بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
مطالعه 15 دقیقه
وقتی سونی اکسپریا زد 4 را در ژاپن معرفی کرد بسیاری بهت زده شده بودند، چرا که این تلفن تفاوت‌های اندکی با نسل پیشین داشت.
تبلیغات

سونی چندی پیش گوشی سونی اکسپریا Z4 را در ژاپن معرفی کرد. این تلفن با وجود استفاده از پردازنده قدرتمندتر ۶۴ بیتی و تفاوت‌های جزئی در طراحی، در مرحله اول مورد انتقاد قرار گرفت. اما پس از مدتی سونی اعلام کرد که Z4 پرچم‌دار امسال این کمپانی ژاپنی نیست و فقط نسخه بهبود یافته اکسپریا زد 3 است. بر همین اساس هم این تلفن با نام اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) روانه بازارهای جهانی شد. ژاپنی‌ها تأکید کرده‌اند که امسال یک تلفن پرچم‌دار معرفی خواهند کرد و کاربران فعلا باید منتظر محصول برتر ۲۰۱۵ سونی باشند.

نسخه مسی رنگ گوشی سونی اکسپریا +Z3 توسط دفتر سونی در ایران دراختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. ازآنجاکه عمده مشخصات این تلفن تفاوتی با اکسپریا زد 3 ندارد، ما روی تفاوت‌های زد 3 پلاس با زد 3 تمرکز خواهیم کرد. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات کامل‌تر راجع به بخش‌های دیگر این تلفن به دست آورید، بررسی جامع زومیت از اکسپریا زد 3 را از دست ندهید. همچنین می‌توانید بررسی ویدیویی این تلفن را تماشا کنید.

بررسی ویدیویی

تماشای بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس در یوتیوب

طراحی ظاهری

از نظر ظاهری تفاوت عمده‌ای بین زد 3 پلاس و زد 3 وجود ندارد. بااین‌حال برخی تغییرات جزئی اعمال شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ضخامت +Z3 با ۰.۴ میلی‌متر کاهش نسبت به Z3 به ۶.۹ میلی‌متر رسیده است. البته به‌نظر می‌رسد سونی نتوانسته فریم دور دستگاه را خیلی باریک‌تر کند و این تغییر ضخامت باعث شده تا کمی لبه‌های فریم از بدنه بیرون بزند و هنگامی که کاربر تلفن را در دست می‌گیرد، حس تیز بودن لبه‌ها به دست‌های او منتقل شود.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

وزن دستگاه هم کمتر شده و زد 3 پلاس ۱۴۴ گرم وزن دارد. بخش پشتی بدنه هیچ تفاوتی با اکسپریا زد 3 ندارد اما بخش جلوی دستگاه تغییراتی جزئی نسبت به نسل قبلی داشته است. همچنان زد ۳ پلاس نیز همچون زد ۳ در رنگ‌های متنوع راهی بازار می‌شود و به‌نظر ما جذاب‌ترین مدل زد ۳ پلاس نیز همان مسی دلبرا است.

مشخصات فنی اکسپریا +Z3

 

اکسپریا زد 3 پلاس سونی

اکسپریا زد 3 سونی

سیستم‌عامل

Android 5

Android 4.4 (upgraded to Android 5)

ابعاد

146 x 72 x 6.9 mm;

146 x 72 x 7.3 mm; 

وزن

 144 گرم

152 گرم

صفحه‌نمایش

5.2-inch Triluminos Display for Mobile at 1920x1080 pixels

5.2 inches, Triluminos display 1,920 x 1,080 pixels, 424ppi

4G LTE

بله

بله

NFC

بله

بله

دوربین پشت

20.7 MP, 5248 х 3936 pixels, autofocus, LED flash

20.7 MP, 5248 х 3936 pixels, autofocus, LED flash

دوربین جلو

5.1-megapixel, backside illuminated Exmor R for mobile, HDR

2.2 MP, 1080p

پردازنده

Qualcomm Snapdragon 810, 2.0GHz / 1.5GHz Octa-core

Qualcomm MSM8974AC Snapdragon 801, Quad-core 2.5 GHz Krait 400

پردازنده گرافیکی

Adreno 430

Adreno 330

ظرفیت

32GB

16GB, 32GB

درگاهmicro  SD

    Up to 128GB

Up to 128GB

باتری

2,930mAh battery

3,100mAh

رنگ بندی

سفید، مشکی، مسی، سبز کمرنگ

سفید، مشکی، مسی، نقره‌ای سبز، بنفش

کلیت طراحی بخش جلویی همان چیزی است که در زد 3 شاهدش هستیم، اما برخی جابجایی‌ها و بهینه‌سازی‌ها در طراحی پنل جلویی دیده می‌شود. ضخامت حاشیه‌های بالا و پایین و کناره‌های هیچ تغییری نکرده اما طراحی اسپیکرها به کلی عوض شده است. در زد 3 شاهد آن بودیم که اسپیکرها به‌صورت نوارهای کوچکی در وسط حاشیه‌های بالا و پایین قرار گرفته بودند، اما در زد 3 پلاس این نوارها کمی کشیده‌تر شده و به منتها الیه لبه‌های بالا و پایین گوشی منتقل شده‌اند. این موضوع باعث شده تا کمی بخش جلویی خلوت تر شود. جای دوربین جلو و حسگر نور و نزدیکی هم عوض شده و حالا دوربین در سمت چپ لوگوی سونی روی حاشیه بالایی و سنسورها قرار دارند.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

فریم دور زد 3 پلاس درست شبیه به فریم زد 3 است، اما به‌جای آن که مات باشد براق شده است. دکمه پاور/قفل صفحه و دکمه‌های تغییر حجم صدا کوچک‌تر شده‌اند. بخش مربوط به درگاه دو سیم‌کارت روی لبه سمت راست تلفن به‌طور کامل حذف شده است. پس سیم‌کارت‌ها از کجا وارد دستگاه می‌شوند؟ در اکسپریا زد 3، روی لبه سمت چپ درگاه microSD و microUSB وجود داشتند که با یک درپوش ضدآب پوشانده شده بودند.

این بخش در اکسپریا زد 3 پلاس هم وجود دارد با این تفاوت که به‌جای درگاه microUSB پورت سیم‌کارت‌ها به‌صورت روی هم قرار گرفته‌اند و برای شارژ کردن دستگاه باید کانکتور را به درگاه microUSB که روی لبه پایینی قرار گرفته متصل کنید. این تغییر نه‌تنها باعث شده لبه سمت راست بسیار خلوت‌تر دیده شود، بلکه شارژ کردن دستگاه هم ساده‌تر شده است. پورت میکرو USB هیچ درپوشی ندارد و دلیل این موضوع آن است که سونی موفق شده این پورت را بدون نیاز به درپوش در مقابل نفوذ آب مقاوم کند.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

یکی دیگر از مواردی که در زد 3 آزاردهنده بود، درگاه داک بزرگی بود که روی لبه سمت چپ قرار گرفته بود. این پورت به‌طور کامل حذف شده، چرا که بیش از آن که کاربردی باشد، به ظاهر تلفن آسیب می‌زد.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

یکی از مشکلات طراحی زد 3 سُر بودن بدنه و احتمالا بالای افتادن آن از دست کاربر بود. همچنین برداشتن آن از روی سطوح صاف هم به خاطر سبک طراحی مسطح این تلفن چندان آسان نبود. متاسفانه در زد 3 پلاس نیز این مورد وجود دارد.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

در مجموع باید بگوییم که +Z3 همان Z3 است که اندکی تغییرات جزئی روی آن اعمال شده است تا از نظر ظاهری گوشی را شاهد باشیم که شاید اندکی زیباتر شده باشد.

نمایشگر، اسپیکر

زد 3 پلاس همچون نسخه پیشین از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن 1080p بهره می‌برد که تراکم ۴۲۴ پیکسل بر اینچ را به‌همراه دارد. شفافیت و کنتراست بالای صفحه به‌همراه کیفیت و تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، سبب شده است کیفیت تجربه بصری کاربر همچنان بالا باشد. به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در زد ۳ به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است. سونی برای آنکه تصاویر به‌صورت کاملا طبیعی به نمایش درآیند از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

با وجود تغییر طراحی اسپیکر‌ها، همچنان کیفیت و حجم صدای خروجی در این گوشی هوشمند بالا است. درواقع همچون نمایشگر، کیفیت صدای اسپیکرهای زد 3 پلاس هم تغییری نکرده و برای اطلاعات بیشتر درباره این دو بخش می‌توانید به بررسی زومیت از اکسپریا زد 3 مراجعه کنید.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

دوربین

سونی در +Z3 از یک دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی بهره برده که البته تفاوت‌هایی با حسگر مورد استفاده در زد 3 دارد. در زد 3 پلاس تصاویر شارپ‌تر هستند و وقتی از زاویه‌ای عکس می‌گیرید که نور روبروی شما قرار دارد، می‌توانید تصاویر بهتری ثبت کنید. کیفیت تصاویر ثبت شده با آن مناسب و قابل قبولند ولی با حضور پرچمداران جدید رقبا، دیگر نمی‌توان دوربین این تلفن را در حد و اندازه یک پرچم‌دار سال ۲۰۱۵ قلمداد کرد.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

این دوربین از حساسیت ایزو 12,800 پشتیبانی می‌کند. این میزان از ایزو در زد 3 پلاس و زد 3 این امکان را می‌دهد که در محیط‌های تقریبا تاریک بدون نیاز به فلش عکس بگیرند.

در این محصول هم می‌توانید فیلم‌هایی با رزولوشن 4K ضبط کرده و بدین ترتیب بالاترین جزئیات را در هنگام تصویربرداری داشته باشید.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

اما دوربین جلوی زد 3 پلاس تغییر کرده است. در نسل قبلی شاهد استفاده از یک دوربین ۲.۲ مگاپیکسلی بودیم، اما در نسخه پلاس از یک حسگر ۵.۱ مگاپیکسلی بهره گرفته شده است تا کاربران تصاویر سلفی بهتر و باکیفیت‌تری بگیرند. تفاوت کیفیت سلفی‌های گرفته شده با پرچم‌دار جدید نسبت به نسل قبلی به شکل چشمگیری بهتر است. همچنین به لطف اضافه شدن قابلیت HDR به دوربین جلو، رنگ‌ها در آن غلیظ‌تر و جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند.

در ادامه می‌توانید چند تصویر نمونه گرفته شده با دوربین این تلفن را مشاهده کنید. برای دیدن تصاویر نمونه بیشتر در ابعاد واقعی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی
بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی
بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی
بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی
بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

نرم‌افزار

اکسپریا زد 3 پلاس از نظر نرم‌افزاری تغییر خاصی نکرده و ظاهر رابط گرافیکی آن درست مانند همان اندروید 5 آبنبات چوبی برای اکسپریا زد 3 است.

زد 3 پس از به‌روزرسانی به اندروید 5 یک سری المان‌های طراحی متریال را به رابط کاربری خود اضافه کرد و البته دوربین آن نیز عملکرد بهتری از خود نشان داد.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

زد 3 پلاس به‌صورت پیش‌فرض به اندروید 5 مجهز شده و تمام قابلیت‌هایی که پیش‌تر در رابط کاربری سونی شاهد بودیم را با خود دارد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره نرم‌افزارها، رابط کاربری و قابلیت‌های نرم‌افزار اکسپریا زد 3 پلاس به دست آورید به مقاله «به‌روزرسانی اندروید 5 آبنبات چوبی برای اکسپریا زد 3» مراجعه کنید.

بازده و سخت‌افزار

مهم‌ترین تفاوت اکسپریا زد 3 پلاس با اکسپریا زد 3 در پردازنده آن است. پرچم‌دار میانی جدید به پردازنده ۶۴ بیتی اسنپدراگون 810 با چهار هسته ۱.۵ گیگاهرتز و چهار هسته ۲ گیگاهرتز مجهز شده است. همچنین GPU مورد استفاده از آن نیز تغییر کرده و به‌جای Adreno 330 پردازنده Adreno 430 در آن به کار گرفته شده است.

این ارتقای سخت‌افزاری احتمالا فعلا چندان تغییری در اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها ایجاد نکند اما با گذشت زمان این تفاوت‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد. ضمن اینکه اسنپدراگون مدعی است در پردازنده جدید توان مصرفی نیز بهینه‌تر شده است.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

زد 3 در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی ارائه شده بود، اما سونی تصمیم گرفته +Z3 را تنها در یک مدل ۳۲ گیگابایتی روانه بازار کند. ضمن اینکه شما می‌توانید با استفاده از یک کارت حافظه microSD، میزان حافظه دستگاه را افزایش دهید.

مابقی سخت‌افزار زد 3 پلاس تفاوتی با اکسپریا زد 3 ندارد.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

همان‌طور که اشاره شد این دستگاه از نسل چهارم ارتباطات (LTE) و دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. در نسخه جدید شیار سیم‌کارت‌ها روی هم و درکنار درگاه کارت حافظه قرار گرفته است.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

تغییر پردازنده اصلی اصولا باید منجر به بهبود قدرت پردازشی آن شود. بنچمارک‌های اجرا شده روی این تلفن هم همین موضوع را تأیید می‌کند، اما نکته عجیب این است که در برخی بنچمارک‌ها، زد 3 پلاس عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است. دفتر سونی ایران در باره توضیح داده است که بسته‌ی بروز رسانی به‌زودی برای زد ۳ پلاس ارائه خواهد شد که نه‌تنها طول عمر باتری دستگاه را افزایش می‌دهد بلکه عملکرد پردازنده را نیز بهبود خواهد داد.

همچنین سونی به زومیت گفته است که دمای بالای گوشی که برخی از کاربران از آن شکایت کرده‌اند در بسته‌ی بروز رسانی رفع خواهد شد. بااین‌حال در زمان استفاده از زد ۳ پلاس سونی در آزمایش‌هایی که ما در زومیت انجام دادیم هرچند بالاتر از زد ۳ بود اما آزار دهنده نبود. این را هم بگویم که این بنچمارک‌ها پس از دریافت دو بسته‌ی بروز رسانی سونی روی زد ۳ پلاس گرفته شده‌اند بااین‌حال دفتر سونی معتقد است که طی چند روز آینده یک بسته‌ی بروز رسانی مهم‌تر برای این گوشی ارائه خواهد شد:

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Sony Xperia Z3+

34101

53292

280.379

490.311

28296

23506

4128

1457

57887

1705

893.6ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397.314

834.983

17686

16858

1886

1232

32852

1186

801.2ms

Sony Xperia M4 Aqua Dual

22902

35058

242.293

307.786

22506

 7884

2265

990

40895

892

1220.2ms

Nokia  Lumia 930

 25585

 -

 -

 -

 -

 -

1043

498ms

Sony Xperia E4

 17556

19194

 112.679

269.436

 8555

 3239

 1592

740

 18154

 355

1278.6ms

HTC One M9

29562

49674

603.118

542.337

27803

21090

3090

2352

57313

1675

661.3ms

Samsung Galaxy S6

41546

67802

607.488

788.162

35444

21204

5469

2545

58117

1732

572.3ms

Galaxy Note Edge

34543

47370

443.563

622.386

21029

19832

3315

1846

37623

1251

905.3ms

Nexus 6

-

49601

-

15602

21841

2731

1430

34965

1311

780.2ms

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

همان‌طور که مشاهده می‌شود، از نظر عملکرد سخت‌افزاری و امتیاز بنچمارک‌ها Z3 پلاس عملکرد بسیار خوبی دارد. این موضوع در اجرای اپلیکیشن‌های سنگین هم کاملا مشهود است.

عمر باتری

باتری زد 3 پلاس نسبت به پرچم‌دار قبلی ظرفیت کمتری دارد. به‌نظر می‌رسد دلیل این موضوع کاهش ضخامت دستگاه است که سونی را مجبور کرده به‌جای باتری با ظرفیت ۳۱۰۰ میلی‌آمپرساعت از باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۲۹۳۰ میلی‌آمپرساعت استفاده کند. سونی مدعی است کاهش حجم باتری به دلیل اعمال برخی بهینه‌سازی‌ها منجر به کاهش عمر باتری نشده، اما آنچه ما در عمل دیدیم، با این سخن متناقض بود. وقتی پای عمر باتری به میان می‌آید، اکسپریا زد 3 که هنوز هم یکی از برترین تلفن‌های بازار از این نظر است، نسبت به پرچم‌دار جدید وضعیت بسیار بهتری دارد.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

این بدان معنا نیست که زد 3 پلاس شما را ناامید می‌کند، چرا که همچنان می‌توانید روی شارژدهی یک روزه این دستگاه در استفاده معمولی حساب باز کنید. در تست پخش فیلم HD زومیت، این تلفن ۹ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد که آن را در سطح متوسط از این نظر قرار می‌دهد. تلفن میان‌رده اکسپریا ام 4 آکوا که چندی پیش مورد بررسی قرار گرفت، عملکردی بهتر از این تلفن پرچم‌دار ارائه کرد.

در تست باتری AnTuTu هم این تلفن در حد متوسط ظاهر شد. در صورتی که از تلفن خود زیاد استفاده می‌کنید و مدام با آن کار می‌کنید، شاید بهتر باشد همان نسخه قبلی، یعنی اکسپریا زد 3 را خریداری کنید. این تلفن هم به اندروید 5 آبنبات چوبی ارتقا یافته تفاوت عملکرد سخت‌افزاری این تلفن با نسخه پلاس آنقدرها هم زیاد نیست.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت اکسپریا زد 3 عمر باتری آن بود، اما زد 3 پلاس از این نظر عملکر متوسطی دارد. باتری این گوشی ضعیف نیست و حداقل پاسخگوی نیاز یک روزه شما خواهد بود، اما نمی‌توانیم از آن به‌عنوان یکی از مزایای این دستگاه نسبت به رقبا یاد کنیم.

در ادامه می‌توانید نمودار تست‌های باتری انجام شده روی این تلفن را مشاهده کنید:

جمع‌بندی

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

زد 3 پلاس پرچم‌دار جدید سونی نیست. این را به درستی خود ژاپنی‌ها هم اعلام کرده‌اند. این موضوع را از نام‌گذاری آن‌ها روی این دستگاه می‌توان متوجه شد. این تلفن درواقع نسخه بهینه شده و بروزشده اکسپریا زد 3 است تا سونی بتواند در کورس رقابت با رقبای جدیدی چون جی 4 ال‌جی، گلکسی اس 6 سامسونگ و وان ام 9 اچ‌تی‌سی باقی بماند. این محصول از هر نظر نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته به جز عمر باتری! اگر به‌دنبال عمر باتری بالا باشید شاید بهتر باشد همان اکسپریا زد 3 را خریداری کنید. اما اگر می‌خواهید تلفن‌تان دوربین کمی بهتر، پردازنده قوی‌تر و طراحی تر و تمیزتری داشته باشد، زد 3 پلاس گزینه بهتری است. بااین‌حال اگر منتظر پرچم‌دار جدید سونی هستید باید تا IFA ۲۰۱۵ صبر کنید.

بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس (+Xperia Z3) سونی

نقاط قوت

  • ضخامت کم و کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت
  • ضد آب و ضد گرد و غبار
  • صفحه‌نمایش بسیار خوب با دقت کافی در نمایش صحیح رنگ‌هاتعامل با پلی‌استیشن ۴ و قابلیت ریموت پلی

نقاط ضعف

  • لغزندگی گوشی در سطوح شیب‌دار به خاطر شیشه‌ای بودن بدنه
  • عدم یکپارچگی برخی آیکون‌های اختصاصی سونی با آیکون‌های اندروید
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات