تولید ماده ای با قابلیت تولید سوخت از گازهای گلخانه ای

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
امروزه انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا به یکی از اصلی‌ترین دل‌مشغولی‌های کشورها تبدیل شده است. در کنار تلاش برای کاهش حجم گازهای منتشر شده، شماری از دانشمندان نیز در حال تحقیق برای ایجاد مکانیزمی هستند که طی آن دی اکسید کربن هوا جذب شده و از آن سوخت تولید کنند.
تبلیغات

مطمئنا یکی از روش‌های کاهش میزان آلودگی هوا امکان جذب و پالایش هوای محیط است. در کنار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، وجود روش‌هایی که بتوان از طریق آن دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و هوا را پالایش کرد، بسیار کاربردی است. هرچند درختان چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارند، اما حجم آلودگی به اندازه‌ای بالا است که تلاش‌های بیشتری را می طلبد. محققان در حال کار روی ماده‌ای هستند که قادر است دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و با استفاده از این گاز گلخانه‌ای، سوخت تولید کند.

دانشمندان این ماده را تترامر مس (Copper Tetramer) نام نهاده‌اند. این ماده از توده‌های چهار اتمی کربن تشکیل شده که روی یک لایه‌ی بسیار باریک از اکسید آلومینیوم قرار دارند. تترامر مس قادر است با دی اکسید کربن واکنش نشان داده و در نقش یک کاتالیزور عمل کند. خروجی واکنش حاصل از تترامر مس و دی اکسید کربن متانول است که می‌توان از آن به عنوان سوخت استفاده کرد.

هرچند سوزاندن متانول مجددا باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد، اما ایجاد چنین چرخه‌ای نیز می‌تواند به محدود و قابل کنترل کردن انتشار گازهای خطرناک کمک کند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که هنوز راه درازی تا ارائه‌ی این فناوری به عنوان یک محصول تجاری باقی مانده است. دانشمندان تنها مقدار محدودی از این ماده را ایجاد کرده‌اند و هنوز عمر این محصول مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات