ویژوال استودیو 2015 با پشتیبانی از اندروید، iOS و اپل واچ منتشر شد

سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
چند روز پیش از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز 10، مایکروسافت نسخه‌ی نهایی ویژوال استودیو 2015 را معرفی کرد. این نسخه از ویژوال استودی با پشتیبانی از اندروید، iOS و حتی اپل واچ در اختیار کاربران قرار گرفته است.
تبلیغات

مایکروسافت پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰، ویژوال استودیو ۲۰۱۵ را با تغییرات گسترده و پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف منتشر کرد. مایکروسافت در سال‌های گذشته تلاش خود را روی افزایش قابلیت‌های چند پلتفرمی ویژوال استودیو معطوف کرده و امسال با عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از این نرم‌افزار، مرحله‌ی جدیدی را در مسیر محیط توسعه‌ی خود قرار داده است.

در صورتی که پس از دریافت ویژوال استودیو ۲۰۱۵ نسخه‌ی کامل آن را نصب کنید، می‌توانید از زبان‌های سی شارپ، سی پلاس پلاس، ویژوال بیسیک، جاوا، اف شارپ، پایتون، جاوا اسکریپت، پاورشل، تایپ اسکریپت (زبان اسکریپتی مایکروسافت مبتنی بر جاوا اسکریپت) و اس کیو ال استفاده کنید. با استفاده از این نسخه می‌توانید بیلد اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های توسعه یافته را برای اندروید و ویندوز ایجاد کنید. ضمنا در زمان نصب با اضافه کردن SDK اندروید و کتابخانه‌های زامارین، می‌توانید با ویژوال استودیو باری آیفون، آیپد و اپل واچ نیز اپلیکیشن‌هایی را توسعه دهید.

همراه شدن انواع پکیج‌ها و کتابخانه‌ها حجم نسخه‌ی کامل این برنامه‌ را به بیش از ۲۷ گیگابایت افزایش داده است.با ضاافه کردن مستندات و سایر مواردی که به همراه این نرم‌افزار نصب خواهد شد، باید چند گیگابایت دیگر را نیز به این ۲۷ گیگابایت اضافه کرد.

یکی از نکات جالبی که در خصوص ویژوال استودیو جدید می‌توان به روشنی دید، عدم پشتیبانی از پلتفرم یونیورسال ویندوز ۱۰ است که جدیدا معرفی شده. اگرچه پلتفرم یونیورسال متعلق به ویندوز ۸.۱ در ویژوال استودیو ۲۰۱۵ پشتیبانی می‌شود، اما نسخه‌ی جدیدتر آن که قابلیت‌های بهتری در رابطه با یکپارچگی دارد، در آینده نزدیک نیز علاوه بر پی‌سی‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز ۱۰ِ، شامل هولولنز و ایکس‌باکس نیز خواهد شد. SDK متعلق به ویندوز ۱۰ تا روز ۲۹ جولای که در واقع همان تاریه عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز به بازار است، عرضه نخواهد شد.

محیط ویژوال استودیو نیز با تغییراتی همراه شده که این نرم‌افزار را دوست داشتنی‌تر کرده است. ویراش‌گر سی شارپ و ویژوال بیسیک در این نسخه از فریمورک کامپایلر متن باز روزلین (Roslyn) استفاده می‌کنند. روزلین فریمورکی است که قابلیت توسعه دارد و از این‌رو تیم‌هایی که از این زبان‌ها و ویژوال استودیو استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود تا پیام‌ها و قابلیت‌های این کامپایلر را براساس نیازهای خود تغییر دهند. استفاده از رزولین امکان استفاده از قابلیت‌های پیچیده‌تری را در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار داده است. با استفاده از رزولین می‌توان کلاس‌های مورد استفاده، متدهای فراخوانی شده را به همراه نوع داده و مقادیر پاس شده‌ توسط پارامترها را به روشنی دید. با استفاده از این قابلیت می‌توان ویژگی‌هایی را که پیش‌تر فقط در زمان کامپایل قابل استفاده بود، یک مرحله قبل و در زمان کدنویسی در ادیتور مشاهده کرد. به‌جای اینکه توسعه‌دهندگان در زمان کامپایل با پیام‌هایی مبنی بر استفاده‌ی نادرست از متدها روبرو شوند، در زمان کدنویسی با هشدارهایی روبرو خواهند شد.

VisualStudio 1

 زبان‌های مورد استفاده با بروزرسانی همراه شده است. برای مثال نسخه‌ی سی شارپ مورد استفاده به نسخه‌ی ششم ارتقا پیدا کرده که دارای ویژگی‌های کاربردی جدیدی است. از جمله‌ی ویژگی‌های جدید باید به سیستم درج رشته‌ی جدید اشاره کرد که امکان ایجاد رشته‌ها و امکان امبد کردن مقادیر متغیرها را ممکن کرده است. اف شارپ نیز هم‌اکنون در قالب نسخه‌ی چهارم عرضه شده است. از جمله‌ی ویژگی‌های نسخه‌ی جدید می‌توان به بهبود توابع سازنده و همچنین بهبود ویژگی‌های آرایه‌ها، لیست‌ها و سایر کنترل‌ها اشاره کرد.

زبان سی پلاس پلاس مورد استفاده در ویژوال استودیو ۲۰۱۵ از نسخه‌‌های ۱۱ و ۱۴ این زبان به همراه پشتیبانی جزئی از نسخه‌ی ۱۷ بهره‌مند است. توسعه‌دهندگان هم اکنون قادرند تا برنامه‌های توسعه یافته با استفاده از ویژوال سی پلاس پلاس را از نظر میزان استفاده از حافظه‌ و همچنین پردازنده‌ی گرافیکی تحت نظر بگیرند.

تنوع قابلیت‌های کراس پلتفرم تعبیه شده بسیار متنوع و مختلف است. اندروید در ویژوال استودیو به‌چندین صورت پشتیبانی می‌شود. برای مثال اپلیکیشن‌های اندرویدی را می‌توان در سی پلاس پلاس یا جاوا ایجاد کرد. همچنین در سی شارپ دات‌نت نیز قابلیت ایجاد اپلیکیشن‌های اندرویدی از طریق کتابخانه‌های زامارین وجود دارد. خروجی این دو روش را که در واقع اپلیکیشن اندرویدی است می‌توان در امولاتور اندرویدی ویژوال استودیو مورد آزمایش قرار داد. امولاتور مایکروسافت از Hyper-V استفاده می‌کند که همین موضوع سرعت امولاتور ویژوال استودیو را بیش از امولاتور گوگل می‌کند. اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS و اپل واچ نیز با استفاده از کتابخانه‌های زامارین ایجاد می‌شوند. استفاده از زامارین در این مورد نیازمند داشتن گواهی استفاده از کتابخانه‌های این کمپانی و همچنین دسترسی به سیستم‌عامل مک برای کامپایل اپلیکیشن مورد نظر است.

VisualStudio 2

هر سه پلتفرم اندروید، iOS و ویندوز می‌توانند از اپلیکیشن‌های ایجاد شده‌ی مبتنی بر جاوااسکریپت/ اچ‌تی‌ام‌ال فریمورک کوردوا آپاچی استفاده کنند.

 فریمورک دات‌نت نیز در مقایسه با نسخه‌های پیشین بهبود یافته و هم‌اکنون در قالب نسخه‌ی ۴.۶ در اختیار کاربران قرار گرفته است. از جمله‌ی بهبود‌های صورت گرفته در فریمورک دات‌نت می‌توان به بهینه‌سازی کامپایلرهای موجود در کنار بهینه‌سازی گاربیج کالکتور اشاره کرد.

همچون نسخه‌های پیشین، ویژوال استودیو در نسخه‌ی جدید از امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها بصورت مشترک پشتیبانی می‌کند که از جمله‌ی آن می‌توان به Team Foundation Server اشاره کرد. پشتیبانی از گیت بصورت پیش‌فرض از جمله‌ی سایر ویژگی‌های این نسخه است.

مایکروسافت اعلام کرده که انتشار بروزرسانی‌های نیمه منظم خود برای ویژوال استودیو ۲۰۱۵ ادامه خواهد داد. این کمپانی امروز در کنار انتشار نسخه‌ی نهایی ویژوال استودیو ۲۰۱۵ بروزرسانی پنجم ویژوال استودیو ۲۰۱۳ را نیز در اختیار کاربران قرار داد.

در نسخه‌ی جدید مایکروسافت Visual Studio Community 2015 را جایگزین نسخه‌ی اکسپرس کرده است. ویژوال استودیو نسخه‌های پریمیوم و آلتیمیت با یک نسخه‌ی جدید که انترپرایز نام دارد جایگزین شده است. کاربران پریمیوم ویژوال استودیو قادر خواهند بود تا نسخه‌ی انترپرایز را مورد استفاده قرار دهند که از نظر قابلیت‌ها و ویژگی‌ها بسیار پیشرفته‌تر است. کاربران نسخه‌های آلتیمیت قبلی نیز با تخفیف‌های روبر هستند که به ترتیب شامل پرداخت ۵٫۹۹۹ دلار و ۲٫۵۶۹ دلار به ترتیب برای نسخه‌های پروفشنال و انتپرایز است. این دو نسخه بصورت عادی و بدون اعمال تخفیف خاصی با قیمت ۱۳٫۲۹۹ و ۴٫۲۴۹ دلار به فروش می‌رسند.

نظر شما در خصوص تغییرات ایجاد شده در ویژوال استودیو و قابلیت‌های نسخه‌ی جدید این مجموعه‌ی نرم‌افزاری چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات