پروژه‌ی حس ششم جگوار لندرور، ذهن شما را هنگام رانندگی می‌خواند

سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
جگوار لندرور شرکتی است که مرزهای تکنولوژی خودرو را پشت سر گذاشته و با رونمایی از سیستم‌های هوشمند، تغییرات شگرفی را در خودروهای مختلف ایجاد کرده است. حالا سیستمی معرفی شده که می‌تواند ذهن شما را موقع رانندگی بخواند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این کمپانی تاکنون سیستم‌های Pothole Alert، Smart Assistant انطباقی یا Virtual Widescreen الهام گرفته شده از بازی‌های ویدیویی را معرفی کرده است. همین چند روز پیش سیستم کنترل از راه دور رنجرور اسپورت نیز رونمایی شد که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد؛ ولی پروژه‌ی حس ششم JLR یا Jaguar Land Rover تضمین‌کننده‌ی ایمنی شما خواهد بود.

محققان این کمپانی سیستمی را طراحی کرده‌اند که تصادف‌های مربوط به ترافیک به ویژه حوادث ناشی از انحراف، خستگی یا استرس‌های موتورسواران را در جاده‌ها کاهش می‌دهد. بدین منظور سیستم حس ششم از تکنولوژی مانیتورینگ امواج مغز، تحلیل‌های پیچیده و سیستم‌های بازخورد لامسه استفاده می‌کند که با المان‌های ورزشی، پزشکی و علوم هوافضا ترکیب می‌شود.

jlr1

دکتر ولفگانگ اِپِل مدیر بخش فناوری و تحقیقات JLR می‌گوید:

یکی از بخش‌های کلیدی تحقیق جدید ما این است که ببینیم چگونه می‌توان برای بررسی امواج مغز، آنها را اندازه‌گیری کرد تا به راننده هشدار داده شود و تمرکز او روی رانندگی باشد. حتی اگر چشمان او به جاده باشد، باز هم عدم تمرکز یا توهم باعث می‌شود راننده به وظایف رانندگی خود توجه نکند. شاید آنها متوجه آیکن‌ها یا صداهای هشدار‌دهنده نباشند و افراد دیگری که در جاده هستند را نبینند. بنابراین ما به دنبال این هستیم که چگونه این مشکل را شناسایی کنیم و مانع بروز تصادفات شویم.

اولین المان سیستم حس ششم Mind Sensing (خواندن ذهن) نامیده می‌شود. در این قسمت با استفاده از سنسورهایی که داخل فرمان تعبیه می‌شوند، تفاوت میتن امواج مغزی یک فرد هوشیار و یک شخص حواس‌پرت تشخیص داده شده و به راننده اخطار داده می‌شود که تمرکزش را به رانندگی معطوف کند.

بخش بعدی Driver Wellness Monitoring نامیده می‌شود که به کمک سنسورهای تعبیه شده در صندلی‌ها، وضعیت سلامتی و پزشکی راننده بررسی می‌شود. این ابزار می‌تواند ضربان قلب و الگوهای تنفس فرد را اندازه‌گیری کرده و تشخیص دهد که آیا بیماری یا شرایط غیرمترقبه‌ای در حال رخ دادن است یا خیر.

jlr3

به علاوه JLR در حال توسعه‌ی یک نمایشگر اطلاعاتی پیش‌بینی کننده هستند که از فناوری لمسی موسوم به mid-air بهره می‌برد. این فناوری از دوربین‌های دنبال‌کننده دست داخل خودرو استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که راننده کدام دکمه را فشار می‌دهد و می‌تواند با سیستم بازخورد لامسه یکپارچه شود تا انتخاب موفق دکمه را با زدن روی آن یا به کمک حس شنوایی ثبت کند. هدف این قسمت این است که مجبور نباشید تمام وقت چشمتان را از جاده برداشته و حواستان به نمایشگر باشد. در آزمایش‌های کاربری، سرعت انتخاب موفق تا 22 درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از عملکردهای کاربردی سیستم حس ششم، پدال گاز (شتاب‌دهنده) بساوشی (لامسه‌ای) است که با استفاده از یک سری لرزش‌ها و پالس‌ها درباره موانع، سیگنال‌های ترافیک و سرعت بیش از حد مجاز به راننده خبر می‌دهد.

در حالی که قرار نیست به زودی این ویژگی‌ها را بر روی خودرها ببینید، ولی پر واضح است که فناوری‌های صنعت خودرو به کدام سمت می‌روند. شاید این سیستم به اندازه کنترل از راه دور یک خودروی SUV جذاب نباشد، ولی مهم این است که کاملاً کاربردی و مفید هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات