امارات اولین کشور عربی که به سیاره مریخ پا می‌گذارد

شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
تعداد کشورهایی که توانسته‌اند سفری موفقیت‌آمیز به مریخ داشته باشند زیاد  نیست و تنها نام آمریکا، روسیه و اخیرا هند به چشم می‌خورد. اما به نظر می‌رسد اماراتی‌ها برنامه‌های جاه‌طلبانه را برای سفر به سیاره سرخ در سر می‌پرورانند که قرار است سال 2020 میلادی محقق شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این سفر که با کاوشگر Hope در سال 2020 انجام خواهد گرفت، چندین سال در مدار طول می‌کشد که شامل بررسی علمی جو مریخ، بررسی ابرها و تغییرات لایه‌های جوی خواهد بود.

علاوه بر بررسی علمی سیاره سرخ، سازمان فضایی امارات متحده عربی امیدوار است بتواند از این سفر فضایی برای آینده خود در صنعت هوا و فضا استفاده کند. صنعت فضایی جهان سالیانه 300 میلیارد دلار درآمد دارد و در حالی که رقابت سنگینی میان سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف و فضاپیمای ایلان ماسک شکل گرفته و اماراتی‌ها امیدوارند که بتوانند سهمی از این بازار داشته باشند.

بَهرام یا مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی‌تر از زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. هر یک باری که مریخ به بدور خورشید می‌چرخد معادل ۶۸۷ روز (روز زمین) به درازا می‌کشد و شب و روز کمی طولانی‌تر از کره زمین است. بزرگی مریخ نزدیک به یک دوم زمین و قطر آن ۶۷۹۰ کیلومتر است.

جو مریخ سرخ‌فام است و در آسمان شب از زمین نیز سرخی آن دیده می‌شود. کره بهرام دو ماه کوچک به نام‌های فوبوس و دیموس دارد که ریختی نابسامان دارند. این دو ماه شاید شهاب‌سنگ‌هایی باشند که در مدار بهرام به دام افتاده‌اند. اگر شخصی در کره‌ی بهرام باشد خواهد دید که فوبوس سه بار در یک روز طلوع و غروب می‌کند. اطلاعات بیشتر در باره‌ی مریخ ...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات