محققان می‌گویند: شروع پیری از جوانی آغاز می‌شود

شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شاید شما هم یکی از افراد خوش شانسی باشید که تا میان سالگی ۳۰ ساله به نظر می‌رسند و یا شاید از آن دسته افرادی باشید که مسن‌تر از سن واقعیشان به نظر می‌رسند، به این موضوع بیشتر اهمیت بدهید زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیر شدن انسان از سنین جوانی شروع می‌شود، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

در مطالعه‌ای که توسط آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شده است گروهی از محققان روش جدیدی را برای اندازه‌گیری سرعت پیر شدن در جوانان توسعه داده‌اند، در این روش علاوه بر سنی که از چهره‌ی فرد به نظر می‌رسد سلامت جسمی و روانی و میزان رضایت از زندگی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مطالعه ۱۸ نشانگر مختلف بیولوژیکی در بدن افراد از قلب و ریه، کبد، سیستم ایمنی و سوخت و ساز و همچنین وضعیت عروق خونی در مغز و سلامت لثه و شبکیه همچنین نمونه‌ی DNA برای پیدا کردن نشانه‌هایی از پیری بررسی شده است.

بیش از هزار نفر از اهالی یکی از شهرهای نیوزیلند که متولد سال‌های ۱۹۷۲ یا ۱۹۷۳ هستند در این مطالعه شرکت کرده‌اند، یعنی این کاندیداها در زمان مطالعه ۳۸ سال سن داشته‌اند. با بررسی ۱۸ فاکتور گفته شده، نتایج مطالعه نشان داد که سن بیولوژیکی شرکت کنندگان در بازه‌ای بین ۲۸ تا ۶۱ سال قرار گرفته است، بنابراین بدن بعضی از ۳۸ ساله‌ها بسیار جوا‌ن‌تر از برخی دیگر بوده است. علاوه بر این محققان دریافتند که این سن بیولوژیکی نشان دهنده‌ی عملکرد جسمی فرد است، افرادی که سن بیولوژیکی بیشتری دارند از قدرت بدنی کمتری بهره برده و از مشکلات بیشتری در تعادل و یا فعالیت‌های فیزیکی مثل بالا رفتن از پله‌ها و یا راه رفتن در فواصل طولانی رنج می‌برند. همچنین افرادی با سن بیولوژیکی بالاتر از نظر سطح هوش نیز افت بیشتری نسبت به زمان کودکی خود پیدا کرده‌اند.

Aging Process

در این آزمایش از تعدادی از دانشجویان کارشناسی  یکی از دانشگاه‌ها درخواست شد  که تصویر کاندیداهای این آزمایش را مشاهده کرده و سن آن‌ها را حدس بزنند، نتیجه اینکه سن‌های حدس زده شده با سن بیولوژیکی به دست آمده از آزمایش‌ها هم‌خوانی داشته است. دکتر دن بلسکی از دانشگاه داک می‌گوید:

اکثر مطالعات بر روی پیشرفت پیری بر روی سالمندان انجام می‌شود اما اگر واقع‌بین باشیم شروع پیری از زمان جوانی اتفاق می‌افتد.

اگرچه نشانه‌های پیری زودرس در افراد ۳۸ ساله دیده می‌شود اما خبر خوب اینکه می‌توان سرعت پیر شدن را کاهش داد. عوامل محیطی نسبت به ژنتیک اثر بیشتری بر این روند دارند، پس با زندگی مناسب و بعضی از درمان‌های دارویی و زندگی شاد و فعال‌تر می‌توان دیرتر پیر شد.

Reversing Aging

نتیجه‌ی این آزمایش نشان می‌دهد سن عددی می‌تواند با سن بیولوژیکی تفاوت زیادی بسیاری داشه باشد، شرایط زندگی در کنار ژنتیک در افزایش دوران جوانی و نشاط بدن اثر گذار خواهند بود، و در آخر سن واقعی شما آن چیزی است که دیگران از چهره‌ی شما حدس می‌زنند نه آنچه در شناسنامه‌ی شما نوشته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات