سیم کارت و فیبرنوری داخل کشور تولید می شود

سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
در جلسه‌ای که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به عملکرد اپراتورهای موبایل، مخابرات و اپراتور فیبرنوری، برای استفاده از توان داخل اختصاص داد، اعلام شد که سیم‌کارت خام که پیش از این در خارج تهیه می‌شد، از این پس در داخل کشور تولید خواهد شد.
تبلیغات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس جزئیات حضور اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی در این کمیسیون و گزارش عملکرد این اپراتورها در زمینه استفاده از تولید داخل را تشریح کرد. 

رمضانعلی سبحانی‌فر گفت:

اپراتورها گزارش عملکرد خود را در زمینه استفاده از توان و تولیدات داخلی ارائه دادند و در برخی موارد از خود دفاع کردند.

وی با بیان اینکه قرار است جلسات آینده را در زمینه‌ی بررسی استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور با بخش‌های تولید سخت افزار و نرم افزار ادامه دهیم افزود:

طبق گزارش‌های ارائه شده و بررسی‌های به عمل آمده، در مجموع اپراتورهای موبایل، مخابرات و اپراتور فیبرنوری ایرانیان نت، در سیستم‌های توسعه‌ای خود در بخش پسیو – غیرفعال- بالغ بر ۹۰ درصد از توان داخلی استفاده کرده‌اند؛ اما آنچه که مربوط به بخش اکتیو – فعال – می‌شود و مهمترین بخش شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی به حساب می‌آید آنطور که باید به استفاده از توان داخلی توجه نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:

یکی از اپراتورهای تلفن همراه توجه ویژه‌ای به تولید داخل داشته و اعلام کرده که سیم‌کارت خام را از تولیدات داخلی تهیه می‌کند، این در حالی است که سیم‌کارت خام پیش از این از خارج کشور تهیه می‌شد و این نشان از وجود پتانسیل در کشور دارد.

سبحانی فر در مورد وجود توان تولید کابل و فیبرنوری در کشور نیز افزود:

چند سال پیش، تولید کابل مخابراتی و فیبرنوری در کشور انجام می‌شد، اما به جهت آنکه، شرکت‌های مخابراتی این تجهیزات را از خارج کشور تهیه کردند، توان رقابت با خارجی‌ها به صفر رسید اما براساس گزارشی که شرکت مخابرات ایران ارائه کرده است هم اکنون بار دیگر از کابل و فیبرنوری داخل که به مراتب قیمت کمتری از نمونه‌های خارجی دارد در شبکه مخابراتی کشور استفاده می‌شود و نیازمندی کشور در این حوزه از داخل به راحتی قابل تهیه است.

وی با تاکید براینکه لازمه تقویت بخش‌های تولیدی در کشور، حمایت شرکت‌های بزرگ و اپراتورها است، گفت:

هم اکنون در این بخش بسیاری از تجهیزات قابل رقابت با بخش‌های خارجی خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع با انتقاد از اینکه توان تولید آنتن‌های موبایل – BTS – و نیز سوئیچ‌های مخابراتی در کشور وجود داشت اما از آن حمایت صورت نگرفت افزود:

از وزارت ارتباطات خواسته‌ایم که برای استفاده از توان داخلی در این حوزه، نقشه راه تهیه کرده و آن را در اختیار اپراتورها قرار دهد.

وی ادامه داد:

وزارت ارتباطات و رگولاتوری باید فهرستی از شرکتهای توانمند این حوزه و تجهیزات داخلی تهیه کرده و در اختیار اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی قرار دهند که براساس این فهرست، اپراتورها خریدهای خود را انجام دهند و ما در مجلس نیز به این موضوع نظارت خواهیم داشت.

سبحانی فر استفاده از مکانیزم تعیین تعرفه را از دیگر راه‌حلهایی عنوان کرد که باید برای حمایت از تولید داخل صورت گیرد. وی گفت:

باید تعرفه گمرکی تجهیزاتی که در داخل کشور نمونه مشابه آن وجود دارد افزایش یابد تا بتوان تجهیزات داخلی را جایگزین تجهیزات خارجی کرد و از بخش داخلی توانمند حمایت به عمل آورد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات