تعداد آدرس‌های آی‌پی‌ نسخه 4 رو به اتمام است

جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش جدید موسسه اینترنتی ARIN، تعداد آدرس‌های IPv4 در حال پایان است و اضافه کردن دامنه‌های جدید و پسوندها هیچ کمکی را برای این مشکل نمی‌کند. این نسخه از آی‌پی برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی ثبت شده و حال از ۴.۳ میلیارد آدرس آی‌پی اختصاص داده شده به آمریکای شمالی، تنها ۳.۴ میلیون آی‌پی باقی مانده است.
تبلیغات

با توجه به افزایش دستگاه‌هایی که از پروتکل اینترنت استفاده می‌کنند، در آینده نزدیک هیچ آی پی آدرسی از نسخه ۴ باقی نخواهد ماند. بنابراین برای افزایش تعداد آی پی های آزاد، نسخه ۶ آن با نام IPv6 طراحی شد؛ این نسخه در مقابل نسخه ۴ دارای دامنه بسیار گسترده‌ای است. 

در IP v4، تعداد ۴.۳ میلیارد آدرس آی‌پی معتبر وجود دارد، اما نسخه‌ی جدید آی‌پی یعنی IP v6 تقریبا نامحدود است، یعنی حدود ۳۴۰ آندسیلیون؛ بنابراین احتمال به پایان رسیدن تعداد آی‌پی‌ها در نسخه‌ی ۶ بسیار کم است. امروزه‌ زمینه‌هایی برای سوئیچ به این پروتکل جدید فراهم شده و کمپانی‌ها برای استفاده از این آدرس آی‌پی، باید سوئیچ یا روترهای جدیدی تهیه کنند.

IPv4 اولین نسخه‌ی آدرس آی‌پی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ به وجود آمد. زمانی که گفته می‌شود بسیاری از کمپانی‌ها از این نسخه‌ی آی‌پی استفاده می‌کنند، به این معنی است که آن‌ها هنوز همان آدرس‌هایی را به کار می‌گیرند که هنگام به وجود آمدن آن، تصور نمی‌شد تا این حد گسترده شود. با این حال بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال مهاجرت به نسخه‌ی ۶ آی‌پی هستند. فیسبوک ۹۰ درصد از آدرس‌های آی‌پی خود را به IPv6 انتقال داده که این موضوع به رشد شبکه‌ی اجتماعی خود کمک بسیاری می‌کند. شرکت‌ مایکروسافت نیز ۷.۵ میلیون دلار برای خرید آدرس آی‌پی از شرکت Nortel Networks هزینه کرده بود.

در حال حاضر قیمت هر آدرس آی‌پی ۱۱.۲۵ دلار است، اما سندرا براون رئیس IPv4 Market Group اعلام کرده که از آنجایی که تعداد آدرس‌های آی‌پی این نسخه رو به پایان است، به همین دلیل قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات