آیا نتایج تست سقوط و امتیازات تعمیرپذیری اهمیتی دارند؟

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
مطالعه 8 دقیقه
هدف از تست‌های سقوط چیست؟ نتایج این تست‌ها تا چه حد قابل اعتماد و دقیق هستند و اهمیت آنها چقدر است؟
تبلیغات

به طور قطع شما نیز با ویدیوهایی مواجه شده‌اید که افرادی در آن‌ها گوشی‌های پرطرفدار را در دست گرفته و به روی زمین رها می‌کنند. در اکثر موارد نیز صفحه نمایش دچار شکستگی می‌شود. احتمالا تست کالبدشکافی و تعیین تعمیرپذیری دستگاه را هم دیده‌اید. اما همواره این سوال وجود دارد که هدف از این نوع تست‌ها چیست؟ نتایج این تست‌ها تا چه حد قابل اعتماد و دقیق هستند و اهمیت آنها چقدر است؟

ویدئوهای تست سقوط می‌توانند نظر هزاران نفر را به خود جلب کنند. تماشای این ویدئوها جذاب است اما سوال اینجا است که آیا هدف مشخص و مفیدی دارند یا تنها برای جلب توجه بینندگان ساخته می‌شوند.

در مورد امتیازات تعمیرپذیری نیز این سوال مطرح است. این روند به عادتی تبدیل شده است که پس از گذشت چند روز از معرفی گوشی‌ها، عده‌ای قطعات آن‌ها را باز کرده و سپس سر هم می‌کنند تا امتیازی برای آسانی و یا سختی این کار در نظر بگیرند. آیا این که شما باتری یک گوشی را با یا بدون ابزار اضافی می‌توانید عوض کنید، در تصمیم شما برای خرید آن گوشی تاثیری می‌گذارد؟

با جستجوی ساده در اینترنت می‌توان موارد بسیاری از افراد حرفه‌ای و آماتور را یافت که مشغول به انجام انواع مختلف تست‌های سقوط هستند. در ادامه به این مورد خواهیم پرداخت که آیا کاربران توجهی بیش از تنها یک نگاه به نتایج و امتیازات تست سقوط و تعمیرپذیری دارند و آیا این نتایج تاثیری بر تصمیم آن‌ها در خرید گوشی مورد نظرشان دارد یا خیر.

به کجا مراجعه کنیم؟

تعمیر یک گوشی یا تبلت می‌تواند هزینه‌بر باشد اما گزینه‌ای ارزان ولی با ریسک بالا وجود دارد و آن تعمیر کردن توسط خود مالک آن است. اما نکته اینجا است که تعمیر لوازم الکتریکی مانند گذشته ساده نیست و نیاز به مهارت دارد و به غیر از تعداد کمی کاربر ماهر بقیه افراد برای تعمیر لوازم الکتریکی به محل‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

iFixit.com سایتی است که در زمینه‌ی جدا کردن قطعات گوشی و امتیازدهی به تعمیرپذیری آن تخصص دارد. این سایت گاهی اوقات نکات خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برای مثال در بین پرچم‌داران موجود در بازار گوشی که تعمیرپذیری راحت‌تری نسبت به بقیه دارد را اعلام می‌کند.

به طرز مشابه، Square Trade نیز که گواهی‌هایی برای گوشی‌های مختلف ارائه می‌دهد، ویدئوهای تست سقوط محصولات را منتشر می‌کند و مقاومت گوشی‌های هوشمند را در مقابل سقوط از ارتفاع‌های مختلف می‌سنجد.

اطلاعاتی که توسط iFixit و سرویس‌هایی مانند Square Trade ارائه می‌شوند به منظور راهنمایی خریداران برای انتخابی بهتر منتشر شده‌اند

اطلاعاتی که توسط iFixit و سرویس‌هایی مانند Square Trade ارائه می‌شوند به منظور راهنمایی خریداران برای انتخابی بهتر منتشر شده‌اند اما به طور قطع می‌توان گفت که تعداد خریدارانی که از آن اطلاعات برای خرید استفاده می‌کنند بسیار کمتر از کسانی است که تنها برای جذابیت تماشای سقوط گلکسی‌ها و آیفون‌ها به این ویدئوها روی می‌آورند!

میروسلاو ژوریچ، مدیر بخش اطلاعات iFixit، اطلاعات و آماری را در اثبات این که خریداران گوشی‌های هوشمند به امتیازات تعمیرپذیری در خرید گوشی اهمیت می‌دهند ارائه داده است.

او می‌گوید نتایج یک نظر سنجی از بین ۱۳ هزار کاربر این سایت، نشان می‌دهند که ۹۳ درصد از آن‌ها به امتیازات تعمیرپذیری در خرید گوشی‌های خود اهمیت می‌دهند. البته از کاربران سایتی که تخصص این کار را دارد، گرفتن چنین پاسخی قابل پیش‌بینی بود. اما ژوریچ اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه می‌دهد و می‌گوید:

ما افراد بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم که تنها به دلیل عدم راحتی تعویض باتری یا باز کردن گوشی برای تعمیر، از خرید آن منصرف شده‌اند. البته بسیاری نیز با دیدن راحتی تعمیر گوشی مورد علاقه خود بسیار خوشحال نیز شده‌اند.

نابود شدن گوشی

در مورد Square Trade چطور؟ آیا این سایت می‌تواند داده‌هایی ارائه کرده و نشان دهد که کاربران در تماشای ویدئوهای تست سقوط آن، به دنبال نکته‌ای غیر از جذابیت سقوط پرچم‌داران شرکت‌های مشهور هستند؟

تای شای، مدیر ارشد بخش بازاریابی Square Trade می‌گوید بسیاری از افراد در طی استفاده‌ی خود از گوشی‌های هوشمند متوجه هزینه‌های گزاف تعمیر گوشی خراب شده‌اند. ممکن است گوشی به اندازه‌ی قیمت خود برای تعمیر مجدد هزینه در بر داشته باشد.

شای مدعی است که با افزایش کاربران گوشی‌های هوشمند و سختی تعمیر آن‌ها بسیاری با خراب شدن گوشی خود از آن استفاده نکرده و به سراغ گوشی جدید خواهند رفت، اما iFixit و Square Trade سعی در آموزش این افراد دارند تا نشان دهند که می‌توان ازآن گوشی‌ها استفاده کرده یا به راحتی آن‌ها را تعمیر کرد. او همچنین می‌افزاید:

میلیون‌ها فرد در دنیا مشکل تعمیر گوشی را تجربه کرده‌اند و اگر شما نیز زمانی این وضعیت را داشته باشید، آموزه‌های ما را بسیار مفید خواهید دانست.

همچنین شای می‌گوید که Square Trade تست‌های خاص خود را دارد و تحقیق‌های زیادی را در بین کاربران خود انجام می‌دهد. برای مثال آن‌ها عمر گوشی درون آب را می‌سنجند تا احتمال خرابی گوشی شما را زمانی که چای میز کارتان بر روی آن می‌ریزد، به نمایش بگذارند. او ادعا می‌کند که این ویدئوها با میلیون‌ها بیننده‌ای که دارند حتی می‌توانند نظر کاربران را برای خرید گوشی‌های مختلف تغییر دهند. او می‌گوید:

آیا این تنها عاملی است که در خرید گوشی مدنظر قرار می‌دهند؟ جواب این سوال به طور قطع منفی است اما این نکته نیز بخشی از مواردی است که خریداران در خرید خود به آن توجه می‌کنند.

گوشی‌های جان سخت

Square Trade تا به امروز لیستی از گوشی‌هایی که کمترین یا بیشترین مقاومت را در برابر سقوط دارند ارائه نکرده، به علاوه هیچ گونه لیستی برای گوشی‌هایی که احتمال خرابی آن‌ها بیشتر است نیز ارائه نشده است.

سخن‌گویان اپراتورهای مختلف نیز از دادن اطلاعات در مورد تعداد خرابی گوشی‌ها با برندهای مختلف خودداری می‌کنند. اسپرینت می‌گوید این داده‌ها محرمانه بوده و اسپرینت آن‌ها را به اشتراک نمی‌گذارد. ورایزن می‌گوید که اطلاعات از این دست را منتشر نمی‌کند و تی موبایل نیز از دادن پاسخ سر باز می‌زند.

اما یکی از شرکت‌هایی که بر روی مقاومت گوشی‌های خود تمرکز دارد کاترپیلار است که تولید گوشی‌های مقاوم در برابر ضربه‌ی CAT را بر عهده دارد. به علاوه این شرکت ابزار مورد نیاز برای کارهای سنگین را نیز تولید می‌کند. کاترپیلار می‌گوید گوشی‌های خود را برای مقاومت در برابر ضربه، سقوط، آب و گرد و غبار تولید می‌کند. کالین بت، مدیر بخش استراتژی کاترپیلار می‌گوید:

ما گوشی‌های خود را طوری می‌سازیم که مقاوم‌ترین تلفن‌های موجود در بازار باشند.

این شرکت نیز از ارائه‌ی داده‌هایی مبنی بر میزان اهمیت این ویژگی گوشی‌ها برای خریداران محصولات کت خودداری می‌کند، اما بت مدعی است که بازخوردهای دریافتی بسیار مثبت هستند.

به علاوه کت به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ۷۷ درصد صدماتی که به گوشی‌های هوشمند وارد می‌شوند ناشی از ضربه و سقوط آن‌ها است. این شرکت نیز برای جلوگیری از اتفاقات ذکر شده گوشی‌های خود را در سخت‌ترین شرایط مورد آزمایش قرار می‌دهد. بت می‌گوید:

ما تضمین نمی‌دهیم که گوشی‌های کت به هیچ عنوان خراب نمی‌شوند، چرا که هر چیزی را می‌توان شکست و خراب کرد. گوشی‌های کت از سایر گوشی‌های موجود در بازار بسیار مقاوم‌تر هستند و انواع مختلف تست‌ها را برای اطمینان از این موضوع پشت سر می‌گذارند.

شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند چه نظری در این مورد دارند؟

17953 broken smartphone 1600x1200

شرکت‌های مانند اپل، اچ‌تی‌سی، سامسونگ، هواوی، بلک‌بری و موتورولا نیز آن طور که انتظار می‌رفت از گفتگو در این مورد خودداری کرده و علاقه‌ای به اشتراک‌گذاری داده‌های خود ندارند.

البته اطلاعات زیادی از این شرکت‌ها نیز نمی‌توان بدست آورد چرا که آن‌ها سیاست‌های مشخصی برای بازگرداندن گوشی‌های آسیب دیده دارند و گوشی که در اثر ضربه یا سقوط آسیب دیده باشد، غالبا مشمول این ضمانت از سوی شرکت سازنده نمی‌شود. بنابراین کاربران نیز به این شرکت‌ها مراجعه نکرده و در نتیجه آمار دقیقی در این مورد در دست این شرکت‌ها نیست. استیو کوئینگ، مدیر بخش تحلیل صنعت اتحادیه‌ی مصرف‌کنندگان لوازم الکترونیکی می‌گوید:

ما به دارندگان گوشی‌های هوشمند توصیه می‌کنیم در صورت بروز هرگونه مشکلی و قبل از هر کاری به شرکت تولید کننده یا نمایندگی آن مراجعه کنند. در بسیاری موارد اگر شما از این راه وارد نشده و خود دست به تعمیر گوشی بزنید، باعث ابطال ضمانت گوشی خود خواهید شد.

تولید کنندگان لوازم الکترونیکی می‌خواهند خود تعمیر گوشی‌هایشان را بر عهده داشته باشند و نگران این موضوع هستند که اگر فردی در خانه دست به تعمیر بزند و باعث خرابی بیشتر شود، مسئولیتی سنگین بر دوش شرکت سازنده می‌گذارد. این موضوع رفته رفته با پیشرفت و پیچیده‌تر شدن لوازم الکتریکی، پیچیده‌تر نیز خواهد شد. کوئینگ می‌افزاید:

ما در مورد لوازم ساده‌ای صحبت نمی‌کنیم. در مورد ابزارهای پیچیده‌ای سخن می‌گوییم که از هزاران قطعه تشکیل شده‌اند و هر کدام نیاز به تخصصی خاص برای تعمیر دارند.

در نظرسنجی جدید، اتحادیه مصرف کنندگان لوازم الکتریکی، CEA، دریافته است که اعتبار ضمانت سازنده در انتخاب ۷۵ درصد از افرادی که بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ میلادی به دنیا آمده‌اند، تاثیر بسزایی داشته است. این مقدار در بین متولدین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۴ میلادی به ۶۴ رسیده و در بین متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ این میزان به ۵۴ درصد کاهش می‌یابد.

کاربران توجه زیادی به تعمیرپذیری گوشی ندارند

به علاوه در نظر سنجی در مورد کیفیت، قیمت و ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند نیز سوال شده بود و تعمیرپذیری حتی در گزینه‌ها نبود تا توسط کاربران انتخاب شود. اما کوئینگ می‌گوید که از داده‌های این نظرسنجی می‌توان متوجه شد که کاربران توجه زیادی به تعمیرپذیری گوشی ندارند. او می‌افزاید:

در این داده‌ها در مورد تعمیرپذیری سخنی به میان نیامده اما با تحلیل آن‌ها می‌توان متوجه تاثیر کم آن در دید کاربران شد.

به علاوه او معتقد است که با وجود گزینه‌های مختلف پیش رو در بازار حال حاضر گوشی‌های هوشمند، در بسیاری موارد خرید گوشی جدید بسیار اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر است.

پیش‌گیری از یک فاجعه

ویدئوهای تست سقوط بیشتر برای جلب توجه کاربران ساخته می‌شوند

اما دوباره این سوال مطرح می‌شود که آیا کسی به نتایج تست سقوط و امتیازات تعمیرپذیری توجهی دارد؟ پاسخ سوال مثبت است اما تعداد آن مشخص نیست.

iFixit و Square Trade به طور قطع تاثیر مثبتی داشته‌اند. به خصوص iFixit به کاربران آموزش می‌دهد که خود گوشی معیوبشان را تعمیر کنند. ژوریچ می‌گوید:

ما در تلاش هستیم تا دانش لازم برای تعمیر گجت‌های مختلف را به کاربران انتقال دهیم. به علاوه ما در تلاش هستیم تا کاربران با تعمیر گوشی‌های خود بی‌نیاز از خرید گوشی جدید شوند.

میلیاردها گوشی در سال تولید می‌شوند و منابع مختلف را به کار برده و مصرف می‌کنند. ژوریچ فلسفه‌ی وجود iFixit را حفاظت این منابع دانسته و می‌افزاید:

در حال حاضر نمی‌توان آینده‌ای روشن را متصور بود. به این دلیل ما اقدام به راه‌اندازی سایت iFixit کردیم و با ساخت ابزارهای مختلف سعی داریم تا کار تعمیر را آسان‌تر بکنیم.

نتیجه این که ویدئوهای تست سقوط بیشتر برای جلب توجه کاربران ساخته می‌شوند، بررسی استحکام گوشی به این روش، بسیار پرخطا است و کاربر نمی‌تواند خیلی روی نتایج آن حساب کند، چرا که هر بار که گوشی از ارتفاع می‌افتد شکل و زاویه افتادن آن (هر چقدر هم که کنترل شده باشد) متفاوت است و احتمال خطا در آن بسیار است. اما روند بررسی تعمیرپذیری یک گوشی می‌تواند کمک بسیاری به کاربران بکند؛ حداقل برای آن دسته از خوره‌هایی که دوست دارند در صورت بروز مشکل از شیوه تعمیر دستگاهشان آگاه باشند و بتوانند هزینه تعمیر آن را تخمین بزنند.

نظر شما چیست؟ آیا نتایج تست‌های سقوط و امتیازات تعمیرپذیری در انتخاب خرید گوشی هوشمند تاثیری دارند؟ آیا این تست‌ها روی انتخاب شما تاثیر می‌گذارند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات