۱ اردیبهشت: تولد پرسی ویلیام بریجمن فیزیکدان سرشناس آمریکایی

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۳۵ سال پیش در چنین روزی (۲۱ آوریل سال ۱۸۸۲) پرسی ویلیام بریجمن، فیزیکدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت وی به خاطر کار در زمینه فیزیک فشار بالا است.
تبلیغات

پرسی ویلیام بریجمن در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا متولد شد. او بعد از پایان دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان، در سال ۱۹۰۰ تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه هاروارد آغاز کرد. پرسی ویلیام رشته‌ی فیزیک را تا مقطع دکترا در دانشگاه هاروارد ادامه داد و بعد از پایان دوره‌ی دکترا، از سال ۱۹۱۰ تا زمان بازنشستگی در این دانشگاه باقی ماند و به تدریس و تحقیق مشغول بود.

در سال ۱۹۰۵، وی تحقیقات خود را در مورد خصوصیات جرم در شرایط فشار بسیار بالا آغاز کرد. در آن دوران تکنولوژی مناسبی برای فراهم کردن فشار مناسب وجود نداشت؛ لذا دکتر بریجمن مجبور بود برای ساخت تجهیزاتی که بتوانند فشار مورد نظر وی را ایجاد کنند نیز به تحقیق بپردازد. وی دستگاهی ساخت که قادر بود در محیط آزمایشگاهی فشاری بیش از ۱۰۰ هزار کیلوگرم نیرو بر سانتی‌متر مربع یا ۱۰ گیگاپاسکال ایجاد کند که در نوع خود بی‌نظیر بود. دکتر بریجمن با ساخت این دستگاه شروع به تحقیق در مورد خصوصیات مختلفی نظیر رسانایی گرما، جریان الکتریسیته، قدرت انبساطی و بسیاری موارد دیگر کرد که تا آن زمان در فشار بالا مورد بررسی قرار نگرفته بود. دکتر پرسی ویلیام بریجمن در سال ۱۹۴۶ به خاطر دستاوردهای علمی در حوزه‌ی فیزیک فشار بالا مفتخر به دریافت جایزه‌ی نوبل فیزیک شد. 

وی همچنین دستاوردهای بسیار مهمی در جنبه‌های نظری روش‌های تحقیق علمی از خود برجای گذاشته است و شالوده رشته‌ی فلسفه علم را شکل داده است. بسیاری از متدهای علمی در روش تحقیق، از یادگارهای این دانشمند بزرگ است. دکتر پرسی ویلیام بریجمن در اواخر عمر به بیماری سرطان مبتلا شد و بعد از چند دوره‌ی درمان، نهایتا در تاریخ ۲۰ آگوست سال ۱۹۶۱ و در سن ۷۹ سالگی، در خانه خود دست به خودکشی زد و با شلیک سلاح گرم به زندگی خود پایان داد.

این مطلب در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات