی یا بسیار ارزان قیمت هستند. آیپد همچنین می‌تواند صفحه‌های HTML 5 را باز کند؛ اما نمی‌توان با آن برنامه‌ها را از اینترنت یا هر منبع دیگر به‌جز فروشگاه اپل، دانلود یا اجرا کرد. نسخه‌های کلاسیکی از برنامه‌ها مثل آفیس مایکروسافت، Adobe Lightroom, GarageBand, iMove و Pixelementor را نیز در خود دارد.

مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی، فروشگاه مخصوص سیستم‌عامل مک OS X را در اختیار دارد که مشابه فروشگاه iOS عمل می‌کند. با آن می‌توانید به‌صورت ایمن، به انواع بازی‌ها و سایر نرم‌افزارها دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید صفحات HTML 5 را نیز اجرا کنید یا از وب و منابع دیگر برنامه‌ها را دانلود کنید؛ اما برنامه‌های مخصوص دسکتاپ مثل Final Cut Pro در, Microsoft Office, Adobe Creative Cloud قابل دسترسی نیستند.

آیپد و iOS برنامه‌ها و نرم‌افزارهای متنوعی دارند که قیمت آن‌ها ارزان یا حتی رایگان است. مک‌بوک و OS X نرم‌افزارهایی دارند که روی iOS قابل اجرا نیستند. هر دو سیستم‌عامل به آی‌کلود، دراپ‌باکس، اسکای‌درایو، گوگل و سرویس‌های آنلاین دیگر نیز دسترسی دارند.

چه کسی باید آیپد‌ایر ۲ بخرد؟

 درحالی که مک‌بوک ایر قدرت بیشتری دارد، آیپد‌ایر ۲ هم با توجه به سادگی اعمال و رابط کاربری خود، عملکرد‌های مهم و حتی سنگین را به راحتی اجرا می‌کند. آیپد‌ایر ۲ برای افرادی که می‌خواهند مطالعه، بازی‌های سبک و عملکرد‌های پایه‌ای تبلت‌ها را داشته باشند، توصیه می‌شود. اما اگر قصد تایپ متون، استفاده‌های سنگین، نمایشگری بزرگتر یا سیستم‌عاملی بر پایه دسکتاپ دارید، قطعا آیپد ایر 2 پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

اگر قابلیت حمل و نقل تبلت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، می‌توانید به نسخه ۷.۹ اینچی آیپد نیز فکر کنید. آیپد ۷.۹ اینچی اپل با نام آیپد مینی ۳ در صورتی که آیپد ایر هم برایتان بزرگ است، یک انتخاب برای شما خواهد بود.

چه کسی باید مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی بخرد؟

برای افرادی که نیاز به نرم‌افزار‌های سنگین و محاسبات پیچیده دارند، این دستگاه خوش ساخت اپل مناسب‌تر به نظر می‌رسد. برای تایپ سریع‌تر، داشتن لپ‌تاپی با حمل و نقل آسان و استفاده از نرم‌افزار‌هایی سنگین، مک‌بوک ایر گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. مک‌بوک‌ایر مجهز به سیستم‌عامل OS X از رابط کاربری بسیار مناسبی برخودار است که می‌تواند بهره‌وری شما در حین کار را نیز افزایش دهد. اگر برنامه‌هایی مثل فتوشاپ، ابزارهای حرفه‌ای، یا نرم‌افزارهای پرکاربرد دیگر نیاز دارید، مک‌بوک ایر برای شما گزینه خوبی است.

همچنین، برای افرادی که می‌خواهند یک دستگاه مک OS X داشته باشند که بتوانند آن را در خانه یا محل کار به یک صفحه‌نمایش 27 اینچی با رابط Thunderbolt متصل کنند و با آن کار کنند مناسب است. به دلیل داشتن درگاه‌ها، به شبکه‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی موجود بیشتری این لپ‌تاپ در مقایسه با تبلت آیپد ایر ۲ متصل می‌شود که همین موضوع ممکن است برای برخی از افراد اهمیت بسیار بیشتری پیدا کند. اگر لازم است یک لپ‌تاپ داشته باشید، اما می‌خواهید کوچک‌ترین لپ‌تاپ ممکن را بخرید، این گزینه برای شما بسیار مناسب است.

اگر مک‌بوک ایر ۱۱  اینچی به اندازه کافی برای شما بزرگ نیست، می‌توانید مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی را تهیه کنید یا حتی می‌توانید مک‌بوک پرو که بسیار قدرتمندتر است را انتخاب کنید.

هنوز تصمیم نگرفته‌اید؟

برخی افراد دستگاه‌های موبایلی و با قابلیت حمل و نقل راحت‌تر را ترجیح می‌دهند و تنها به دنبال آیپد هستند. اولویت برخی دیگر محاسبات است و یک لپ‌تاپ می‌خواهند. برخی هم هر دو دستگاه را می‌خرند. در هر صورت مهم‌ترین مسئله درباره گزینه انتخابی شما، نیازهای شخصی شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات