عینکی که خوابی بهتر برای شما به ارمغان می‌آورد

پنج‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
با تغییر روش زندگی در زندگی مدرن و امروزی، دانشمندان معتقدند انسان‌ها بیشتر از گذشته خسته می‌شوند. عینکی الکتریکی جدید Ayo در نظر دارد تا یکی از ابعاد این خستگی یعنی خواب‌آلودگی را از بین ببرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کم شدن فعالیت بدنی و قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید همگی از عواملی هستند که انسان امروزی خسته‌تر از گذشته است.

عینک Ayo قصد دارد با استفاده از نوری آبی رنگ، خواب‌آلودگی ناشی از خستگی مفرط را از بین ببرد. این گجت که مانند عینکی بر روی چشم قرار داده می‌شود از نور آبی در فرکانسی مشخص استفاده می‌کند تا وضعیت انرژی و خواب شما را بهبود ببخشد. الکساندر دیمیتریف که سازنده‌ی عینک است می‌گوید گذاشتن این عینک بر روی چشم‌ها به مدت ۲۰ دقیقه در روز می‌تواند خستگی شما را برطرف کرده و شما را برای ادامه‌ی کارهای روزمره آماده‌تر کند.

این نور آبی به طرز مؤثری به مغز دستور می‌دهد تا تولید ملاتونین را متوقف کند. علم استفاده شده برای تولید این گجت، کرونوبیولوژی است که در مورد ریتم‌های طبیعی بدن تحقیق می‌کند. به نظر می‌رسد بخشی از این ریتم‌ها توسط نور و به طور خاص توسط نور آبی کنترل می‌شوند که Ayo آن‌ها را منتشر می‌کند. نور آبی به مغز شما دستور می‌دهد تا هورمون خواب‌آور ملاتونین را تولید نکند که در نتیجه‌ی آن شما احساس خواب‌آلودگی نخواهید کرد.

دیمیتریف و همکارش، برانیسلاو نیکولیچ، این ایده را زمانی که از مشکل خواب هنگام تحصیل در دانشگاهی در هلند رنج می‌بردند، در سر داشتند. بنابراین پس از دو سال کار بر روی آن در کشور بلغارستان، آیو که شباهتی عجیب به گوگل گلس دارد، ساخته شد.

البته باید از راهنمای استفاده از این عینک اطلاع کافی داشته باشید؛ چرا که استفاده از آن در زمان‌های نامناسب می‌تواند مانع از خواب شما در زمان نیاز شود.

اما آیا واقعاً این گجت به درستی عمل می‌کند؟ متخصص خواب، دکتر برایان ویند که از ایده‌ی آیو به خوبی استقبال می‌کند، معتقد است که این عینک پایه‌های علمی محکمی دارد که براساس نور و پاسخی که مغز به آن می‌دهد عمل می‌کند. اما در نقطه‌ی مقابل دکتر هاولی مونتگومری داونز، استادیار روانشناسی در دانشگاه ویرجینیای غربی، با شک و تردید در مورد این گجت سخن می‌گوید و منتظر است تا این عینک به صورت کامل تحت آزمایش قرار بگیرد و آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد. او معتقد است باید خریداران این گجت شواهد محکمی در مورددرستی عملکرد آن از سازندگان درخواست کنند.

البته آیو در این زمینه تنها نیست و عینک ۲۹۹ دلاری Re-Timer نیز در واقع همین عمل را انجام می‌دهد؛ اما حسگرهای موجود در آیو را نداشته و طراحی مانند عینک اسکی دارد. طراحی زیبا و کوچک آیو به همراه قیمت ۱۶۹ دلاری می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد.

نظر شما در مورد این گجت چیست؟ آیا شما نیز از مشکل خواب‌آلودگی ناشی از خستگی مفرط رنج می‌برید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات