ای‌ام‌دی نسل ششم تراشه های گرافیکی خود را عرضه می‌کند

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
نسل ششم و سری A پردازنده‌های گرافیکی کمپانی ای‌ام‌دی (AMD) منجر به ارتقا عملکرد چشمگیر لپ‌تاپ‌های پرطرفدار با محدوده‌ی قیمت 400 الی 700 دلاری خواهند شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نسل جدید پردازنده‌های سری A ای‌ام‌دی که قبلا با کد اختصاصی "Carizzo" شناخته می‌شدند از نظر قدرت پردازش گرافیکی و گیمینگ در مقایسه با پردازنده‌های سری Core i7 شرکت اینتل تا دو برابر کارآمدتر خواهند بود. این چیپست‌های گرافیکی جدید برای اولین بار از استاندارد رمزگشایی ویدئویی H.265/HEVC پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد در واقع جایگزین استاندارد فعلی H.264 بوده و علاوه بر فشرده‌تر بودن، قابلیت پشتیبانی از وضوح تصویر 4K را نیز به همراه دارد. سری جدید پردازنده‌های نامبرده شده از نظر تعداد هسته هم می‌توانند تا سقف 12 هسته‌ی محاسباتی را در بر بگیرند که در این شرایط چهار هسته‌ی اصلی CPU و هشت هسته‌ی GPU در مجموعه لحاظ خواهند شد. بنابراین با وجود تعداد هسته‌هایی این چنینی تقریبا هر اقدام و فعالیت گرافیکی توسط لپ‌تاپ‌های مجهز به این قطعات امکان‌پذیر خواهد بود.

نسل جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی با تمرکز بر روی لپ‌تاپ‌های پرطرفدار و پرفروش عرضه خواهد شد و دلیل این موضوع رابطه‌ی مستقیمی با سیاست‌های کاری شرکت ای‌ام‌ی دارد. هم اکنون کمپانی ای‌ام‌دی تنها شرکت فعال و بزرگ تولید کننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری محسوب نمی‌شود، از اینرو تمرکز بر روی محصولات پرطرفدار و پرفروش می‌تواند از نظر مالی برای این شرکت استراتژی مناسب و قابل قبولی محسوب شود.

چیپ‌های گرافیکی جدید ای‌ام‌دی کاملا بر روی رفع نیازهای علاقه‌مندان به گیمینگ و مدیا متمرکز شده است. این نسل از چیپست‌های گرافیکی ای‌ام‌دی تکنولوژی گرافیک‌های دو هسته‌ای را نیز شامل می‌شود که در این شرایط قدرت عملکرد کارت گرافیک‌ Radeon R7 به همراه پردازنده‌ی گرافیکی داخلی (آنبورد) دستگاه از نظر نرخ فریم تا 42 درصد تقویت می‌شود. در این کارت گرافیک‌ها همچنین از ترکیب کارایی و قدرت پردازشی با سیستم رمزگذاری ویدئویی جدید استفاده شده است که پیش از این به آن اشاره شد. این موضوع سبب می‌شود که اجرای بازی‌های رایانه‌ای با گرافیک سنگین به شیوه‌ای مطلوب‌تر انجام شود.

از نظر مصرف انرژی هم کمپانی ای‌ام‌دی مدعی شده که نسل جدید چیپ‌ست‌های گرافیکی، تقریبا نصف نسخه‌های پیشین آن انرژی مصرف می‌کنند. همچنین این چیپست‌ها به طور اختصاصی با ویندوز 10 و Direct X12 و همچنین API جدید مایکروسافت سازگاری و مطابقت دارند. مایکروسافت پیش از این اعلام کرده که عملکرد Direct X12 بسیار کارآمدتر از Direct X11 خواهد بود. با وجود تمامی این قابلیت‌ها و مزیت‌ها، کمپانی ای‌ام‌دی با مسائل و موانع خاصی نیز مواجه است.

عمده‌ترین معضلی که کمپانی ای‌ام‌دی و نسل جدید چیپست‌های گرافیکی این شرکت باید با آن دست و پنجه نرم کنند مربوط به رقابت با تراشه‌های جدید و قدرتمند سری Broadwell-H کمپانی اینتل است. چیپست‌های گرافیکی جدید اینتل فوق‌العاده قدرتمند هستند. کمپانی اینتل مدعی شده که این تراشه‌ها علاوه بر بازده و کارایی گرافیکی دو برابر، در عملکرد رسانه‌ای نیز ارتقا یافته‌اند. اما تراشه‌های اینتل از نظر قیمتی گران هستند. این تراشه‌ها قیمتی بین ۲۴۴ الی ۶۲۳ دلار را شامل می‌شوند. هنوز قیمت دقیق چیسپت‌های گرافیکی جدید کمپانی ای‌ام‌دی مشخص نشده، اما انتظار می‌رود که این کمپانی به منظور رقابت بیشتر با همتای قدرتمند خود یعنی شرکت اینتل به مسئله‌ی هزینه و قیمت توجه خاصی داشته و نهایتا تراشه‌ای جدید خود را ارزان‌تر از تراشه‌های شرکت اینتل عرضه کند.

مطمئنا اطلاعات دقیق‌تر مربوط به قیمت تراشه‌های شرکت ای‌ام‌دی در آینده‌ی نه چندان دور ارائه می‌شوند. این کمپانی اشاره کرده که عرضه‌ی نسل ششم چیپست‌های گرافیکی خود را از ماه ژوئن آغاز می‌کند. این موضوع در حالی است که تراشه‌های جدید اینتل تا دو ماه آینده عرضه می‌شوند. بنابراین از این نظر تراشه‌های ای‌ام‌دی زودتر از تراشه‌های اینتل روانه‌ی بازار می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات