تصمیم مایکروسافت چه خواهدبود؛ نابودی یا بقای ویندوزفون؟

جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
زمانی که مایکروسافت، نوکیا را خریداری کرد، برنامه ریزی شد تا حدود ۱۸ هزار از کارمندان ردموندی‌ها اخراج شوند.
تبلیغات

این اتفاق در تمامی خرید‌های شرکت‌های بزرگ به وقوع می‌پیوندد اما نکته‌ی جالب اینجا است که بیش از نیمی از این تعداد، از بخش نوکیا بودند با اخراج‌های جدید و خبرهای ضد ونقیض که به گوش می‌رسند آینده‌ی ویندوزفون چه خواهد بود؟ با زومیت همراه باشید.

مایکروسافت به تازگی ۷/۸۰۰ نفر از کارمندان خود را اخراج کرد که همگی از بخش موبایل بوده‌اند و این اتفاق در حالی رخ داده است که مدیر عامل این شرکت، ساتیا نادلا مدعی پشتیبانی قدرتمند مایکروسافت از بخش موبایل است.

گوشی‌های ویندوزی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و حتی امروز و پس از گذشته یک یا دو سال از معرفی پرچم‌دار مایکروسافت از سخت‌افزار و طراحی مناسبی بهره می‌برند. گوشی نوکیا لومیا ۹۳۰، لومیا ۱۰۲۰ و لومیا ۱۵۲۰ امروزه نیز گوشی‌های کاربردی با دوربین‌های عالی هستند.

ساتیا نادلا هرچند در طول مدیریت خود بسیار خوب عمل کرده اما تصمیم‌های اشتباه نیز داشته‌ و امید می‌رود تصمیم او در مورد بخش موبایل سنجیده باشد.

استراتژی

ساتیا نادلا در مصاحبه‌ی خود در وبسایت مایکروسافت بیان کرد که از بخش موبایل پشتیبانی خواهند کرد و در حالی که به فکر نوسازی هستند، از آینده‌ی نزدیک نیز غافل نخواهند بود. ایده‌ی او معرفی خانواده‌ای از گجت‌های مایکروسافت است.

مایکروسافت در آوریل سال ۲۰۱۴ خرید نوکیا را نهایی کرد و پس از گذشت ۶ ماه استراتژی خود در ادامه‌ی راه را با جزئیات اعلام کرد. در بین این نکات، دو مورد بهبود عملکرد در بازاریابی و سرعت بخشیدن به نوآوری‌ها بیشتر از بقیه به چشم می‌آمدند.

به یاد داشته باشید که در زمان خرید نوکیا توسط مایکروسافت، ویندوز فون سیر صعودی را طی می‌کرد و به تازگی جایگاه بلک‌بری را به عنوان سومین سیستم عامل پرطرفدار از آن خود کرده بود. پس از این خرید، اما مایکروسافت تلاشی برای حفظ این شوق در بازار از خود نشان نداده است و فروش گوشی‌های این شرکت نیز سیری نزولی داشته‌اند. مایکروسافت سپس با اخراج بخشی از کارکنان این شرکت که عمدتا از بخش موبایل بودند، تغییراتی در استراتژی خود نیز ایجاد کرد.

پس از این اتفاقات تنها شاهد معرفی گوشی‌های پایین رده و میان‌رده از مایکروسافت بودیم. هر چند این گوشی‌ها برای بازارهای در حال توسعه، گزینه‌های مناسبی هستند اما برای بازارهای توسعه یافته‌ای همچون آمریکای شمالی و اروپا مایکروسافت نیاز به گوشی‌هایی مانند لومیا ۹۳۰، لومیا ۱۰۲۰ و لومیا۱۵۲۰ دارد تا سیر صعودی گذشته را حفظ کند. گوشی پرچم‌دار این شرکت در فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ با نام لومیا آیکون معرفی شد که مختص اپراتور ورایزن بود و پس از گذشت هفت ماه، فروش آن متوقف شد. سپس در آوریل ۲۰۱۴ نوبت به لومیا ۹۳۰ رسید که باز هم موفقیتی از خود به نمایش نگذاشت.

توجه به این نکته ضروری است که اگر مایکروسافت در پاییز پیش‌رو پرچم‌دار جدیدی را معرفی کند، دو نسل از دیگر رقبا در معرفی پرچم‌دارها عقب افتاده است و این به معنای از دست رفتن بخشی از بازار موبایل‌های ویندوزی است. با این همه به نظر می‌رسد مایکروسافت عجله‌ای برای معرفی پرچم‌داری جدید ندارد.

معضلی به نام کمبود اپلیکیشن‌ها

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نیز تمایل کمتری را به ویندوز موبایل از خود نشان می‌دهند و مهم‌تر اینکه شرکت‌های بزرگ نیز دیگر گوشی‌های با سیستم عامل ویندوز را معرفی نمی‌کنند. اینستاگرام یک سال پیش بروزرسانی شده و از آخرین بروزرسانی تویتر ۶ ماه می‌گذرد. اپلیکیشن فیسبوک نیز همچنانی نرم‌افزاری از طرف خود مایکروسافت است و هیچ پیشرفتی نداشته است.

دیگر شرکت‌ها و اپلیکیشن‌ها مانند واتس اپ، لاین و وایبربه طور منظم نرم‌افزارهای خود را بروزرسانی می‌کنند اما با اقبال کمی که به این پلتفرم شده است، نگاهی به آینده‌ی پیش‌رو اوضاع خوبی را نشان نمی‌دهد. از طرفی مایکروسافت در کنفرانس BUILD امسال خود از ابزارها و روش‌های مختلفی برای تبدیل ساده‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی به ویندوز ۱۰ خبر داد که امیدها برای گسترش و پشتیبانی بهتر توسعه‌دهندگان از ویندوز ۱۰ را افزایش داد.

تمرکز بر روی تعداد گوشی‌های کمتر، قدمی درست برای مایکروسافت

نادلا همچنین بیان کرده است که مایکروسافت توجه خود را به سه دسته‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت، تجاری و پرچم‌دار معطوف خواهد کرد. البته این حرف جدیدی نبود و استفان الوپ در کنفرانس MWC سال ۲۰۱۴ میلادی نیز به نوعی به آن اشاره کرده بود و گفته بود که مسیر موفق لومیا ۵۲۰ را ادامه خواهند داد.

لومیا ۵۲۰ بسیار موفق بود چرا که با استفاده از نو‌آوری‌هایی خیره کننده، بیشترین امکانات را با کمترین قیمت در اختیار خریدار قرار می‌داد.

ویندوز در حالت کلی مملو از خلاقیت بوده است. بیش از ۹۰ درصد از دنیای کسب و کار تحت این سیستم عامل عمل می‌کنند. گوشی‌های ویندوزی نیز با هماهنگی بالایی که با این سیستم عامل و نرم‌افزارهایی مانند One Drive و Office دارد، توجهات را در این بخش به خود جلب می‌کند.

اما بزرگ‌ترین فرصت‌های سوخته در بخش پرچم‌دارها خودنمایی می‌کنند. با گذشت ۱۶ ماه از ادغام نوکیا و مایکروسافت، گسترش ویندوز موبایل تنها از طریق گوشی‌های ارزان و میان‌رده‌ی مذکور بوده است.

نبود یک پرچم‌دار سایر بخش‌های موبایل مایکروسافت را تحت تاثیر قرار داده است. این گوشی‌ها غالبا توجهات را به سمت خود جلب کرده و در تبلیغات خیابانی و تلویزیونی خودنمایی می‌کنند. فقدان گوشی پرچم‌دار به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین دلیل از دست رفتن بازار گوشی‌های ویندوزی است.

ویندوز باید مانند ستاره‌ای بدرخشد

در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از گوشی‌های همراه از سیستم عامل اندروید و iOS بهره می‌برند و مایکروسافت برای گرفتن سهم این سیستم‌های عامل قدرتمند نیاز به کاری بیش از معرفی یک پرچم‌دار دارد. البته این به معنای انجام کارهای عجیب و غریبی نیست بلکه باید برخی ویژگی‌های پلتفرم توسط ویندوز بزرگ‌تر شوند و پیامی حاوی برتری این سیستم عامل را با خود به همراه داشته باشند.

دنیا در مورد ویندوز می‌داند و بر پایه‌‌ی آن می‌چرخد اما بخش موبایل ویندوز است که نیاز به تبلیغی جهانی دارد. این کار نیاز به برنامه‌ای کامل دارد. شعارهایی مانند «عکس بر روی آیفون» اپل و «با هم باشید اما متفاوت» گوگل با این که به نظر یک جمله هستند اما در عین حال جملاتی بسیار درخشان و پر معنا نیز هستند.

این به معنای بی‌توجهی مایکروسافت نیست اما تمرکز بر روی Office و سایر موارد مشابه به سختی می‌تواند توجه خریداران احتمالی را به سمت خود جلب کند، چرا که به ندرت پیش می‌آید فردی از آفیس بر روی گوشی همراه خود استفاده کند.

مشخصه‌هایی که ویندوز موبایل را از سایر سیستم‌های عامل متمایز می‌کنند باید مشخص‌تر بیان شوند و توجهات بیشتری را به خود جلب کنند.

غالب تقصیرها بر گردن مایکروسافت است

پلتفرم ویندوز فون با سری لومیا شناخته می‌شود. مایکروسافت استفاده از این سیستم عامل را برای توسعه‌دهندگان و سازندگان آزاد گذاشته است و با قرار دادن ویژگی‌های مانند کات و پیست به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا کدها را از سیستم‌های عاملی مانند اندروید و iOS بدون نیاز به بازنویسی، برای استفاده در کدنویسی اپلیکیشن‌ها به ویندوز موبایل انتقال دهند.

مایکروسافت شرکای زیادی دارد اما با این وجود، سری لومیا این شرکت ۹۰ درصد از گوشی‌های ویندوزی بازار را تشکیل می‌دهند. بقا یا نابودی این اکوسیستم به همان اندازه که وابسته به توسعه‌دهندگان است، به خود مایکروسافت نیز بستگی دارد. مایکروسافت نیاز به سخت‌افزاری با کیفیت و قدرتمند در قالب یک پرچم‌دار دارد.

چهار مورد حیاتی

با معرفی ویندوز ۱۰ موبایل چهار مورد وجود دارند که باید مایکروسافت توجه ویژ‌ه‌ای به آن‌ها داشته باشد. این چهار نکته فناوری دوربین، کورتانا، OneNote و پروژه‌ی Continuum هستند.

نیاز به توضیح نیست که بازار امروز به کیفیت دوربین اهمیت بسیاری می‌دهد. لومیا ۱۵۲۰ که حدود ۲ سال از زمان معرفی آن می‌گذرد با بهره‌گیری از لنز کارل زایس یکی از بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را در خود جا داده و وجود این دوربین قدرتمند توانسته توجهات زیادی را به سمت این فبلت جلب کند.

مایکروسافت در حال حاضر نیز تلاش بسیاری برای پیشرفت سرویس کورتانای خود انجام می‌دهد. با یکپارچه‌سازی این سرویس، نوآوری‌های بسیاری را نیز می‌توان به همراه آن وارد گوشی‌های لومیا کرد.

OneNote یک قهرمان بلامنازع است، ابزاری که برای تمامی افراد از حرفه‌ای‌ها تا دانش‌آموزان و افراد عادی، کابردهای بسیاری دارد. این ابزار به قدری کاربردی است که بسیاری از افراد آن را بهترین محصول مایکروسافت می‌دانند. وان نوت می‌تواند برگ برنده‌ای در دستان مایکروسافت برای جلب توجهات به سمت ویندوز فون‌ها باشد.

به عنوان نکته‌ی آخر، مایکروسافت نباید از تاثیر پروژه‌ی Continuum خود غافل شود. گوشی‌های هوشمند ابزاری مهم در زندگی روزمره‌ی بسیاری از افراد هستند. امکان استفاده از محیط جذاب ویندوز دسکتاپ و امکانات آن بر روی گوشی هوشمند می‌تواند بسیاری از افراد را ذوق زده کند. مایکروسافت باید این فرصت را غنیمت بشمارد و کار بر روی پروژه‌ی خود را با قدرت بیشتری ادامه دهد.

مایکروسافت باید بدون هیچ شکی وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود

موفقیت ویندوز و آفیس از طریق استفاده توسط دیگر سازندگان بوده است. گوگل نیز کما بیش از این مدل برای موفقیت خود استفاده کرده است. ویندوز فون نیز در ابتدا به این شکل بود اما پس از به هم پیوستن نوکیا و مایکروسافت، هواداران نوکیا خواسته‌ای مشخص از مایکروسافت داشتند. مایکروسافت باید تفکری مانند اپل را در دنیای ویندوز فون‌ها نیز غالب کند و کنترل تک تک اجزای گوشی‌های ویندوزی را در دست داشته باشد.

در حال حاضر شاهد سومین تغییر در استراتژی مایکروسافت هستیم. اولی در زمان خرید نوکیا، دومی در زمان اخراج کارکنان در تابستان گذشته و بار سوم در روزهای گذشته و هم‌زمان با اخراج بیش از ۷۸۰۰ نفر از کارکنان مایکروسافت که غالبا از بخش موبایل بوده‌اند.

در ظاهر مایکروسافت پروژه‌های زیادی برای بخش موبایل دارد اما آن طور که از شواهد پیدا است، تصمیم دقیقی در مورد این بخش گرفته نشده است. در حال حاضر شرایط حکم می‌کنند که مایکروسافت تصمیم قطعی خود را بگیرد و با قدرتی تمام وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود.

نظر شما چیست؟ آیا خرید نوکیا ناکامی دیگر برای مایکروسافت و ساتیا نادلا خواهد بود یا این شرکت می‌تواند بار دیگر ویندوزفون را احیا کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات