نبرد پردازنده ها: اکسینوس 7420 سامسونگ، اسنپ‌دراگون 810 کوالکام یا A8 اپل

سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
مطالعه 8 دقیقه
جنگ میان گوشی‌های هوشمند پرچمدار و کمپانی‌های سازنده هر سال وارد فاز جدیدی می‌شود و امسال نیز با توجه به کنار گذاشته شدن اسنپدراگون از سوی سامسونگ و استفاده از پردازنده اختصاصی اکسینوس 7420 و از طرفی پردازنده A8 اپل، این نبرد چهره جدیدتری به خود گرفته است. با زومیت همراه باشید تا ببینیم پیروز این میدان کیست.
تبلیغات

شاید سال 2015 میلادی تحت تاثیر سه پرچمدار بزرگ باشد؛ آیفون 6 اپل با بیشترین رکورد فروش، گلکسی اس 6 سامسونگ که کاملا یه گوشی جدید است و وان ام 9 اچ‌تی‌سی با طراحی جذاب و زیبا. قصد داریم مقایسه‌ای میان این سه‌ گوشی و پردازنده‌های آنها داشته باشیم تا ببینیم عملکرد CPU و GPU و تاثیر آنها بر میزان مصرف باتری چگونه است.

CPU (پردازنده)

عملکرد پردازنده شاید مهمترین بخش بررسی ما رابه خود اختصاص دهد. می‌دانیم که در مصارف روزانه شامل وب‌گردی (مانند جستجو در فیسبوک) بیشترین بار کاری را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که بارگذاری سنگین پردازنده گرافیکی در عملیات‌های موازی آغاز می‌شود که از همه مهمتر می‌توان به بازی کردن یا رمزگذاری ویدیویی اشاره کرد. چیزی که معمولا اتفاق نمی‌‌افتد این است که واقعا پردازنده چند هسته‌ای در اپلیکیشن‌های مختلف تا چه اندازه موثر است یا اصلا تاثیرگذار هست؟

پاسخ ساده‌ای برای این سوال وجود ندارد. وظایف انجام‌شده روی رابط کاربری اندروید در یک رشته اصلی اپلیکیشن انجام می‌شود که به تنهایی استفاده از حداقل دو رشته را برای تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های اصلی پیشنهاد می‌کند، ولی قضاوت‌کردن درباره اینکه آیا واقعا استفاده از پردازنده هشت هسته‌ای مفید است یا خیر کمی سخت خواهد بود.

یکی از حدس‌های علمی ما این است که اکثر اپلیکیشن‌های مرسوم نمی‌توانند از تمام توان یک پردازنده هشت هسته‌ای به صورت کامل استفاده کنند، در حالی که برخی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ویژه از نظر عملکرد بهبود خواهند یافت. وقتی به بنچمارک‌ها نگاه می‌کنیم، اهمیت افزایش عملکرد تک هسته‌ای زمانی مشخص می‌شود که آن را نسبت به عملکرد چند هسته‌ای در اولویت قرار می‌دهیم. این موضوع می‌تواند تفاوت مهمی باشد، چون برخی از بنچمارک‌ها مانند آنتوتو به خوبی از چند هسته استفاده می‌کنند که در کاربری واقعی خیلی اهمیت ندارد. به جز بررسی بنچمارک‌های ساختگی، بهتر است نگاهی داشته باشیم به شرایط واقعی کارکرد پردازنده‌ها تا بتوانیم تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم.

ابتدا با مشخصات پردازنده‌ها شروع می‌کنیم. گلکسی اس 6 از یک تراشه اکسینوس 7420 با هشت هسته big.LITTLE شامل 4 هسته Cortex A57 با عملکرد بالا و فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و عملکرد ضعیف‌تر تشکیل شده است. از طرف دیگر گوشی وان ام 9 اچ‌تی‌‌سی به یک پردازنده 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 810 با همان ترکیب هسته‌های اکسینوس 7420 مجهز شده است. پرچمدار اپل یعنی آیفون 6 شاید محصولی متمایزتر باشد. این گوشی از چیپ اختصاصی A8 اپل استفاده می‌کند که تنها دو هسته با فرکانس 1.4 گیگاهرتز دارد. شاید باید کمی در این قسمت انگشت اتهام خود را به سمت اپل نشانه بگیریم که بدون در نظر گرفتن اندازه بزرگ و پیچیدگی هسته های Cyclone v2 از آنها استفاده کرده است.

در قسمت زیر می‌توانید نتایج واقعی بنچمارک‌های مربوط به پردازنده را تماشا کنید.

geekbench single
geekbench multi
basemark
sunspider

دو نکته بیشتر جلب توجه می‌کند. اول اینکه آیفون 6 را وقتی از نظر عملکرد تک هسته‌ای بررسی کنیم، هنوز هم بهترین عملکرد را دارد و دوم اینکه گلکسی اس 6 سامسونگ در بین گوشی‌های اندرویدی بهترین عملکرد را دارد و نتیجه بنچمارک آن نزدیک به عملکرد تک هسته‌ای آیفون 6 است. همچنین، بر خلاف تشابه میان پردازنده‌های گلکسی اس 6 سامسونگ و وان ام 9 اچ‌تی‌سی، هنوز هم برتری قابل توجه با پرچمدار کره‌ای‌ها است.

بیشترین پیشرفت در عملکرد پردازنده توسط سامسونگ به دست آمده و نسبت به عملکرد تک هسته‌ای قبلی 50 درصد ارتقا داشته است. نکته جالب این است که با توجه به هسته‌های مشابه Cortex A57 روی اس 6 سامسونگ و وان ام 9 اچ‌تی‌سی، گوشی ام 9 تنها 18 درصد پیشرفت داشته است. با توجه به انتشار بروزرسانی نرم‌افزاری ام 9 پیش از عرضه رسمی، عملکرد پردازنده در فرکانس‌های پایین‌تر محدود شده تا مشکل داغ‌شدن دستگاه برطرف شود. تست‌های اخیر AnandTech مقدار این کاهش عملکرد را نشان می‌دهد و شما می‌توانید خودتان ببینید که چگونه این موضوع عملکرد پردازنده را پایین‌تر آورده است.

HTC-One-M9-performance-before-update
HTC-One-M9-performance-after-update

GPU (پردازنده گرافیکی)

قسمت بعدی بررسی مربوط به عملکرد نهایی پردازنده گرافیکی است. هنگام اجرای بازی‌ها، یک GPU خوب این تضمین را به شما می‌دهد که می‌توانید به سادگی از آخرین عناوین روی گوشی خود لذت ببرید و سرعت پردازش سریع‌تری را در برخی از اپلیکیشن‌های تصویری به شما ارائه می‌کند.

بیایید اول درباره مشخصات پردازنده‌های گرافیکی صحبت کنیم. گلکسی اس 6 سامسونگ به یک پردازنده گرافیکی Mali T760 MP8 آرم، وان ام 9 اچ‌تی‌سی به پردازنده گرافیکی Adreno 430 کوالکام و آیفون 6 اپل به پردازنده گرافیکی Imagination technology PowerVR GX6450 مجهز شده‌اند.

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بنچمارک‌ها برویم، باید به چند نکته اشاره کنیم. اول به موضوع رزولوشن نمایشگر می‌پردازیم. می‌توانید امتیازات بنچمارک‌های on-screen و off-screen را مشاهده کنید (تست‌های آف-اسکرین برای خنثی‌سازی تفاوت بین رزولوشن‌ها استفاده می‌شود و رزولوشن همه دستگاه‌ها را بر روی 1920 در 1080 پیکسل قرار می‌دهد.)

وقتی از رزولوشن صحبت می‌کنیم، تفاوت بین این سه گوشی خیلی زیاد نیست، اما کم هم نیست! آیفون 6 از یک نمایشگر 4.7 اینچی با رزولوشن 1334 در 750 پیکسل، وان ام 9 اچ‌تی‌سی از نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل و گلکسی اس 6 از نمایشگر 5.1 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 پیکل بهره می‌برند.

میزان رزولوشن تا چه اندازه در این بازی نقش دارد؟ طبیعتا رزولوشن بیشتر یعنی بار بیشتر بر روی پردازنده گرافیکی و در نتیجه نرخ فریم پایین‌تر. اینکه تا چه اندازه این مقایسه می‌تواند روی عملکرد GPU تاثیر بگذارد سوالی است که پیدا کردن پاسخ آن کمی سخت است، ولی تاکنون شواهد نشان می‌دهند که رزولوشن‌های بالاتر روی عملکرد تاثیر منفی زیادی دارند. با توجه به این ذهنیت، به نتایج واقعی بنچمارک‌های گرافیکی نگاهی می‌اندازیم که به دو دسته on-screen و off-screen تقسیم شده‌اند.

gpu

تاثیر روی عمر باتری

در نهایت می‌خواهیم ببینیم بعد از اینکه از عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی گفتیم، عملکرد چه تاثیری بر روی عمر باتری دارد. با توجه به گزارشات بی‌شماری که از داغ‌شدن پردازنده اسنپ‌دراگون 810 کوالکام منتشر‌شده است، کمی باید نگران باشیم. خوشبختانه بروزرسانی نرم‌افزاری این شرکت چند روز قبل از ورود این محصول به بازار عملکرد را بهبود بخشیده، ولی هنوز ترس از داغ‌شدن وجود دارد.

برای اینکه تاثیر تراشه‌های جدید را بر روی عمر باتری و میزان شارژدهی ببینیم، تست باتری را روی هر سه گوشی با مقدار روشنایی نمایشگر 200 نیت (شدت روشنایی مناسب در فضاهای داخلی) قرار دادیم و اسکریپت سفارشی خود را که استفاده عادی از گوشی را شبیه‌سازی می کند، به کار گرفتیم. یادتان باشد نتایج به دست آمده، عمر باتری را بدون زمان خاموش بودن نمایشگر نشان می‌دهد. همچنین می دانید برخی از گوشی‌ها (مانند آیفون 6) در زمان استندبای کارهایی را انجام می‌دهند که در این قسمت لحاظ نشده است.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، جالب است ببینید که گلکسی اس 6 سامسونگ و وان ام 9 اچ‌تی‌سی در مقایسه با نسل‌های قبلی خود کمی پسرفت داشته‌اند ولی آیفون 6 نسبت به آیفون 5 اس کمی بهتر شده است. گلکسی اس 6 بهترین امتیاز را در عمر باتری کسب می‌کند در حالی که وان ام 9 بعد از آن قرار می‌گیرد و جایگاه سوم نیز به آیفون 6 اپل تعلق خواهد گرفت. این نتیجه خیلی جالب است چون گلکسی اس 6 سامسونگ به یک نمایشگر QHD مجهز شده که طبیعتا باید نسبت به بقیه بیشتر باتری مصرف کند، ولی همچنان امتیاز بالاتری کسب می‌کند. همچنین باید اشاره کنیم که پردازنده سامسونگ با لیتوگرافی 14 نانومتری تولیدشده است که در نتیجه بازده بهتر و مصرف انرژی کمتر داشته و در اندازه کوچکتری تولید شده است.

battery

نتیجه‌گیری

در کل، پیشرفت‌های صورت گرفته در عملکرد پردازنده اکسینوس 7420 گلکسی اس 6 سامسونگ، کاملا محسوس و قابل توجه است. البته از نظر عملکرد تک هسته‌‌ای برتری اندک با آیفون 6 اپل است ولی عملکرد تراشه سامسونگ نیز خیلی از پردازنده A8 اپل عقب نمانده و بهینه‌سازی‌های رابط کاربری تاچ‌ویز سبب شده دیگر از لگ‌ها و کندی‌های عذاب‌آور روی محصولات سامسونگ خبری نباشد.

اما از نظر پردازنده گرافیکی Adreno 430 گوشی وان ام 9 اچ‌تی‌سی نسبت به تراشه Mali در گلکسی اس 6 سامسونگ و PowerVR آیفون 6 اپل عملکرد بهتری دارد و دو گوشی دیگر تقریبا امتیازات یکسانی دارند.

با توجه به تمامی توضیحات و نتایج بنچمارک‌ها به نظر شما کدام پردازنده عملکرد بهتری دارد؟ در مصارف روزانه که بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری خیلی اهمیت دارد و بعد از آن در اجرای انواع بازی‌ها، برتری با وان ام 9 اچ‌تی‌سی است و هنگام وب‌گردی و اجرای دیگر وظایف سنگین روی پردازنده این گلکسی اس 6 سامسوگ و آیفون 6 اپل هستند که حرف اول را می‌زنند.

شما برتری را از آن کدام پردازنده و کدام تلفن هوشمند می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات