چرا Uber درصدد خرید سرویس نقشه‌ Here نوکیا است؟

پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
نوکیا درصدد فروش سرویس نقشه‌های Here خود است و اخیرا نیز شایعات مختلفی در مورد مشتریان این سرویس غول فنلاندی منتشر شده است. آخرین شنیده‌ها حکایت از این دارد که اوبر حاضر است مبلغ 3 میلیارد دلار برای تصاحب این سرویس پرداخت کند. اوبر در این خصوص اظهار نظری نکرده، اما سوال اینجاست که این کمپانی چرا درصدد خرید Here است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نوکیا درصدد فروش سرویس نقشه‌های Here است و در این بین نام‌‌هایی چون فیس‌بوک، اوبر، بایدو و گروهی از خودروسازان آلمانی به‌عنوان خریداران این سرویس مطرح شده‌اند. سرویس ارائه‌ی تاکسی اوبر از جمله‌ی نام‌هایی است که آخرین شایعات حکایت از ارائه‌ی پیشنهاد 3 میلیارد دلاری آن به نوکیا دارد. اما دلیل اینکه اوبر در پی خرید سرویس نقشه‌ی Here نوکیا است، چه می‌تواند باشد.

مسیریابی را باید یکی از فاکتورهای اصلی کسب و کار اوبر عنوان کرد. اپلیکشن اوبر برای مسیریابی از سرویس نقشه‌ی گوگل در کنار داده‌های مسیریابی اپل استفاده می‌کند، اما پس از به سردی گرویدن رابطه‌ی این کمپانی با گوگل به دلیل در پیش گرفتن سیاست‌هایی که دو کمپانی را به رقیب تبدیل می‌کرد، به نظر می‌رسد اوبر باید راه استقلال از گوگل را در پیش بگیرد. اوایل سال جاری میلادی اوبر اعلام کرد که با همکاری دانشگاه کارنِگی ملون درپی توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران است، حال آنکه گوگل خود یکی از کمپانی‌های پیشرو در این حوزه است. ضمنا گوگل اعلام کرده که برنامه‌هایی برای راه‌اندازی سرویس تاکسی خودران در دست اجرا دارد.

در حال حاضر اوبر به یک کمپانی بزرگ تبدیل شده است. این کمپانی در حال حاضر 50 میلیارد دلار ارزش دارد. مساله‌ای که در این بین مبرهن است، درگرفتن رقابت بین این دو کمپانی در آینده‌ی نزدیک در حوزه‌ی حمل و نقل است. اوبر برای اینکه بتواند استقلال و در نتیجه قدرت خود را حفظ کند، اقداماتی را به انجام رسانده است که از جمله‌ی آن می‌توان به تصاحب پلتفرم مسیریابی deCarta در ماه مارس اشاره کرد. همچنین براساس گزارشی که توسط نیویورک تایمز منتشر شده، این کمپانی در چند ماه اخیر متخصصان بی‌شماری را در حوزه‌ی سرویس‌های مسیریابی و نقشه به استخدام درآورده است.

خرید نقشه‌ی Here نوکیا علاوه بر اینکه فاصله‌ی دو کمپانی اوبر و گوگل را بیشتر از پیش می‌کند، نام اوبر را به‌عنوان یک کمپانی صاحب نام در عرصه‌ی مسیریابی خودروها مطرح خواهد کرد. اگرچه ارزش سرویس نقشه‌ی Here‌ به 2.2 میلیارد دلار کاهش یافته، اما همچنان 80 درصد از بازار سیستم‌های مسیریابی خودرو در اختیار این سرویس است. نوکیا در سال 2008 برای تصاحب این سرویس 8 میلیارد دلار پرداخت کرد. سرویس Here در سال 2014 درآمدی 1.1 میلیارد دلاری را نصیب نوکیا کرد.

 جولیا اَسک، یکی از تحلیل‌گران در زمینه‌ی فناوری‌های موبایل موسسه فارستر در خصوص نقشه‌ی Here‌ نوکیا و وضعیت آن چنین اظهار نظر کرده است:

Here تاکنون در زمینه‌ی اپلیکیشن‌های مصرفی بسیار خوب عمل کرده است. اما مشکل آن نبود بازاریابی و استفاده از آن به‌عنوان یک اپلیکیشن مسیریابی اصلی در یک سیستم‌عامل موبایل است.

وی همچنین اضافه کرده که اوبر می‌تواند فناوری مرتبط با سرویس نقشه‌ی Here را در هسته‌ی پلتفرم خود قرار دهد.

کمپانی‌‌های دیگری نیز سرویس نقشه‌ی Here‌ را مورد استفاده قرار می‌دهند که از جمله‌ی آن می‌توان به مرسدس‌بنز و بی ام دبلیو در کنار سایر خودروسازان کنسرسیوم کمپانی‌های آلمانی اشاره کرد. خودروسازان عضو این کنسرسیوم در حال توسعه‌ی سیستم‌های هوشمند رانندگی خود هستند و از این‌رو شاید تکیه به سرویس نقشه‌ی گوگل که خود درصدد ارائه‌ی خودروهای خودران است، چندان عقلانی نباشد. شایعات دیگری نیز منتشر شده که نشان از فعالیت‌ کمپانی‌های دیگری از شرق دور در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با خودروهای هوشمند و سایر فناوری‌های مرتبط با نقشه دارند. از جمله‌ی این کمپانی‌ها می‌توان به علی بابا و بایدو اشاره کرد.

ارزش Here برگرفته از فناوری‌های فراگیر مسیریابی است که توسعه‌ی آن نیازمند سرمایه‌گذاری بالا و ساخت زیرساخت‌های متعدد است. Here که نوکیا آن را درسال 2008 مال خود کرد، از جمله‌ی معدود کمپانی‌هایی است که سرویس نقشه‌ی خود را مستقل از دیگران طراحی کرده است. از جمله‌ی سایر کمپانی‌هایی که سرویس نقشه‌ی اختصاصی خود را توسعه داده‌اند می‌توان به اپل، گوگل و تام تام اشاره کرد. شاید اشاره به اپل و سرویس نقشه‌ی آن که با مشکلات و باگ‌هایی همراه است، برای نشان دادن دشوار بودن فرآیند توسعه‌ی سرویس نقشه و مسیریابی کافی باشد. جیمی موس، تحلیل‌گر موسسه‌ی تحقیقاتی Ovum با اشاره به این نکته که توسعه‌ی چنین سرویس‌هایی بسیار سخت و دشوار است، Here را از جمله‌ی سرویس‌هایی عنوان کرده که در کنار گوگل قادر است اطلاعات صحیح و کاربردی را در اختیار کاربران قرار دهد.

شاید همین ویژگی‌ها است که پتانسیل بالای سرویس نقشه‌ی Here نوکیا را نشان می‌دهد. براساس گزارش‌های منتشر شده نوکیا تاکنون پیشنهاد خرید سرویس خود را به کمپانی‌های اپل، آمازون و فیس‌بوک ارائه داده است. در این بین فیس‌بوک حتی استفاده از این سرویس را نیز آغاز کرده و شنیده‌ها حکایت از این دارد که غول شبکه‌های اجتماعی با Here همکاری می‌کند. مخازن داده‌ای Here در مورد موقعیت مکانی کسب و کارها می‌تواند برای کمپانی‌هایی نظیر فیس‌بوک و آمازون بسیار کاربردی باشد.

تصاحب سرویس نقشه‌ی Here نوکیا مزایای بسیاری برای سرویس تاکسی اوبر دارد. این سرویس در حال حاضر برای مسیریابی و ارتباط بین رانندگان و مسافران از داده‌های آنی ترافیکی استفاده می‌کند، اگرچه باید به این موضوع اشاره کرد که احتمالا اوبر برنامه‌هایی فراتر از تبدیل شدن به یک کمپانی حمل و نقل در سر می‌پروراند.

مارک مک‌گان، مدیر سیاست‌های اوبر در منطقه‌ی خاورمیانه، آفریقا و اروپا در مورد این کمپانی چنین اظهار نظر کرده است:

ما یک کمپانی حمل و نقل نیستیم، چراکه اصلا خودرویی در تملک خود نداریم تا از طریق آن به ایجاد سرویس حمل و نقل بپردازیم. اوبر خود را یک کمپانی فعال در حوزه‌ی فناوری می‌داند که نرم‌افزاری را توسعه داده که می‌توان از آن ورای تاکسی یابی استفاده کرد.

اوبر اخیرا سرویس‌های دیگری را نیز به خدمات تاکسی یابی خود اضافه کرده که از جمله‌ی آن می‌توان به UberEats اشاره کرد که یک سرویس تحویل غذا در شماری از شهرها است. این کمپانی در نظر دارد تا سرویس تحویل کالا را نیز راه‌اندازی کند. این سرویس در همکاری با فروشگاه‌ها و برند‌های نام آشنا پیاده خواهد شد و هدف از آن رساندن کالای خریداری شده از این فروشگاه‌ها به دست مشتریان است. مطمئنا تصاحب اوبر می‌‌تواند داد‌های مکانی ارزشمندی را برای اوبر به همراه داشته باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ سرنوشت این بخش از کمپانی نوکیا به چه ترتیب رقم خواهد خورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات