۱۷ فروردین: تولد دکتر جیمز واتسون زیست شناس سرشناس آمریکایی

دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۸۷ سال پیش در چنین روزی دکتر جیمز واتسون زیست شناس سرشناس آمریکایی متولد شد. بیشترین شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر کشف ساختار مولکول DNA است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۱۹۶۲ به ایشان تعلق گرفته است.
تبلیغات

۶ آوریل سال ۱۹۲۸ جیمز واتسون در شهر شیکاگو در ایالت ایلینویز آمریکا متولد شد. دوران کودکی را در همین شهر سپری کرد و در همان جا به مدرسه رفت. در آن دوران تفریح مورد علاقه‌ی وی نگاه کردن به پرندگان بود. جیمز به همراه پدرش ساعت‌ها به مشاهده پرندگان و غذا دادن به آن‌ها می‌پرداخت و به همین خاطر نیز در آغاز تصمیم داشت تا در رشته‌ی پرنده شناسی به تحصیل بپردازد.

وی در سن ۱۵ سالگی توانست بورسیه‌ی تحصیلی از دانشگاه شیکاگو را دریافت کند. سال ۱۹۴۶ بصورت اتفاقی با کتاب معروف اروین شرودینگر با نام زندگی چیست روبرو شد که این کتاب باعث شد تا مسیر زندگی وی تغییر کند و رشته‌ی خود را از پرنده‌شناسی به ژنتیک تغییر دهد. واتسون در سال ۱۹۴۷کارشناسی خود را در رشته‌ی جانورشناسی گرفت. سپس برای پیگیری رشته‌ی ژنتیک به دانشگاه ایندیانا رفت و سال ۱۹۵۰ دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

مهمترین دستاورد علمی دکتر واتسون به کشف ساختار DNA باز می‌گردد. دی ان ای یا دئوکسی‌ ریبونوکلئیک‌ اسید نوعی اسید نوکلئیک است که دستورالعمل‌های ژنتیکی دارد که برای کارکرد و توسعه‌ی بیولوژیکی موجودات زنده و ویروس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل گیری حیات موجودات زنده به این مولکول پیچیده مربوط می‌شود. نقش اصلی این مولکول ذخیره‌سازی اطلاعات ژنتیکی است. پیام‌‌های ژنتیکی موجود در مولکول دی ان اِی در نهایت برای مواردی چون ساخت پروتئین و مولکول‌های RNA، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعه‌‌هایی از دی ان ای که پیام‌‌های ژنتیکی را با خود حمل می‌کنند ژن نامیده می‌شوند ولی دی ان ای توالی‌های دیگری نیز دارد که برای ساخت خود دی ان ای یا تنظیم استفاده از اطلاعات ژنتیکی موجود در ژن، مورد استفاده قرار می‌گیرند.  دکتر واتسون به همراه فرانسیس کریک سال ۱۹۵۳ توانست ساختار مولکول DNA را کشف کند تا یک انقلاب در علم زیست شناسی به وجود آید. وی به خاطر این کشف و تحقیق در خصوص عملکرد این مولکول در موجودات زنده سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد.

دکتر واتسون در خلال سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۶ در دپارتمان زیست شناسی دانشگاه هاروارد به تحقیق و تدریس پرداخت. وی یکی از کسانی است که کمک بسیار زیادی به راه اندازی پروژه معروف ژنوم انسان کرده است، این پروژه طرح نقشه ‌برداری و تعیین توالی کل ژنوم انسان بوده است. این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های ژنتیکی تاریخ به شمار می‌رود.

جیمز واتسون تمام عمر خود را به تحقیق پرداخته است. وی از سال ۲۰۰۷ با مشکلات مالی و کاهش درآمد مواجه شد و به همین خاطر نمی‌توانست هزینه‌ی بعضی از کارهای تحقیقاتی خود را تامین کند در نتیجه سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا مدال نوبل خود را برای فروش به مناقصه بگذارد. مدال نوبل دکتر واتسون به قیمت ۴.۱ میلیون دلار به فروش رسید اما خریدار بلافاصله مدال را به وی بازگرداند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات