TSMC تولید تراشه‌ مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتر FinFET‌ را آغاز کرد

دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی TSMC تایوان رسما اعلام کرده که تولید تراشه‌های مبتنی بر فناوری FinFET را با لیتوگرافی ۱۶ نانومتر آغاز کرده و در ادامه به سراغ لیتوگرافی ۱۰ و ۷ نانومتری نیز خواهد رفت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده، کمپانی تایوانی TSMC عرضه‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتری را آغاز کرده است. به گفته‌ی مارک لیو، مدیرعامل این کمپانی، استفاده از فناوری تولید تراشه‌ها مبنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتری بسیار بهتر از ۲۰ نانومتر بوده و می‌تواند تاثیر زیادی روی سهم TSMC در بازار داشته باشد. از جمله‌ی کمپانی‌هایی که از این انتقال فناوری بهره خواهند برد، باید به انویدیا و ای‌ام‌دی اشاره کرد؛ چراکه این دو کمپانی وابستگی شدیدی به TSMC و تراشه‌های تولیدی این کمپانی دارند.

به نظر می‌رسد ای‌ام‌دی که اولین تراشه‌ی خود را مبتنی بر فناوری FinFET ارائه کرده، از فرآیند تولید تراشه‌‌های ۱۶ نانومتری TSMC بهره گرفته و خبری از همکاری با سامسونگ نیست. با توجه به عرضه‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتری و فرآیند FinFET، ای‌ام‌دی و انویدیا پردازنده‌های گرافیکی جدیدی را در سه ماهه‌ی دوم وسوم سال ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار خواهند کرد که از نظر مصرف انرژی بسیار به صرفه‌تر خواهند بود.

TSMC همچنین اعلام کرده که تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این کمپانی مبتنی بر فناوری ۱۶ نانومتری بوده و در سال ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار خواهد شد. استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری فرکانس تراشه را ۱۰ درصد و مصرف انرژی را تا ۳۵ درصد بهبود خواهد داد. TSMC برای عرضه‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کرده است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات