همگام با پیشروان: باکتری‌‌‌ها و نجات بشریت از چنگ سرطان

شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
باکتری‌‌‌ و ویروس‌‌‌ها در حقیقت جزیی جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند. وجود ما به عنوان یک انسان تا حدی به حضور باکتری‌‌‌ها وابسته است. در همین راستا می‌‌‌توان ادعا کرد زندگی ما بدون آن‌‌‌ها ممکن نیست. در ادامه همراه زومیت باشید تا بیشتر در باره‌ی باکتری‌ها و تاثیر آن‌ها در زندگی انسان آشنا شوید.
تبلیغات

برخلاف آن چه که به نظر می‌‌‌رسد این موجودات کوچک و نادیدنی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید در زندگی شما نقش دارد. کافی است از غذایی که می‌‌‌خورید تا آبی که می‌‌‌نوشید را به خاطر آورید، بدون وجود باکتری‌‌‌ها عملا گیاهی قادر به تولید مواد غذایی برای ما نبود و آب سالمی نیز در اختیار نداشتیم چراکه آب تصفیه شده‌‌‌‌ای که ما از آن استفاده می‌‌‌کنیم در واقع به کمک بسیاری از همین موجودات ریزی که از آن‌‌‌ها بی خبریم از آلودگی‌‌‌ها پاک شده‌اند.

البته باکتری‌‌‌های مضری نیز برای ما وجود دارند اما احتساب جمعیت این عده‌‌‌‌ی قلیل در برابر جمعیت بسیار بزرگ باکتری‌‌‌های مفید واقعا خارج از انصاف است. باکتری‌‌‌ها حتی در درون ما نیز زندگی می‌‌‌کنند و تقریبا تمام بدن ما از آن‌‌‌ها انباشته شده است، البته جای نگرانی نیست بهتر است بدانید بدن شما به این باکتری‌‌‌ها نیاز دارد! به عنوان مثال برخلاف آنچه که فکر می‌‌‌کنید اولین سد دفاعی شما در برابر مهاجمین خارجی نه پوست بلکه جمعیت باکتری‌‌‌های ساکن پوست شماست که فضا را برای رشد باکتری‌‌‌های مضر تنگ می‌‌‌کنند تا احتمال بیمار شدن شما کاهش یابد.

اما از باکتری‌‌‌ها می‌‌‌توان استفاده‌‌‌های بسیار بیشتری نیز برد، آقای تال دانینو ، زیست شناسی است که می‌‌‌خواهد ما را با کاربردهای مفید دیگری که این باکتری‌‌‌ها می‌‌‌توانند برای ما داشته باشند آشنا کند. به عنوان مثالی ساده و کاربردی می‌‌‌توان به باکتری‌‌‌های پروبیوتیک اشاره کرد که می‌‌‌توانند حتی عمر افراد را نیز افزایش دهند. این باکتری‌‌‌های که امروزه در کشور ما نیز در محصولات غذایی همچون لبنیات به عنوان باکتری‌‌‌های فعال به کار می‌‌‌روند نه تنها می‌‌‌توانند عمر ما را افزایش دهند بلکه می‌‌‌توانند ما را از بیماری‌‌‌های پنهانمان نیز آگاه سازند. در ویدیویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد می‌‌‌توانید هوش جمعی این موجودات ریز اما بسیار موثر را به خوبی مشاهده کنید. باکتری‌‌‌هایی که می‌‌‌توانند به صورت هماهنگ با هم کار کنند و در صورتی که به شکلی درست به کار گرفته شوند حتی در تشخیص سرطان‌‌‌ها به ما کمک کنند.

در ویدیوی زیر ما را همراهی کنید:

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات