۱۲ اسفند: تولد آرتور کورنبرگ، کاشف مکانیزم تشکیل DNA

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
۹۷ سال پیش در چنین روزی  آرتور کورنبرگ - زیست شیمیدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر کشف مکانیزم تشکیل دئوکسی‌ریبونوکلئیک‌اسید یا DNA است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۱۹۵۹ به وی تعلق گرفت.
تبلیغات

۳ مارچ سال ۱۹۱۸، آرتور کورنبرگ در شهر نیویورک و در یک خانواده یهودی مهاجر متولد شد؛ پدرش یک مغازه‌ی کوچک داشت و بیشتر عمر خود را مشغول فروش ابزار آلات سپری کرد و آرتور زمانی که کودک بود در مغازه‌ی پدر به وی کمک می‌کرد. آرتور از نظر هوشی یک نابغه بود و در نه سالگی قادر به صحبت به ۶ زبان شد در حالی که هیچگونه آموزش رسمی ندیده بود.

آرتور کورنبرگ دوره‌ی دبیرستان خود را در مدرسه‌ی آبراهام لینکولن سپری کرد و سپس وارد دانشگاه نیویورک شد. سال ۱۹۳۷ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد و سپس دوره پزشکی را در دانشگاه روچستر ادامه داد و سال ۱۹۴۱ مدرک پزشک عمومی خود را گرفت. وی در خلال جنگ جهانی دوم به عنوان پزشک در ارتش آمریکا خدمت کرد. البته در خلال خدمت، بصورت پاره وقت در بعضی از پروژه‌های تحقیقاتی پزشکی نیز فعالیت می‌کرد. بعد از پایان جنگ دکتر کورنبرگ تحقیقات وسیعی را در دانشگاه نیویورک و دانشگاه کلمبیا آغاز کرد که نتیجه این تحقیقات کشف آنزیم هایی بود که باعث تشکیل DNA می‌شوند. دکتر کورنبرگ سال ۱۹۵۳ وارد دانشگاه واشنگتن شد و تحقیقات خود را روی DNA و فرایند شکل گیری آن ادامه داد.

دی ان ای یا دئوکسی‌ریبونوکلئیک ‌اسید نوعی اسید نوکلئیک با دستورالعمل‌های ژنتیکی است که برای کار کرد و توسعه بیولوژیکی موجودات زنده و ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش اصلی مولکول DNA ذخیره ‌سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی است. کشف DNA، ساختار و وظایف آن انقلابی در علم زیست شناسی ایجاد کرد و دریچه‌های جدیدی در علم گشود. دکتر آرتور کورنبرگ بخاطر کشف آنزیم هایی که باعث تولید دی ان ای می‌شوند توانست جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۱۹۵۹ را به خود اختصاص دهد.

دکتر آرتور کورنبرگ در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی در سن ۸۹ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات