بررسی تبلت اکسپریا زد 4 سونی (Sony Xperia Z4 Tablet)

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
مطالعه 19 دقیقه
خانواده تبلت‌های سری Z همواره یکی از جذاب‌ترین تبلت‌های اندرویدی بوده‌اند. سونی در جدیدترین عضو خانواده تبلت‌های اکسپریا زد توانسته باز هم محصولی خوب و دوست داشتنی را روانه بازار کند. در ادامه با زومیت و بررسی تبلت اندرویدی اکسپریا زد ۴ سونی همراه باشید.
تبلیغات

اسفند ماه سال پیش بود که در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل در شهر بارسلونا، شاهد رونمایی از نسل پنجم تبلت‌های پرچمدار خانواده‌ی زد کمپانی سونی به نام زد ۴ بودیم. سونی همانند اجداد قبلی این خانواده، سعی کرد تا استانداردهای سادگی توام با تکنولوژی‌های روز دنیا را به کار بگیرد تا یک محصول ممتاز را روانه بازار کند. سونی موبایل مدتی است که با مشکلاتی در فروش محصولاتش دست و پنجه نرم می‌کند و اکسپریا زد 3 پلاس این کمپانی انتقادهای زیادی را متوجه این کمپانی کرد. از عرضه‌ی سراسیمه‌ی گوشی پرچمدار اکسپریا زد ۴ فقط در کشور ژاپن، که آن هم به جز تغییراتی در پردازشگر و چند چیپ، فرقی با نسل قبل حتی از نظر امکانات و قابلیت‌ها نداشت، تا ارائه همان دستگاه با نام اکسپریا زد 3 پلاس، همگی خبر از این می‌دادند که بخش ضررده موبایل سونی روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند. اما داستان تبلت‌های این کمپانی متفاوت است. ژاپنی‌ها در تولید تبلت‌هایشان خلاقیت بالایی نشان داده‌اند و مرحله به مرحله در تولید این محصولات پخته‌تر عمل می‌کنند. سونی مدعی است که تبلت اکسپریا زد ۴ نازک‌ترین، سبک‌ترین و قدرتمند‌ترین تبلت ۱۰ اینچی دنیا است و با داشتن صفحه نمایشی با رزولوشن 2K، تجربه‌ای بی‌همتا را رقم می‌زند. اما آیا واقعا تبلت زد ۴ می‌تواند این لقب‌های سنگین را یدک بکشد؟

دفتر سونی در ایران تبلت اکسپریا زد ۴ را در اختیار زومیت قرار داده تا در بوته نقد و آزمایش قرار گیرد.

طراحی و سخت‌افزار

سبک، باریک، خوش‌دست و قدرتمند

اولین چیزی که در تبلت اکسپریا زد ۴ سونی توجه‌مان را جلب می‌کند، طراحی ساده و ارگونومی مناسب آن است و به محض اینکه آن را به دست می‌گیریم، سبکی و ابعاد بسیار خوب آن، حس راحتی در هنگام استفاده را به ما منتقل می‌کند. تبلت زد ۴ بهینه‌سازی‌های خوبی نسبت به نسل‌های قبلی‌اش دارد و نشان می‌دهد زبان طراحی آمنی‌بالانس تا چه حد می‌تواند در ایجاد یک تبلت راحت و خوش‌دست موثر واقع شود. سونی برای صفحه‌ی جلویی این دستگاه، مانند قبل از یک پوشش تمام شیشه‌ای بهره برده است؛ شیشه‌ای که ضد خش است و مقاومت نسبتا خوبی دارد. قسمت پشتی تبلت از جنس پلاستیک نسبتا لطیفی است به چفت شدن انگشتان در هنگام کار با دستگاه کمک شایانی می‌کند. البته اگر مانند گوشی‌های خانواده زد، بدنه پشتی از جنس شیشه‌ی مقاوم و ضد خش بود، این تبلت زیبا، زیباتر هم می‌شد. ما با یک تبلت ۱۰.۱ اینچی طرف هستیم اما سونی توانسته در طراحی دستگاه به قدری ظریف و حساب‌ شده کار کند که به جای القای حس در دست گرفتن یک صفحه نمایش بزرگ، احساس راحتی را به واسطه‌ی وزن ۳۹۳ گرمی و نازکی ۶.۱ میلی‌متر به کاربر منتقل کند.

در زیر جدول مشخصات فنی تبلت اکسپریا زد ۴ را مشاهده می‌کنید و برای مقایسه‌، تبلت آیپد ایر ۲ را در برابر آن قرار دادیم:

 

Sony Xperia Z4 Tablet

Apple iPad Air 2

ابعاد

254 x 167 x 6.1 mm

240 x 169.5 x 6.1 mm

وزن

393 g

437 g

سایز

10.1 inches

9.7 inches

صفحه نمایش

2560 x 1600 pixels (299 ppi)

1536 x 2048 pixels (264 ppi)

نوع صفحه نمایش

IPS LCD

LED-backlit IPS LCD

باتری

 6,000mAh

8,820mAh

حافظه ذخیره سازی

 32 GB

16 / 64/ 128GB

حافظه خارجی

microSD (up to 128GB)

-

دوربین پشت

8.1 MP, 3264 x 2448 pixels, autofocus

8 MP, 3264 x 2448 pixels, autofocus

دوربین جلو

5MP

1.2 MP

ضبط ویدیو

1080p@30fps

1080p@30fps

NFC

Yes

No

Bluetooth

v4.1

v4.0

SoC

Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810

Quad-core 1.5 GHz Cortex-A53 & Quad-core 2 GHz Cortex-A57

Apple A8X

Triple-core 1.5 GHz

GPU

Adreno 430

PowerVR GXA6850

RAM

3GB

2GB

WiFi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, DLNA, WiFi Direct, hotspot

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

سیستم‌عامل

Android OS, v5.0.2 (Lollipop)

iOS 8.1, upgradable to iOS 8.4

ضد آب

Yes, IP68 certified - dust and water proof up to 1.5 meter and 30 minutes

No

سنسور اثر انگشت

No

Yes

ظاهر تبلت متحول نشده بلکه بهینه‌سازی‌های کوچکی روی آن اعمال شده تا تجربه کاربری بهتر شود. از روبه رو، حاشیه‌های نمایشگر شاید مقداری توجهمان را جلب کند، اما به محض روشن کردن تصویر، این توجه به کیفیت بالای نمایشگر و ابعاد آن دوخته می‌شود.البته یکی از مزیت‌های حاشیه‌های کناری تبلت این است که هنگام در دست گرفتن دستگاه، دست روی نمایشگر نمی‌آید و مزاحمتی برای تماشای صفحه ایجاد نمی‌شود. شاید هیچ‌گاه حمل و نقل یک تبلت ۱۰ اینچی راحت نباشد، مگر اینکه آن تبلت وزن مناسبی داشته باشد. این یک مشخصه‌ی بارز برای تبلت اکسپریا زد ۴ سونی است. زد ۴ با اینکه نمی‌تواند با وجود تبلت آیپد ایر ۲ اپل در جایگاه نازک‌ترین تبلت دنیا بنشیند، اما به راحتی می‌توان به آن لقب نازک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی اندرویدی را داد. مانند همیشه، ضد آب بودن دستگاه‌های پرچمدار سونی به عنوان امضا در آنها وجود دارد و این قاعده در مورد تبلت اکسپریا زد ۴ نیز صدق می‌کند. این تبلت به واسطه‌ی دریافت مجوز IP68، می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب قرار بگیرد و هیچ آسیبی به آن وارد نشود.

Xperia Z4 Tablet 14

اگر تبلت را به حالت افقی در دست بگیریم، دو اسپیکر این دستگاه در قسمت چپ و راست قابل مشاهده هستند. البته در این حالت اگر بخواهید به موزیک گوش دهید و از اسپیکرها استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یا تبلت را روی سطحی قرار دهید یا به صورت عمودی در دست بگیرید تا دستانتان در حالت افقی روی اسپیکرها قرار نگیرد و جلوی خروج صدا را نگیرد. البته شیوه‌ی جای دادن اسپیکرها تحسین برانگیز است و شاید در نگاه اول حتی متوجه حضور آنها هم نشوید، اما محل قرارگیری آنها چندان مناسب نیست. جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و درگاه miniUSB دارای هیچگونه درپوش محافظی در برابر آب نیستند، اما نگران نباشید چرا که سونی با شگرد خاصی توانسته این درگاه‌ها را هم در برابر آب مقاوم کند.

Xperia Z4 Tablet 5

دکمه‌های افزایش و کاهش صدا به همراه دکمه‌ی پاور در لبه‌ی سمت چپ دستگاه قرار دارند. در مورد دکمه‌های کنترل صدا باید بگوییم که طراحی آنها زیادی سفت و محکم کار شده و شاید در هنگام استفاده از آنها به زحمت بیفتید.

Xperia Z4 Tablet 19

نسل قبلی تبلت‌های اکسپریا به مدل زد ۳ تبلت کامپکت می‌رسد که یکی از ایرادات ظاهری آن، ناهنجاری جایگاه جک ۳.۵ میلیمتری بود که به خاطر نازکی تبلت، به طور بسیار مشخصی از لبه‌ها بیرون زده بود، اما این مورد به مقدار قابل توجهی در تبلت اکسپریا زد ۴ بهبود پیدا کرده و جایگاه این خروجی طراحی بهتری دارد. در قسمت فوقانی تبلت هم شاهد درگاه میکرو SD و نانو سیم‌کارت هستیم که به وسیله‌ی درپوشی محافظت می‌شوند.

در مجموع، سونی در طراحی خود، سهولت کار در تبلت را که می‌تواند یکی از معیارهای مشخص برای کسانی باشد که طالب خرید تبلت هستند، در نظر گرفته است. وزن کم، نازکی و سادگی طراحی در کنار ویژگی منحصر به فرد مقاومت در برابر آب، از تبلت اکسپریا زد ۴ یک محصول کاربردی و خوب ساخته است.

Xperia Z4 Tablet 6

نمایشگر

سونی اینبار در جدیدترین تبلت خود، اکسپریا زد ۴، از یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی IPS LCD با رزولوشن فوق‌العاده‌ی ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل بهره برده که این مقدار رزولوشن در این ابعاد به ما تراکم پیکسلی معادل ۲۹۹ پیکسل در هر اینچ را می‌دهد. صفحه نمایش 2K تبلت اکسپریا زد ۴ به نوعی ۶۹.۷ درصد کل نمای جلویی دستگاه را در بر گرفته است.

اگر از نمایشگرهای سونی به خاطر ضعف در زوایای دید شاکی بودید، این مورد به طور کامل در نمایشگر تبلت اکسپریا زد ۴ رفع شده است. استفاده صحیح از تکنولوژی IPS، تبلت اکسپریا زد ۴ را قادر ساخته تا در هر زاویه‌ای، بهترین تصویر را به چشمان مخاطب برساند.

Xperia Z4 Tablet 4

به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos که در تلویزیون‌های سری براویا سونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبب شده تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در تبلت اکسپریا زد ۴ به نمایش در بیاید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان شده است.

رزولوشن 2K و استفاده از تکنولوژی‌های مختلف شفافیت و وضوح بالا را به همراه آورده است

سونی برای آنکه تصاویر به صورت کاملا طبیعی به نمایش درآیند از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است. به گفته‌ی سونی، این قابلیت توانسته به میزان ۱۳۰ درصد شفافیت و واقع‌گرایی رنگ‌های به نمایش درآمده را بهبود بخشد. در نگاهی اجمالی، می‌توانیم تایید کنیم که رنگ‌های به نمایش درآمده از شفافیت و دقت خوبی برخوردار هستند، اما بسته به نوع تصویر، این مقدار کاهش و افزایش پیدا می‌کند و در همه‌ی مواقع نمی‌توان از کیفیت بسیار بالا و آنطور که در شعارهای تبلیغاتی آمده مطمئن بود.

سونی همچنین از موتور اختصاصی پردازش تصویرِ خود با نام X-Reality در تبلت اکسپریا زد ۴ هم استفاده کرده است. این موتور پردازش تصویر، برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود که وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را در کنار کاهش میزان نویز برعهده دارد. همچنین این تکنولوژی قابلیتی به نام سوپر رزولوشن را در اختیار دارد که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازه‌ای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

Xperia Z4 Tablet 11

متاسفانه ما این بار شاهد قابلیت کاربردی Glove Mode در تبلت اکسپریا زد ۴، همانند برخی پرچمداران دیگر سونی نیستیم. کاربر با روشن کردن این قابلیت می‌توانست با استفاده از دستکش هم از تبلت خود استفاده کند.

به نسبت تبلت اکسپریا زد ۲ که می‌توان زد ۴ را جانشین حقیقی آن دانست، تبلت اکسپریا زد ۴ از ۴۰ درصد روشنایی بیشتری در صفحه نمایشش برخوردار است و این خصوصیت سبب شده تا کارکردن با این تبلت در فضای باز و زیر تابش نور خورشید، مشکل‌ساز نباشد.

نمایشگر تبلت اکسپریا زد ۴ بسیار بهتر از پیشینیان خودش رشد کرده و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است که می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آن دسته از اشخاصی باشد که به دنبال تبلتی با بهترین نمایشگر هستند.

Xperia Z4 Tablet 7

دوربین

مطمئنا دیدن کسی که دارد با تبلت خود به عکاسی می‌پردازد، آنچنان جلوه‌ی خوشایندی ندارد. ابعاد تبلت باعث می‌شود تا عکاسی و فیلم‌برداری با آن آسان نباشد اما در هر صورت کسانی هستند که انتظار دوربین نسبتا قوی در تبلت خود دارند. تبلت اکسپریا زد ۴ از یک ماژول دوربین ۸.۱ مگاپیکسلی با سنسور Exmor RS در پشت و یک ماژول ۵.۱ مگاپیکسل در جلوی خود بهره می‌برد. وجود دوربین با کیفیت در جلوی تبلت اکسپریا زد ۴ یک امتیاز بسیار خوب محسوب می‌شود، چرا که می‌تواند در مکالمه‌های تصویری کیفیت و خروجی مناسبی را ارائه دهد. دوربین پشتی تبلت زد ۴، همان چیزی است که در تبلت‌های زد ۳ کامپکت و زد ۲ به کار رفته و فقط اندکی بهبود پیدا کرده است، اما این بهبود و تغییر آنچنان نیست که بتواند برتری‌های محسوسی داشته باشد.

Screenshot 2015 07 22 07 24 36

در حالت پیش‌فرض، دوربین اصلی تبلت زد ۴ روی حالت اتوماتیک قرار دارد و تصاویر را با رزولوشن ۶ مگاپیکسل تهیه می‌کند. اما کاربر می‌تواند بر روی حالت دستی برود و از همه‌ی توان دوربین در رزولوشن ۸ مگاپیکسل بهره ببرد. فیلم‌برداری نیز با تبلت زد ۴ به صورت 1080pانجام می‌شود که انتظاری کم‌تر از این هم نمی‌رفت. امکانات نرم‌افزاری دوربین تبلت اکسپریا زد ۴ دقیقا همان‌چیزی است که در گوشی‌های پرچمدار این خانواده دیده می‌شود که توضیحات کاملی از آن‌ها در مقاله «با قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین تلفن اکسپریا Z3 سونی آشنا شوید» ارائه داده بودیم.

در زیر چند تصویر تهیه شده با تبلت زد ۴ را مشاهده می‌کنید:

DSC 0004

اسپیکر

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تبلت‌ها که کاربران بسیاری را نیز به سمت این محصولات گرایش داده، موارد مرتبط با محتوا همچون تماشای فیلم، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی، بازی‌ها و از این دست امور است. از این رو اسپیکر در تبلت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. سونی از یک جفت اسپیکر استریو در تبلت جدید خود استفاده نموده است. این اسپیکرها برخلاف مدل قبلی، از لبه‌ها به دو طرف صفحه‌نمایش تغییر مکان داده‌اند تا دست کمتر روی آن‌ها قرار گیرد و صدا واضح‌تر به گوش برسد. البته حتی در چینش جدید اسپیکرها نیز دست بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. کیفیت صدای اسپیکرها چیزی همانند اسپیکرهای مدل تبلت اکسپریا زد ۳ کامپکت است و به مراتب از مدل زد ۲ بالاتر است.

Xperia Z4 Tablet 9

سونی در تبلت اکسپریا زد ۴ مانند نسخه‌های پیشین این تبلت از فناوری جدید 3D Surround Sound به همراه Clear Audio Plus و Xloud Experience بهره برده است. همه این فناوری‌ها در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا صدای شفاف، قوی و با کیفیتی را در Xperia Z4 Tablet تجربه کنید. جالب است بدانید که با وجود اسپیکرهای قوی و دریچه‌های مربوط به آن‌ها، این تبلت موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار به داخل دستگاه، شده است.

سونی در تبلت زد ۴ از سیستم‌ جدیدی برای حذف نویز صدا استفاده کرده که از آن می‌توان برای مکالمه صوتی یا تماس تلفنی استفاده کرد. به طور کلی، اسپیکرهای تبلت زد ۴ تا حد زیادی می‌تواند انتظارات را برطرف کند و در کاربردهای عمومی مانند تماشای فیلم یا انجام بازی، خروجی خوبی را ارائه دهد، اما در هر صورت توصیه می‌کنیم برای لذت بیشتر در تماشای فیلم، انجام بازی و شنیدن موسیقی از هدفون استفاده کنید.

نرم‌افزار

برای اولین بار در خانواده تبلت‌های سونی، تبلت اکسپریا زد ۴ از نسخه‌ی ۵.۰.۲ سیستم‌عامل اندروید آب‌نبات چوبی بهره می‌برد که سونی آن را تا حدودی شخصی‌سازی کرده است. با اینکه مدت‌ زمان زیادی از عرضه‌ی نسخه‌ی ۵.۱ اندروید می‌گذرد، اما هنوز خبری از بروزرسانی به این نسخه‌ی جدید برای تبلت اکسپریا زد ۴ نیست. ما در زومیت نگاهی به ویژگی‌های اندروید ۵.۱ داشتیم که می‌توانید آن را در قالب مقاله‌ی «با ویژگی‌های جدید اندروید 5.1 آشنا شوید» مطالعه کنید. در هر صورت، اگر از کسانی باشید که با تبلت‌های قبلی خانواده اکسپریا و اندروید کیت‌کت کار کرده‌اند، امکانات و ظاهر نرم‌افزاری اندروید ۵.۰.۲ در زد ۴ می‌تواند تا حدودی توجه‌تان را جلب کند.

Xperia Z4 Tablet 13

البته ذوق زده نشوید، رابط کاربری نرم‌افزار سونی در تبلت اکسپریا زد ۴ فرقی با محصولات پیشین این خانواده که به اندروید ۵ بروزرسانی شده‌اند ندارد. طراحی متریال و ارتقا عملکرد دوربین را شاید اصلی‌ترین و مهمترین تغییراتی بدانیم که نسبت به اندروید ۴ داشته است.

یکی از مواردی که دوست داشتیم در تبلت زد ۴ ببینیم اما شاهدش نبودیم، وجود دو نوار برای اعلانات و دسترسی به تنظیمات است، اما سونی ترجیح داده به مانند گوشی‌های خود، به یک منوی کشویی بسنده کند که می‌توان به وسیله‌ی آن، به تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کرد.

Xperia Z4 Tablet 20

همکاری نزدیک سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای با سونی را می‌شود به خوبی در تبلت اکسپریا زد ۴ حس کرد. علاوه بر اینکه اپلیکیشن این سرویس موسیقی به طور پیش‌فرض در تبلت وجود دارد، تعامل خوبی هم در اپلیکیشن Music دیده می‌شود. گزینه‌ای در تنظیمات اپلیکیشن موسیقی وجود دارد که با استفاده از آن، اسپاتیفای به این برنامه وصل و امکان پخش موسیقی‌ها را به صورت استریم از روی این سرویس ممکن می‌سازد.

Screenshot 2015 07 22 07 07 47

شاید از خود بپرسید مگر بخش موسیقی همان واکمن نیست؟ چرا این همان بخش است اما سونی نام آن را به Music تغییر داده و حتی نام اپلیکیشن Movie را هم به Video تغییر داده است.

در مجموع، رابط کاربری و نرم‌افزارهای تبلت اکسپریا زد ۴ سونی نسبت به قبل چیز جدید و خیلی قابل توجهی در خود ندارد و همان‌سادگی و اپلیکیشن‌های قبلی را در آن مشاهده می‌کنیم.

ارتباطات

خانواده گوشی‌ها و تبلت سری زد از قابلیت‌های ارتباطی خوبی در بخش‌های مختلف بهره می‌برند. تبلت اکسپریا زد ۴ جزو آن دسته از تبلت‌هایی است که قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت برای تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک و اینترنت دیتا را در اختیار دارد. سیستم تماس تلفنی و پیام‌رسانی تفاوتی با گوشی‌های سری زد ندارد و قابلیت Answering Machine یا همان منشی تلفنی، در این محصول هم مشاهده می‌شود. سونی از سال‌ها پیش، تاکید زیادی در کاهش نویز صدا در تماس‌های تلفنی داشته است و این مورد را در پرچمداران جدید خود در نظر گرفته است. قابلیتی به نام Speaker Voice Enhancement در بخش تنظیمات تماس وجود دارد که با فعال‌کردن آن، می‌توان صدای واضح‌تر و بلندتری را در حین مکالمه صوتی دریافت کرد.

Screenshot 2015 07 22 07 05 59

از دیگر قابلیت‌های ارتباطی تبلت اکسپریا زد ۴ می‌توان به NFC تا بلوتوث نسخه‌ی 4.0 و وای‌فای 802.11 اشاره کرد. امکاناتی مانند هات‌اسپات و DLNA برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها نیز در پرچمداران جدید سونی مشاهده می‌شود.

از قابلیت‌هایی که سونی از زمان عرضه‌ی پرچمداران اکسپریا Z بر روی آن تاکید داشت، ارتباط دستگاه با نمایشگرهای دیگر بود. Throw، قابلیتی که از قبل بر روی گوشی‌ها و تبلت‌های اکسپریا وجود داشته است و توانایی انتقال پخش فایل‌های تصویری را به نمایشگری دیگر دارد. با Screen Mirroring می‌توانید کل رابط کاربری تبلت را به یک نمایشگر دیگر مانند تلویزیون و حتی تبلتی دیگر انتقال دهید. این قابلیت می‌تواند تا رزولوشن 2160p را با نرخ ۳۰ فریم برثانیه به همراه صدای فراگیر ۷.۱ بر روی یک تلویزیون رده بالا استریم کند. گزینه‌ی Cast Mirroring هم برای ارتباط با دستگاه‌هایی مانند Chromecast در نظر گرفته شده است.

PS4-Remote-Play-banner

برخی از دارندگان کنسول پی‌استیشن 4 حتما به مبحث ریموت پلی و استریم بازی‌های کنسول خود روی یک تبلت مانند اکسپریا زد ۴ فکر می‌کنند. این قابلیت در نوع خود بسیار عالی است و در صورتی که امکانات مناسبی در اختیار داشته باشید می‌توانید از آن لذت ببرید. حتما با خود می‌پرسید این امکانات چی هستند؟ متاسفانه استفاده از قابلیت ریموت پلی با استفاده از تبلت یا گوشی‌های اکسپریا زد نیازمند اتصال قوی اینترنت است. اینترنت شما باید سرعت دانلودی معادل ۵ مگابایت بر ثانیه، آپلود ۲ مگابایت بر ثانیه و پینگ ۵۰ میلی‌ثانیه در اختیار داشته باشد. این سرعت برای اتصال ریموت پلی نیاز است اما برای اجرای بی نقص این قابلیت نیاز به اینترنتی بسیار پرسرعت‌تر دارید.

عملکرد و کارایی

در نسل قبلی تبلت‌های سری زد سونی، این کمپانی از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۱ استفاده کرد اما حالا در تبلت جدید اکسپریا زد ۴ به سراغ پردازنده ۶۴ بیتی اسنپدراگون 810 با چهار هسته ۱.۵ گیگاهرتز و چهار هسته ۲ گیگاهرتز رفته است. همچنین واحد پردازش گرافیکی هم مجهز به پردازنده‌ی پرقدرت Adreno 430 است که خیالمان را برای اجرای سنگین‌ترین و پرجزئیات‌ترین بازی‌های موبایلی راحت می‌کند. تبلت اکسپریا زد ۴ دارای ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم است و ۳۲ گیگابایت هم حافظه ذخیره سازی داخلی دارد که می‌توان با استفاده از اسلات میکرو SD، این مقدار را تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش داد. مشخصات سخت‌افزاری گفته شده دقیقا همان‌ چیزی است که ما در گوشی‌ اکسپریا زد ۳ پلاس سونی مشاهده کرده بودیم و حالا این سخت‌افزارهای قوی در کالبدی بزرگ‌تر می‌توانند خودنمایی کنند.

تبلت اکسپریا زد ۴ از نظر سخت‌افزاری بسیار قوی است و دغدغه‌ای برای کسانی که دوست دارند یک تبلت پرسرعت داشته باشند، باقی نمی‌گذارد. اما قبل از هر چیز بهتر است نگاهی به جدول آزمایشات زومیت بیاندازیم و ببینیم میزان قدرت و عملکرد تبلت اکسپریا زد ۴ در مقابل رقبا به چه صورت است.

تلفن / تبلت

AnTutu4

AnTuTu5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Sony Xperia Z4 Tablet

33703

54147

231.584

425.926

25607

25891

4015

1344

52247

1780 / 665.3ms

Lenovo Yoga 2

33487

33748

261.106

615.200

17929

15433

1443

942

29273

788 / 579.8ms

Green Genesis 2

16204

17637

109.729

162.024

8556

_____

1125

681

15004

370 /

1210.0ms

LG G Pad 10.1

16947

17863

85.283

231.05

8926

5551

 1514

878

 14224

557 /

1198.7ms

LG G Pad 7.0

18524

17149

82.921

228.546

8812

5646

1523

776

 14249

548

 /

1198.7ms

 Lenovo TAB A10-70

 17126

18512

114.059

120.562

 8599

3152 

 1453

749

 16532

410 /

1198.7ms

Farassoo Fast 5050 Tablet

16439

-

88.153

211.893

5862

2929

1664

768

17414

264 /

1292.2ms

Nvidia Shield Tablet

43107

-

722.701

766.667

 

20824

30,386

5663

1930

46591

1879 /

460.0ms

 

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

41789

-

388.117

763.198

20369

18137

2686

1352

36897

1237 /

811.7ms

Galaxy Tab S 10.5 Snapdragon - LTE

35,075

-

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

باتری

تبلت اکسپریا زد ۴ سونی از یک باتری ۶ هزار میلی‌آمپری بهره می‌برد و باعث شده تا این تبلت سبک و نازک که از سخت‌افزار قدرتمندی هم برخوردار است، طول عمر زیادی را در عملکرد‌های مختلف ارائه دهد. در تست همیشگی زومیت، ما ویدیویی را در حالتی که هیچ‌یک از راه‌های ارتباطی مانند وای‌فای و بلوتوث روشن نبودند و روشنایی تصویر بر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود، اجرا کردیم و تبلت اکسپریا زد ۴ توانست ۱۴ ساعت به طور مداوم ویدیو را پخش کند تا خالی از انرژی شود. این رقم نوید این را می‌دهد که تبلت زد ۴ در عملکرد‌های دیگر هم می‌تواند انتظارات ما را برآورده کند. 

در یک استفاده عادی روزانه تبلت زد ۴ بسیار خوب ظاهر شد. ساعاتی وب‌گردی، پخش موسیقی، استفاده از فیس‌بوک، انجام بازی‌های سنگین و سبک، گرفتن چند عکس، تماشای یک فیلم دو ساعته و ارسال و دریافت پیام در شبکه‌های ارتباطی مانند تلگرام، دوامی بیش از ۱۵ ساعت را از خود نشان داد که اگر مقداری هم در این استفاده روزانه صرفه‌جویی شود و قابلیت استامینا هم فعال شود، می‌توان مطمئن بود که تبلت زد ۴ تا سه روز را هم در عملکرد‌های روزانه و استفاده‌های سنگین دوام خواهد آورد.

Screenshot 2015 07 22 07 03 27

اشاره‌ای به قابلیت استامینا داشتیم. استامینا یکی از قابلیت‌های خوب برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که در گوشی‌های پرچمدار سونی بسیار خود نمایی می‌کند و در تبلت زد ۴ هم مورد استفاده قرار گرفته است. البته حالتی دیگر به نام Ultra Stamina هم در پرچمداران سونی وجود دارد که در تبلت زد ۴ دیده نمی‌شود. با این حال، فعال‌کردن قابلیت استامینا در تبلت زد ۴ سبب می‌شود تا طول عمر باتری دستگاه به میزان یک و نیم تا دو برابر افزایش پیدا کند. 

تبلت اکسپریا زد ۴ همچنین در تست باتری بنچمارک AnTuTu توانست امتیاز ۷۷۵۱ را از آن خود کند.

Xperia Z4 Tablet 17

جمع‌بندی 

در یک کلام، می‌توان گفت تبلت سونی اکسپریا زد ۴ بهترین تبلت اندرویدی حال حاضر دنیا است که می‌تواند با تبلت آیپد ایر ۲ اپل رقابت کند. طول عمر بسیار خوب باتری، صفحه‌نمایش 2K و با کیفیت، قدرت پردازشی بالا و سخت‌افزاری سریع، در کنار بدنه‌ای سبک و باریک، سبب می‌شود تا جدیدترین تبلت  سونی به یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای کسانی تبدیل شود که به دنبال قدرت و بازدهی بالا در کنار سهولت حمل‌ و کارایی مناسب هستند. البته، قیمت این تبلت در بازار جهانی صد دلار گران‌تر از آیپد ایر ۲ اپل است و این یکی از نقاط ضعفی است که به آن وارد است. باید دید تبلت زد ۴ سونی در بازار داخلی چه برچسب قیمتی خواهد داشت و آیا گرانی آن در ایران هم ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا، سبک و باریک
  • صفحه‌نمایش IPS بسیار خوب
  • پردازنده‌ی قدرتمند
  • طول عمر باتری مناسب
  • قابلیت ریموت پلی و پشتیبانی از اپلیکیشن پلی‌استیشن

نقاط ضعف

  • رابط کاربری همچنان ساده و بدون ویژگی‌های بارز است
  • قیمت دلاری بالا که می‌تواند در بازار داخلی هم گران باشد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات