همگام با پیشروان: تا چه اندازه به خواب خود اهمیت می دهیم؟

سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خوابیدن از گذشته‌‌های دور همواره یکی از پرسش‌‌های مهم ذهن بشر بوده است. حتی امروزه نیز بخش قابل توجهی از مطالعات پزشکی در حوزه‌‌ی روان و اعصاب به آن اختصاص داده شده است. برخلاف تصور عام که خوابیدن تنها استراحت بدن است در حقیقت خوابیدن یکی از فعال ترین عملکردهای بدن است که نیاز به آن به اندازه‌‌ی نیاز به غذا ضروری است.
تبلیغات

نظرات متفاوتی در خصوص خوابیدن وجود دارد برخی آن را استراحتی برای بازیابی توان بدن و بازسازی اعصاب، برخی دیگر آن را تنها روشی کهن و به ارث رسیده از دوران غارنشینی برای ذخیره‌‌ی انرژی و البته برخی نیز آن را تنها اتلاف وقت و عمر می دانند! اما از تمام این نظرات که بگذریم کسی نمی تواند ضرورت آن را برای بدن انکار کند. در حقیقت هر یک از ما به طور متوسط تا کنون یک سوم از عمر خود را صرف خوابیدن کرده ایم و اگر آن را یک کار درنظر بگیریم این بیشترین کاری خواهد بود که در طول عمر خود انجام داده‌ایم.

البته در دنیای امروز به لطف دسترسی به منابع روشنایی که شب‌ها را حتی بیشتر از روز برای ما روشن ساخته است، آلودگی‌‌های صوتی سرسام آور و البته صفحات نمایشی که بسیاری از ما را به خود معتاد ساخته است توجه ما به خوابیدن به عنوان یکی از ضروریات زندگی بسیار کم شده است. کم نیستند افرادی که چند ساعت حضور بیشتر در شبکه‌‌های اجتماعی را به کمبود خوابی چند ساعته ترجیح می‌دهند و این خود بهترین مدرک برای کم توجهی آن‌‌ها به بهداشت روان و ذهن خود است.

این بار همراه می‌شویم با جفری لیف - دانشمند علوم اعصاب که در خصوص چرخه‌‌های خواب به پژوهش می‌پردازد. وی در این ویدیو ضمن بیان یکی از تازه‌ترین دلایل کشف شده در خصوص علت خواب به بررسی اهمیت آن برای عملکرد صحیح مغز می‌پردازد. یافته‌ای معنادار که می‌تواند اهمیت و ضرورت بر خورداری از سلامت و بهداشت خواب را برای ما روشن کند.

دانلود ویدیو

لطفا پیشنهادها و نظرات خود را از طریق بخش نظرات یا ایمیل شخصی بنده با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات