تماشا کنید: ساخت منقار مصنوعی برای لاک پشت دریایی توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی

دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
امروزه پرینترهای سه بعدی کاربرد بسیاری دارند و توانسته‌اند در حوزه‌های مختلفی از جمله پرینت بینی و اعضای مختلف مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند. اخیرا تیمی از دانشمندان ترکیه‌ای توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی توانسته‌اند منقاری مصنوعی برای لاک پشت دریایی بسازند.
تبلیغات

انسان‌ها نه تنها در جهت آسایش و راحتی خود استفاده بهینه‌ای از تکنولوژی پرینت سه بعدی دارند، بلکه در راستای کمک به جانداران دیگر نیز قدم برداشته‌اند. تیمی از دانشمندان ترکیه‌ای در دانشگاه پاموک‌کاله، توانستند با نجات دادن لاک پشت دریایی زخمی، آن را به آزمایشگاه دانشگاه انتقال داده و منقار مصنوعی را برای آن بسازند. دانشمندان برای مطمئن شدن از سلامت فک ایجاد شده، ابتدا نمونه‌ی پروتزی آن را ایجاد کرده و سپس آن را در جای فک لاک پشت به جهت تحمل خوراکی آزمایش کردند.

دانشمندان با شرکت BTech که در زمینه‌ی پرینت سه بعدی فعالیت دارد، همکاری داشته و ایمپلت پزشکی را ایجاد کردند. در ابتدا یک سی‌تی اسکن از جمجمه لاک پشت تهیه شد و براساس آن منقاری از جنس تیتانیومی بسیار مقاوم که در عملیات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بافت‌های زنده پذیرفته می‌شود، پرینت گرفتند و سپس با دقت روی صورت این جاندار نصب شد.

2015-05-18-3-turtle-jaw-3-600x387

این اولین باری است که یک لاک پشت دریایی به منقار یا فک مصنوعی و پرینت شده توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی مجهز شده است. چندین گونه از لاک پشت‌های دریایی در معرض خطر هستند، و این فک جدید ایجاد شده می‌تواند در درمان دیگر لاک پشت‌های زخمی کمک بسیاری را ارائه کند و نژاد آن‌ها را نجات دهد.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات