بررسی گوشی اکسپریا ام 4 آکوا سونی (Xperia M4 Aqua Dual)

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
مطالعه 25 دقیقه
سونی گوشی M4 Aqua را با طراحی مشابه سری Z3 در کنار مشخصات فنی مناسب معرفی کرده است. با بررسی زومیت از گوشی اکسپریا ام 4 آکوا همراه باشید.
تبلیغات

گوشی سونی اکسپریا ام 4 آکوا در مناطق مختلف با مشخصات فنی و شماره مدل متفاوت عرضه می‌شود که نسخه دو سیم کارت آن با شماره مدل E2333 توسط دفتر سونی در ایران، در اختیار زومیت قرار گرفته بود تا مورد بررسی قرار گیرد.

محصولات سونی همواره طرفداران خاص خودشان را دارند و با اینکه طی سال‌های اخیر این کمپانی ژاپنی فراز و فرودهای زیادی داشته ولی همچنان ژاپنی‌ها با معرفی گوشی‌های متنوع به راه خود ادامه می‌دهند.

اکسپریا ام 4 آکوا

گوشی سونی اکسپریا M4 Aqua یک محصول میان‌رده و درعین حال با مشخصات فنی قابل قبول است و با طراحی زیبا و برگرفته از گوشی‌های رده‌بالایی چون اکسپریا زد 3 عرضه می‌شود. همانطور که از نام آن بر می‌آید M4 Aqua یک دستگاه ضد آب و ضد گرد و غبار است. این ویژگی جذاب به ندرت در محصولات مشابه یافت می‌شود و به نظر می‌رسد سونی سعی کرده در این گوشی میان‌رده چیزی کم نگذاشته باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

اکسپریا ام 4 آکوا که ماه مارس سال 2015 میلادی معرفی شد، در همان نگاه اول به وضوح مشخص است که این محصول از زبان طراحی OmniBalance بهره می‌برد و تشابه زیادی با پرچمدار نسل قبل سونی یعنی اکسپریا زد 3 دارد.

سونی سعی کرده محصولی میان‌رده ولی زیبا و جذاب را معرفی کند که تنها با دقت زیاد می‌توان به تفاوت‌های آن با اکسپریا زد 3 پی برد. وقتی گوشی را در دست می‌گیرید کاملا می‌توانید بر ادعای ما صحه بگذارید. این تلفن به اندازه اکسپریا زد 3 باریک و از آن سبک‌تر است و با وجود عدم استفاده از فریم فلزی، همچنان کیفیت ساخت خوبی دارد.

اکسپریا ام 4 آکوا

ابعاد گوشی اکسپریا ام 4 آکوای سونی ۷.۳ در ۷۲.۶ در ۱۴۵.۵ میلی‌متر و وزن آن ۱۳۵ گرم است. اکسپریا زد 3 ابعاد ۷.۳ در ۷۲ در ۱۴۶ میلی‌متر و وزن ۱۵۲گرمی دارد. فریم دور گوشی به گونه‌ای است که در نگاه اول تصور می‌کنید از آلومینیوم ساخته شده است، در حالی که این گونه نیست و انتخاب سونی برای این قسمت استفاده از پلی‌کربنات بوده است.

کیفیت ساخت گوشی اکسپریا M4 Aqua Dual علی‌رغم استفاده از پلی‌کربنات و پلاستیک ضدخش به جای فلز و شیشه بسیار خوب است و به هیچ عنوان حس یک محصول میان‌رده را به شما منتقل نمی‌کند.

مشخصات فنی Sony Xperia M4 Aqua Dual

  • نمایشگر ۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن اچ‌دی مجهز به فناوری Triluminos
  • پردازنده 8 هسته‌ای اسنپدراگون 615 کوالکام با ۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Adreno 405
  • ۲ گیگابایت حافظه رم و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت با درگاه حافظه microSD
  • سنسور دوربین 13 مگاپیکسل در پشت و دوربین 5 مگاپیکسل در جلوی دستگاه
  • باتری 2400 میلی آمپر ساعتی غیر قابل تعویض
  • گواهینامه IP68 برای ضد آب و ضد غبار بودن
  • سیستم عامل اندروید 5 آبنبات چوبی
  • ابعاد ۷.۳ در ۷۲.۶ در ۱۴۵.۵ میلی‌متر
  • وزن ۱۳۵ گرم

البته سبک بودن یا صاف بودن پشت آن احتمال افزایش سر خوردن یا افتادن گوشی را بیشتر می‌کند که باید حین کار کردن با آن کاملا مراقب باشید. قسمت براق پشت گوشی به شدت اثر انگشت و لک را به خود جذب می‌کند که در نسخه‌ی سفید رنگ اکسپریا ام 4 آکوا نسبت به مدل سیاه رنگ این موضوع کمتر به چشم می‌آید.

جلوی گوشی می‌توان به جز نمایشگر 5 اینچی IPS LCD، لوگوی سونی، دوربین جلو، سنسورها، میکرفون و بلندگوی گوشی تلفن را دید و در گوشه سمت چپ بالا نیز یک چراغ LED تعبیه شده است. رنگ چراغ LED به جز موقع خالی شدن باتری یا شارژ کامل در برخی اپلیکیشن‌ها دارای رنگ متفاوت است که معنی آن می‌تواند متفاوت باشد.

نقطه ضعف در طراحی بخش جلوی گوشی، کشیدگی آن به دلیل حاشیه‌ی زیادی بالا و پایین نمایشگر است که باعث می‌شود کمی از زیبایی و هارمونی ظاهری گوشی در قسمت جلوی اکسپریا ام 4 آکوا کاسته شود. با اینکه حاشیه‌ی کناره‌های سمت چپ و راست گوشی کم در نظر گرفته شده ولی حاشیه‌ی زیاد بالا و پایین دستگاه چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. البته نباید فراموش کنیم که پای یک محصول ضد آب روبرو هستیم که همین موضوع محدودیت‌هایی را در طراحی ایجاد می‌کند.

سمت راست اکسپریا M4 Aqua کمی شلوغ به نظر می‌رسد. در قسمت بالا زیر کاور تعبیه‌شده، شیار سیم‌کارت‌های نانو قرار دارد و زیر آن دکمه‌های فیزیکی تنظیم صدا، کلید‌ی دایره‌ای شکل پاور و در قسمت پایین کلید فیزیکی شاتر در نظر گرفته شده است.

هیچ کدام از این کلیدها و هم چنین باز و بسته‌کردن درپوش سیم کارت مشکل خاصی ندارند. دکمه پاور که کمی در تلفن‌های قبلی سونی ابعاد بزرگی داشت، در این محصول کوچک‌تر شده که باعث زیبایی بیشتر آن شده است.

اکسپریا ام 4 آکوا

در گوشه‌ی بالای سمت چپ محصول میان‌رده و ضد آب سونی پورت microUSB و زیر آن شیار کارت حافظه خارجی در نظر گرفته شده است که زیر درپوش ضد آب مخصوص خود قرار دارد. دیگر بر روی درگاه microUSB این تلفن درپوشی وجود ندارد و سونی توانسته بدون نیاز به درپوش برای این درگاه، تلفن خود را ضد آب نگه دارد. در بالای اکسپریا ام 4 آکوا تنها می‌توان جک صوتی 3.5 میلی‌متری را مشاهده کرد و زیر دستگاه هم میکروفون و اسپیکر گوشی قرار دارد.

اما پشت گوشی از جنس پلاستیک ضدخش بوده و طراحی یکدستی دارد. بر روی بخش پشتی بدنه، دوربین 13 مگاپیکسلی، فلاش LED، و به ترتیب لوگوی NFC، لوگوی سونی و لوگوی اکسپریا از بالا به پایین دیده می‌شود.

اکسپریا ام 4 آکوا

در مجموع، طراحی و کیفیت ساخت گوشی اکسپریا M4 Aqua سونی در بین محصولات میان‌رده در سطح قابل قبولی قرار دارد و ژاپنی‌ها سعی کرده‌اند به شکل کاملا حرفه‌ای با استفاده از پلی‌کربنات و پلاستیک براق، حس و حال شیشه و فریم فلزی اکسپریا زد 3 این شرکت را تداعی کنند. اکسپریا ام 4 آکوا یک محصول میان‌رده جذاب و زیبا از کمپانی سونی است که می‌تواند خریداران را راضی نگه دارد تا از مواردی چون حاشیه زیاد نمایشگر در قسمت بالا و پایین چشم‌پوشی کنند. این گوشی در سه رنگ سیاه، سفید و صورتی (مایل به بنفش) به فروش خواهد رسید.

قابلیت ضد آب و ضد گرد و غبار، از جمله مواردی است که در کمتر تلفن میان‌رده‌ای می‌توانید آن را بیابید و برای کاربرانی که دوست دارند با هزینه‌ای کم تلفنی مقاوم داشته باشند، ام 4 آکوا محصولی مناسب است.

نمایشگر

مطابق انتظارات ما برای یک محصول میان‌رده، کمپانی سونی یک نمایشگر 5 اینچی IPS LCD با رزولوشن اچ‌دی (۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل) را برای گوشی ام 4 آکوا در نظر گرفته که از نظر اندازه بین دو محصول اکسپریا زد 3 کامپکت با نمایشگر 4.6 اینچ و اکسپریا زد 3 با نمایشگر 5.2 اینچ قرار می‌گیرد.

علی‌رغم اینکه استفاده از رزولوشن HD نمی‌تواند انتظارات خیلی از کاربران امروزی که حداقل به دنبال رزولوشن Full HD هستند را بر طرف کند، ولی با توجه به محدوده قیمتی این تلفن می‌توان نمره قبولی به آن داد. این رزولوشن در ابعاد ۵ اینچ منجر به تراکم ۲۹۴ پیکسل بر اینچ می‌شود. فراموش نکنید که تا همین ۴ سال پیش تراکم پیکسلی تلفن‌های پرچمدار در همین حدود بود.

نمایشگر ام 4 آکوا

پنل IPS باعث شده تا زاویه دید نمایشگر کاملا مطلوب باشد و با کج شدن دستگاه به هیچ عنوان شاهد به هم ریختگی تصویر و پایین امدن دقت نمایش رنگ‌ها نباشیم.

نمایشگر ام 4 آکوا از فناوری Triluminos سونی در کنار موتور براویا بهره می‌برد که باعث می‌شود نمایش رنگ‌ها و کنتراست صفحه با توجه به حالت پردازش هوشمند در سطح بالایی قرار داشته باشد.  هنگام کار با آن نیز از نظر میزان حساسیت، پاسخ‌دهی به دستورات لمسی یا خوانایی زیر نور آفتاب یا در محیط‌های پر نور مشکلی مشاهده نکردیم.

اسپیکر

سونی همواره به قابلیت‌های مالتی‌مدیا توجه ویژه‌ای داشته و این بار هم سعی کرده با انتخاب اسپیکرهای خوب برای محصول میان‌رده خود یک بار دیگر این تجربه را تکمیل کرده است. شاید حجم صدای خروجی اکسپریا ام 4 آکوا خیلی زیاد نباشد، ولی کیفیت صدا واقعا عالی است و نه تنها نویزی به گوش نمی‌رسد بلکه شفافیت صدای آن در سطح کاملا قابل قبولی قرار دارد. سونی این کار را با یک اسپیکر مونو بر روی لبه پایینی تلفن انجام می‌دهد.

اسپیکر Xperia M4 Aqua

هنگامی که برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم از هدفون‌های دستگاه استفاده می‌کنید نیز شرایط خیلی فرقی ندارد و همچنان کیفیت صدای خروجی بسیار خوب است.

دوربین

اکسپریا M4 Aqua سونی به یک سنسور دوربین 13 مگاپیکسلی Exmor RS و فلاش LED مجهز شده است که می‌تواند در حالت‌های دستی و Superior Auto، تصاویری با رزولوشن 3096 در 4128 پیکسل ثبت کند. با توجه به مشخصات دوربین حداقل روی کاغذ انتظار بیشتری داشتیم ولی در مجموع نمی‌توان دوربین این گوشی را عالی توصیف کرد. با این وجود دوربین گوشی‌های سونی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و می‌توان روی آنها حساب کرد.

رابط کاربری دوربین ام 4 آکوا با دیگر محصولات اکسپریا تفاوت زیادی ندارد و از همان اپلیکیشن نام آشنای سونی بهره می‌برد و به نظر می‌رسد اندروید 5 آب نبات چوبی نیز نتوانسته قابلیت‌های جدیدی را برای آن به ارمغان بیاورد. به کمک دکمه فیزیکی شاتر می‌توانید از صفحه قفل گوشی یا هنگام کارکردن با آن اپلیکیشن دوربین را راه‌اندازی کنید.

اکسپریا ام 4 آکوا

اگر نیاز به انجام تنظیمات خاص ندارید یا فکر می‌کنید این کار برای شما کمی سخت است، می‌توانیم بگوییم حالت Superior Auto عملکرد بی‌نقصی دارد و با توجه به شرایط می‌تواند بهترین تصویر نهایی را برای شما ثبت کند. اما اگر این حالت شما را راضی نمی‌کند، امکان انتخاب تنظیمات در حالت دستی وجود دارد که می‌توانید تعادل نور سفید، تغییر فوکوس، مقدار ISO، فعال یا غیرفعال‌کردن لرزش‌گیر و... را در اختیار داشته باشید. اگر توانایی کار با حالت دستی را داشته باشید، به نظر ما این قسمت فراتر از انتظار عمل می‌کند.

همچون دیگر گوشی‌های جدید سری اکسپریا امکان اضافه‌کردن افکت‌های Augmented Reality نیز وجود دارد که می‌توان به کمک آن سوژه‌های مختلفی را از دنیای مجازی به عکس مورد نظر اضافه کرد. حتی امکان به حرکت درآوردن این اشیا در صحنه وجود دارد. البته امکان عکاسی به صورت پانوراما و HDR نیز در حالت دستی وجود دارد که باید وارد گزینه Scenes Menu شوید و Backlight Correction را انتخاب کنید.

تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی ام 4 آکوای سونی در مجموع از نظر جزئیات ثبت شده در محیط‌های داخلی و بیرونی، زنده بودن رنگ‌ها، شفافیت، تعادی نور سفید و شارپ یا تیز بودن در سطح قابل قبولی هستند ولی موقع کار کردن با دوربین این دستگاه مشکلات بعضا عجیب و غریبی هم وجود داشت که احتمال می‌دهیم به نسخه‌ی اولیه محصول مربوط باشد.

در ادامه می‌توانید تصاویر نمونه ثبت شده با دوربین این تلفن را مشاهده کنید. برای دیدن تصاویر در ابعاد و کیفیت اصلی نیز می‌توانید به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید:

به عنوان مثال ثبت عکس‌ها با سرعت دلخواه انجام نمی‌شد و کمی تاخیر داشت، امکان انتخاب حالت‌های مختلف در زمان عکاسی و فیلمبرداری نیز با اندکی تاخیر انجام می‌گرفت، علیرغم بهره‌گیری از فلاش LED ولی عکاسی در شرایط نور کم راضی کننده نبود و در برخی تصاویر رنگ‌بندی دچار مشکل می‌شد که به نظر می‌رسد در نسخه‌ی نهایی این مشکلات برطرف شده باشد.

گوشی Xperia M4 Aqua سونی به یک دوربین 5 مگاپیکسلی در قسمت جلو مجهز شده که وظیفه ثبت تصاویر سلفی و برقراری تماس‌های تصویری را بر عهده دارد. دوربین جلوی ام 4 آکوا نسبت به بسیاری از محصولات میان‌رده دیگر که پیشتر تست کرده بودیم، عملکرد به مراتب بهتری دارد و شاید به نظر برخی با وجود سنسورها 8 یا 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین جلو، بهره‌گیری از یک دوربین 5 مگاپیکسلی راضی‌کننده نباشد، ولی بعد از عکاسی با دوربین سلفی این محصول سونی به این نتیجه رسیدیم که عملکرد آن بیش از انتظار ما بوده است.

m4-aqua-scrshot-camera

این گوشی می‌تواند با رزولوشن Full HD و نرخ 30 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند که کیفیت ویدیوهای ضبط شده برای محصولی در این رده کاملا مناسب است. رابط کاربری فیلمبرداری نیز همان رابط عکاسی است و امکان استفاده از حالت دستی و تنظیمات مختلف نیز وجود دارد. همچنین امکان بهره‌گیری از لرزش‌گیر دیجیتال نیز وجود دارد که البته باعث می‌شود میدان دید کاهش یابد.

در مجموع بعد از کار کردن با دوربین گوشی اکسپریا M4 Aqua سونی می‌توانیم بگوییم عملکرد ان برای یک محصول میان‌رده یا مشابه اکسپریا زد 3 کامپکت کاملا راضی‌کننده و خوب است. شاید انتظار ما از سونی در این زمینه بیشتر است و تصور می‌کردیم باید تصاویر و ویدیوهای نهایی فراتر از شرایط فعلی باشد. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از مشکلات مربوط به نمونه اولیه باشد و در نسخه‌ی نهایی محصول شاهد عملکرد به مراتب بهتری باشیم.

بازده و عملکرد

تا این جا به نظر می‌رسد گوشی اکسپریا ام 4 آکوای سونی طراحی ظاهری، نمایشگر و دوربینی فراتر از یک محصول میان‌رده داشته و اگر سخت افزاری قدرتمندتر برای آن در نظر گرفته می‌شد می‌توانستیم لقب پرچمدار جدید سونی را برای آن در نظر بگیریم!

ولی به هر حال Xperia M4 Aqua Dual به یک پردازنده 8 هسته‌ای و 64 بیتی اسنپدراگون 615 کوالکام با 4 هسته‌ی Cortex A53 و فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس کاری 1 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Adreno 405 مجهز شده است که تماما نشان از یک محصول میان‌رده در بازار گوشی‌های هوشمند دارد. البته با توجه به سیستم عامل اندروید 5 آبنبات چوبی روی این گوشی، می‌توان به عملکرد روان این سخت‌افزار خوش‌بین بود. مدلی که برای تست در اختیار زومیت قرار داشت به 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده بود که امکان افزایش ان از طریق درگاه کار حافظه خارجی وجود دارد.

اکسپریا ام 4 آکوا

هنگام پیمایش صفحات، وب‌گردی، کار با اپلیکیشن‌های مختلف یا انجام بازی‌های نسبتا سنگین مشکلی خاصی دیده نمی‌شود و به لطف رابط کاربری ساده اکسپریا، سیستم عامل اندروید آبنبات چوبی و سخت‌افزار نسبتا خوب گوشی ام 4 آکوا تقریبا همه چیز روان و خوب انجام می‌گیرد. البته وقتی پردازش‌های سنگین روی این تلفن انجام می‌دهید، بدنه آن به خصوص در بخش بالایی داغ شده و کمی کندی را در کار با تلفن مشاهده خواهید کرد.

با توجه به قیمت گوشی سونی و ضد آب بودن آن، رقبای سرسختی چون اکسپریا زد 3 کامپکت و سری گلکسی A سامسونگ برای آن وجود دارند که آنها هم در کنار طراحی زیبا، مشخصات فنی قدرتمندی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال هر دو گوشی به پردازنده‌ی قوی‌تر اسنپدراگون 801 مجهز شده‌اند.

با اینکه بعد از تست این گوشی می‌دانیم کاربران میان‌رده کاملا از کارکردن با آن و انجام عملیات‌های مختلف راضی خواهند بود، ولی نتایج کسب شده در بنچمارک‌های مختلف می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای خرید این گوشی و مقایسه آن با رقبا بسیار موثر باشد.

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Sony Xperia M4 Aqua Dual

22902

35058

242.293

307.786

22506

 

7884

2265

990

40895

892

1220.2ms

 Motorola Moto E 2015

 15312

17428

 76.77

151.952

 9954

 4587

 1497

692

 16119

 478

1900.1ms

Nokia  Lumia 930

 25585

 -

 -

 -

 -

 -

1043

498ms

Sony Xperia E4

 17556

19194

 112.679

269.436

 8555

 3239

 1592

740

 18154

 355

1278.6ms

HTC One M9

29562

49674

603.118

542.337

27803

21090

3090

2352

57313

1675

661.3ms

Samsung Galaxy S6 Edge

42868

58859

598.81

773.718

36710

22090

5382

2508

61039

1793

512.1ms

Samsung Galaxy S6

41546

67802

607.488

788.162

35444

21204

5469

2545

58117

1732

572.3ms

Galaxy Note Edge

34543

47370

443.563

622.386

21029

19832

3315

1846

37623

1251

905.3ms

Nexus 6

-

49601

-

15602

21841

2731

1430

34965

1311

780.2ms

LG L Bello Dual Sim

16985

18786

40.363

114.041

4538

3248

1708

662

11922

336

1210.8ms

Motorola Moto G 2014

1,7549

79.982

299.922

8812

4690

1670

712

14402

550

1490ms

LG G3 Beat

-

17016

83.917

248.771

8618

5639

1486

694

13946

557 /

1283.0ms

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

Galaxy Note 4

Snapdragon

-

46,810

312

790

24,405

20,640

1,799

15,12

43,202

1182 /

703.2ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397,314

834.983

17,686

16,858

1886

1232

32,852

1186

801.2ms

AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

3D Mark Icestorm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

Basemark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

عمر باتری

اکسپریا M4 Aqua به یک باتری 2400 میلی آمپر ساعتی غیر قابل تعویض مجهز شده که با توجه به بهر‌گیری گوشی از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 615، اندازه‌ی این باتری نسبت به مدل‌های اکسپریا زد 3 کامپکت و اکسپریا زد 3 که از پردازنده‌های سری اسنپدراگون 800 استفاده می‌کنند، کوچک‌تر است. اما در عمل این تلفن عملکردی بسیار عالی از نظر میزان شارژدهی باتری دارد.

ام 4 آکوا سونی

در استفاده روزمره می‌توان تا دو روز شارژدهی باتری این تلفن حساب کرد. شاید دلیل این موضوع پردازنده بهینه یا اندروید آبنبات چوبی یا شاید هم تراکم پیکسلی متوسط نمایشگر آن باشد، اما دلیل آن هر چه هست عمر باتری یکی از نقاط قوت ام 4 آکوا محسوب می‌شود.

مانند همیشه برای تصمیم‌گیری بهتر، تست استاندارد خود را با یک ویدیوی 720p برای بررسی عمر باتری و میزان شارژدهی آن انجام دادیم که حتی در نسخه‌ی اولیه نتیجه به دست آمده فراتر از انتظار بود و سونی باز همچون گذشته در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است. گرچه به نظر می‌رسد در نسخه‌ی نهایی باز هم عمر باتری بهبود یابد.

در ادامه می توانید نتایج تست باتری این تلفن در پخش فیلم اچ‌دی، تست باتری آنتوتو و وبگردی را در مقایسه با سایر تلفن‌های بررسی شده در زومیت مشاهده کنید:

نرم‌افزار و رابط کاربری

سونی برای گوش اکسپریا ام 4 آکوا از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید 5 آبنبات چوبی را در کنار رابط کاربری همیشگی خود یعنی Xperia UI بهره برده است. اگر با اندروید 4.4 کیت‌کت روی محصولات سونی کار کرده باشید، مطمئنا در لحظات اول متوجه تغییری نخواهید شد و تنها می‌توان به طراحی متریال اشاره کرد، ولی بقیه موارد دقیقا در جای خود قرار دارد. حتی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نیز تغییری نداشته است.

صفحه قفل گوشی با توجه به اندروید 5، تغییرات جزئی را به خود دیده است. نسبت به گذشته از شلوغی ویجت‌ها خبری نیست و تنها چند میانبر شماره‌گیر، بازکزدن قفل و دوربین در قسمت پایین دیده می‌شود.

البته می‌توانید از قسمت نوتیفیکیشن سنتر دو مرحله‌ای نیز استفاده کنید. در قسمت تنظیمات سریع گزینه‌های زیادی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با فعال یا غیرفعال کردن آنها می‌توانید به مواردی چون قسمت تنظیمات، شبکه بی‌سیم، بلوتوث، مکان‌یابی، تنظیمات نور، تنظیمات باتری، فعال کردن شبکه GPRS، NFC و... دسترسی داشته باشید.

xperia-m4-aqua-scrshot-1

برای بازگشایی قفل گوشی هم می‌توان از تشخیص چهره، الگو یا مرز عبور استفاده کرد.

هنگام کار با این رابط کاربری می‌توانیم بگوییم خیلی مشکل خاصی مشاهده نشد و تنها در اندک موارد شاهد لگ یا کندی بودیم که شاید با توجه به سخت افزار گوشی و اینکه نسخه‌ی اولیه اکسپریا ام 4 آکوا در اختیار ما بود، این موضوع کمی طبیعی باشد. رنگ پس‌زمینه این رابط تغییر می‌کند و خیلی راحت می‌توانید صفحه خانگی اکسپریا ام 4 آکوای سونی را سفارشی‌سازی کنید.

5 پنل برای صفحه هوم گوشی در نظر گرفته شده است امکان استفاده از تصاویر پس‌زمینه ثابت و متحرک، اضافه‌کردن ویجت‌ها و شرت‌کات‌ها یا تغییر تم رابط کاربری نیز وجود دارد.

همچنین کاربر می‌تواند با استفاده از قابلیت پشتیبان گیری پیشرفته، از تمام اطلاعات تلفن خود نسخه پشتیبان تهیه کند تا نگران از دست رفتن آنها نباشد.

xperia-m4-aqua-scrshot-3

اپلیکیشن‌های به اصطلاح small apps نیز در اکسپریا M4 Aqua وجود دارد که از طریق مدیریت وظایف در دسترس خواهد بود. این اپلیکیشن‌های کاربردی و مفید به صورت پیش‌فرض شامل Active Clip، Chrome Bookmarks، Browser، Calculator، Calendar Gmail، Timer، Notes و Touch Lock هستند. متاسفانه امکان غیرفعال‌کردن small apps وجود ندارد ولی می‌توانید به صورت همزمان چند تا از آنها را اجرا کنید.

سونی را از طرفداران مالتی‌مدیا می‌شناسیم که محصولاتش با توجه به نمایشگر‌های بسیار خوب، کیفیت صدای مطلوب اسپیکرها و استفاده از اپلیکیشن‌های بی‌همتا برای این کار بسیار کارامد هستند. سونی در محصول میان‌رده‌ی خود نیز از سه اپلیکیشن Walkman، Album و Movies استفاده کرده است نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشتند.

از طریق Xperia Lounge هم می‌توانید به دنیای وسیعی از محتواهای آنلاین و سرگرمی‌های متنوع دسترسی داشته باشید که متاسفانه این قابلیت در کشور ما چندان کاربردی ندارد. در اقع از طریق این اپ می‌توانید به محتواهای سرگرم‌کننده‌ای چون موزیک و فیلم دسترسی داشته و آنها را خریداری کنی و حی از طریق این فروشگاه پر و پیمان برای تلفن خود تم دانلود کنید.

xperia-m4-aqua-scrshot-2

طرفداران گوشی‌های سونی با سیستم رابط کاربری این کمپانی ژاپنی آشنایی کامل دارند و راحت با این موضوع کنار می‌آیند. سخت‌افزار گوشی در کنار سیستم عامل اندروید 5 آب نبات چوبی با طراحی متریال و قابلیت‌های جدید قطعا آنها را نا امید نخواهد کرد. برای کاربران جدیدی که تصمیم دارند اکسپریا ام 4 آکوا را بخرند باید بگوییم رابط کاربری سونی ساده و در عین حال کارآمد است و در مجموع برای این محصول به آن نمره قبولی می‌دهیم.

ارتباطات

Xperia M4 Aqua Dual با شماره مدل E2333 که ما آن را تست کردیم از تمامی شبکه‌های ارتباطی استاندارد مانند GSM، GPRS، EDGE، HSDPA، 3G و LTE پشتیبانی می‌کرد و هیچگونه مشکلی در برقرار ارتباط نداشت. همچنین امکان استفاده از شبکه وای‌فای b/g/n و Wi-Fi Direct در کنار بلوتوث نسخه‌ی 4.1 با A2DP، سیستم ناوبری A-GPS با گلوناس و تراشه‌ی NFC فراهم شده است که می‌توانید به راحتی با هر کدام آنها کار کنید.

پشتیبانی از شبکه ارتباطی نسل چهارم در یک تلفن میان رده می‌تواند یکی از برتری‌های آن نسبت به رقبایی باشد که غالبا از نسل سوم ارتباطات پشتیبانی می‌کنند. همین ویژگی می‌تواند بسیاری از کاربران را قانع کند که اکسپریا ام 4 آکوا را به دیگر گزینه‌ها ترجیح دهند.

ام 4 آکوا

مقایسه Xperia M2 Aqua با Xperia M4 Aqua سونی

گوشی اکسپریا ام 4 آکوای سونی را باید نسل جدیدتر ام 2 آکوا بدانیم که ماه آگوست سال 2014 میلادی معرفی شده بود. قطعا محصول جدید نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

اکسپریا ام 2 آکوای سونی به یک نمایشگر 4.8 اینچی IPS LCD با رزولوشن 960 در 540 پیکسل و تراکم 230 پیکسل در اینچ، پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون 400 کوالکام با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز، 1 گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی Adreno 305، حافظه داخلی 8 گیگابایتی با امکان افزایش حافظه از طریق شیار کارت خارجی، سنسور دوربین اصلی 8 مگاپیکسل، دوربین جلوی 0.3 مگاپیکسل و سیستم عامل اندروید 4.4 کیت‌کت مجهز شده بود.

در حالی که اکسپریا ام 4 آکوا به یک نمایشگر 5 اینچی IPS LCD با رزولوشن HD (1280 در 720 پیکسل) با تراکم 294 پیکسل در اینچ، پردازنده 8 هسته‌ای اسنپدراگون 615 کوالکام با معاری 64 بیتی و فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی Adreno 405، حافظه داخلی 16 گیگابایتی با امکان افزایش از طریق کارت حافظه، سنسور دروبین 13 مگاپیکسل در پشت دستگاه، دوربین سلفی 5 مگاپیکسل و سیستم عامل اندروید 5 ابنبات چوبی مجهز شده است.

می‌بینیم نسل جدید گوشی آکوا که نسبت به مدل قبلی خود هم باریک‌تر و هم سبک‌تر شده است، طی یک سال گذشته پیشرفت زیاده داشته و نه تنها از نظر طراحی ظاهری بلکه از جنبه مشخصات فنی نیز به مراتب بهتر شده و عملکرد بهینه یافته‌ای را از خود بر جای می‌گذارد.

جمع‌بندی

گوشی Sony Xperia M4 Aqua در مجموع یک محصول میان‌رده جذاب از کمپانی ژاپنی سونی است که واقعا می‌توانیم بگوییم تمام تلاش خود را کرده تا فراتر ز یک میان‌رده نشان دهد. شاید برخی مواقع مشکلاتی وجود داشت ولی به نظر می‌رسد بیشتر آنها مربوط به نسخه‌ی اولیه بود و در نهایت مدلی که وارد بازار خواهد شد قطعا بهتر است.

ام 4 آکوا

طراحی زیبا و جذاب‌تر از یک دستگاه میان‌رده، استفاده هنرمندانه از پلی‌کربنات و پلاستیک براق با جلوه فلز و شیشه، وزن کم، ضخامت باریک، مشخصات فنی قابل قبول و قدرتمند، عمر باتری عالی، پشتیبانی از دو سیم کارت و شبکه 4G، ضد آب و ضد گرد و غبار بودن از امتیازات اصلی اکسپریا ام 4 آکوای سونی در مقابل رقبای کمپانی های دیگر به شمار می‌رود.

هنوز اطلاعاتی درباره قیمت رسمی این تلفن هوشمند در دست نیست، اما اگر سونی قیمت رقابتی برای ان تعیین کند، قطعا می‌تواند به رقیبی جدی برای ابزارهای میان رده سایر کمپانی‌ها مثل سری دیزایر اچ‌تی‌سی، گلکسی Aهای سامسونگ و سری L ال‌جی تبدیل شود.

نقاط قوت

  • عمر باتری بسیار خوب
  • پشتیبانی از شبکه 4G
  • ضد آب و ضد گرد و غبارکیفیت ساخت خوب

نقاط ضعف

  • حاشیه زیاد نمایشگر در قسمت‌های بالا و پایین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات